Men det där kan ju dras hur långt som helst...
Ingenting är ofarligt i tillräckliga mängder. Var ju en fjortis som söp ihjäl sej på vatten för någon månad sen.
Frågan är väl om det finns någon fara i de mängder man normalt exponeras för. I nuläget pekar kuken mot att riskerna är försumbara.
Själv dricker jag heller inga mängder med läsk, men när jag gör det föredrar jag sockerfritt. Har inga problem med vikt eller blodsockernivåer, men märker en tydlig skillnad i oralhygien efter en flaska sockerläsk kontra sötningsmedelsläsk.
Nej. Inget är ofarligt i stora mängder. Allt är farligt när det blir för mycket.
Jag skulle dock vilja påstå att i alla fall för mig så är det en skillnad mellan vatten och aspartam.
Dels är vatten livsnödvändigt. Det är inte Aspartam.
Jag är relativt övertygad om att det finns risker med intag av aspartam och liknande redan vid ganska måttliga nivåer. Och eftersom det dessutom är ganska äckligt med lightläsk jämfört med vanlig läsk så låter jag bli det. Jag är inte villig att ta ens en liten risk om jag inte ser något mervärde med det.
Observera att det inte betyder att jag är nyttighetsivrare eller så. Jag äter och dricker onyttiga saker men inte om det inte ger mig något i utbyte. Äter jag onyttig mat så är det för att det är gott. Samma med dricka.
Känner du att lightläsken är godare så är det ju ett mervärde för dig.
Det jag vänder mig mot är att vissa som har problem med vikten inte lägger om sina vanor utan istället byter ut ohyggliga mängder läsk och skräpmat mot samma mängder lightläsk och skräpmat. Dom konsumerar ofta sådana mängder att jag är övertygad om att det är direkt skadligt. Och dom tror inte att dom utsätter sig för någon som helst risk.
Men faktum är att allt ju innebär risker. Konstgjorda substanser innebär oftast större risker än naturliga.
Som jämförelse så är det inte så många år sedan man var övertygad om att lightvarianter av smörgåsmargarin bestående av hydrogeniserade fetter var jättebra för att minska risken för hjärt och kärlsjukdomar.
Sen kom man på transfetterna och vips var dom inte så bra.
Dom klassades som den största enskilda orsaken till hjärt och kärlsjukdomar i USA.
Sen gjorde man om tillverkningsprocesserna för att minska transfetterna.
Dock kvarstår en del saker som till exempel benspyrener som finns i lightmargarin som rest från tillverkningen. benspyrener är en av dom saker som är farliga i cigarettrök (Mycket carcinogent).
Dock är det inget som man går ut och varnar för. Det är tydligen bättre med en ökning av cancerrisken än att tala om för folk att dom inte ska smälla i sig så mycket mackor.
Det var också tal om att det fanns mycket akrylamid i margarinerna (Det som ju var så farligt i chipsen) men jag ställer mig lite skeptisk till det då det är främst stärkelserika livsmedel som det bildas i.
Så mitt huvudsakliga motiv till att låta bli syntetiska ämnen i stort är baserat på att det gång efter gång visat sig att syntetiserade ämnen som vi trott var jättebra plötsligt har visat sig vara dåliga eller direkt farliga.
Då är jag övertygad om att det är bättre att äta så naturligt som man kan (med hänsyn tagen till sin egen bekvämlighet såklart) då det är det vi är konstruerade för genom många år av evolution.