läskigt

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Emmi skrev:
Låter som du blir rädd för lite lite...

Må så vara men hon har ju faktiskt klarat körkortet och killarna i fråga bröt mot lagen! Just därför var det fel av dem att bete sig som de gjorde!

Tycker själv det ser fräckt ut när någon har koll på läget och gör en massa stoppies/wuiilar etc. men man får välja läge för när det är riskfritt, vilket det uppenbart inte var den här gången!

// Niklas

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Avarage skrev:
Må så vara men hon har ju faktiskt klarat körkortet och killarna i fråga bröt mot lagen! Just därför var det fel av dem att bete sig som de gjorde!

Tycker själv det ser fräckt ut när någon har koll på läget och gör en massa stoppies/wuiilar etc. men man får välja läge för när det är riskfritt, vilket det uppenbart inte var den här gången!

// Niklas

Kan man inte bli rädd för petitesser för att man har körkort? :va

Har man ingen bil bakom (vilket man naturligtvis ser till) och gör en stoppie med kontroll, vad är problemet? Bryta mot lagen gör man varje dag, man kanske kommer till himlen ändå :gnissla

//jaG

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Avarage skrev:

// Niklas

Kan man inte bli rädd för småsaker om man har körkort? :confused:
För min del tycker jag inte att det lät som killen inte hade koll på läget, han gjorde en stoppie i en fil bredvid henne. (stod inget om att det var bilar precis framför eller bakom).

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
kaZmur skrev:
Låter som du lider av lite klassisk tjej-panik-i-trafiken-sjuka.
Alla vet ju hur kvinnor i bilar reagerar när något oväntat händer.
1. Skrik
2. Håll för ögonen
3. Full gas

Och allt detta samtidig.
:rolleyes:

du har ingen aning om hur jag kör i trafiken! Jag kan inte påstå att jag knappast kör som en "tjej"...tror nog att du blir lite förvånad om du hänger med på en tur nån dag.

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Pejo skrev:
Vänta nu. Nu tar vi det långsamt. :va

1; Det är bilkö.
2; Trafiken stannar upp.
3; I körfältet bredvid ditt, till höger, gör en motorcykel en stoppie.
4; Av rädsla för vad som hände håller du håller på att köra in i bilen framför.

Vad är problemet ?

QUOTE]

Problemet borde du ha förstått om du läste igenom det jag skrev lite nogrannare. Jag körde för det första i högerfilen och han såg jag i vänstra backspegeln från långt håll. Trodde inte att han hann o bromsa riktigt när bilarna framför plötsligt promsade till och därför trodde jag att han vurpa eller nåt, men förstod snabbt att han gjorde en stoppie....det är inte det att han gjorde en stoppie som oroar mig, tvärtom dem som kan är det tummen upp till...utan det som oroade mig var att han kanske inte hann bromsa.

poängen är att motorcyklister ofta tror att dem äger vägen bara för att dem kör en liten hoj o de tror att de får plats överallt. Samt att de kan göra vad "de" vill i trafiken, det är ändå inga andra som bryr sig eller?...

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Emmi skrev:
Kan man inte bli rädd för småsaker om man har körkort? :confused:
För min del tycker jag inte att det lät som killen inte hade koll på läget, han gjorde en stoppie i en fil bredvid henne. (stod inget om att det var bilar precis framför eller bakom).

HAN kanske hade koll på läget, det är inte det som är jag pratar om, utan JAG hade ju inte koll på läget, alltså inte visste vad han hade planerat, och just därför blev jag oroad att nåt hände...
sen så med tanke på att jag själv är hojintresserad o oftast har koll på hojarna på vägarna blev lite skraj kan bara ana hur andra blir i trafiken om de ser nåt sånt...

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Avarage skrev:

// Niklas

PRECIS, man får välja tillfälle då det är riskfritt, tex på ett industriområde eller dylikt, eller när det inte finns så mycket trafik, om man nu måste få göra en stoppie i trafiken. MEN INTE när det är kö i trafiken och särskilt inte när det är kö på grund av en trafikolycka... En till olycka hade lätt kunnat hända i detta fall.

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Dom kanske hade läst din text:

Man bör ej vara alltför rädd för att begå fel och misstag; det största av alla misstag är att avstå från tillfällen att förvärva sig erfarenhet :hihi :hihi

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
snowwhite skrev:
Pejo skrev:
Vänta nu. Nu tar vi det långsamt. :va

1; Det är bilkö.
2; Trafiken stannar upp.
3; I körfältet bredvid ditt, till höger, gör en motorcykel en stoppie.
4; Av rädsla för vad som hände håller du håller på att köra in i bilen framför.

Vad är problemet ?

Problemet borde du ha förstått om du läste igenom det jag skrev lite nogrannare. Jag körde för det första i högerfilen och han såg jag i vänstra backspegeln från långt håll. Trodde inte att han hann o bromsa riktigt när bilarna framför plötsligt promsade till och därför trodde jag att han vurpa eller nåt, men förstod snabbt att han gjorde en stoppie....det är inte det att han gjorde en stoppie som oroar mig, tvärtom dem som kan är det tummen upp till...utan det som oroade mig var att han kanske inte hann bromsa.

poängen är att motorcyklister ofta tror att dem äger vägen bara för att dem kör en liten hoj o de tror att de får plats överallt. Samt att de kan göra vad "de" vill i trafiken, det är ändå inga andra som bryr sig eller?...

Då förstod jag nog rätt första gången jag läste det du skrev.

Motorcyklisten kanske uppfattade situationen lite tidigare än dig (jag utgår fråna att du satt i en bil). På motorcykel så sitter man dessutom lite högre och får lite bättre överblick.

Om han uppfattade den uppkommna situationen tidigare, så kanske han valde att bromsa sent men hårt, för att göra en stoppie, på ett helt kontrollerat sätt.

Han kanske inte alls uppfattade att du skulle tro att han vurpat... Du vart rädd av omsorg för honom, vilket antagligen var helt obefogat, eftersom han antagligen hade full koll på läget.

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
heggeli skrev:
Dom kanske hade läst din text:

Man bör ej vara alltför rädd för att begå fel och misstag; det största av alla misstag är att avstå från tillfällen att förvärva sig erfarenhet :hihi :hihi

okej..hmmm detta blir intressant, nu får du förklara hur du förknippar den meningen med min tråd?

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Pejo skrev:
Då förstod jag nog rätt första gången jag läste det du skrev.

Motorcyklisten kanske uppfattade situationen lite tidigare än dig (jag utgår fråna att du satt i en bil). På motorcykel så sitter man dessutom lite högre och får lite bättre överblick.

Om han uppfattade den uppkommna situationen tidigare, så kanske han valde att bromsa sent men hårt, för att göra en stoppie, på ett helt kontrollerat sätt.

Han kanske inte alls uppfattade att du skulle tro att han vurpat... Du vart rädd av omsorg för honom, vilket antagligen var helt obefogat, eftersom han antagligen hade full koll på läget.

Du har nog helt rätt Pejo, att han hade koll på läget, men som sagt innan, jag hade ju inte det! Sen så tycker jag själv att det är ganska tufft när nån kan göra stoppies eller stunta med hojen, men inte så tufft när dem gör det i trafiken.
Kalla mig en moralkärring, men jag tycker inte att man beter sig så på trafikerade vägar. Vill man göra det så finns det andra ställen att stunta på.

Jag är glad att inget dumt hände nu i detta fall, för jag blir bara ledsen av att läsa om MC-olyckor. Oavsett om det är Motorcyklistens fel eller andras.

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
snowwhite skrev:
okej..hmmm detta blir intressant, nu får du förklara hur du förknippar den meningen med min tråd?

Mycket enkelt, du skriver att du tyckte att dom två killarna gjorde ett misstag och att dom inte borde ha gjort så där men längst nere under din text står det.

"Man bör ej vara alltför rädd för att begå fel och misstag; det största av alla misstag är att avstå från tillfällen att förvärva sig erfarenhet "

Men det kanske bara gäller ibland.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj det kanske kan se otäckt ut för den oinvigde...men det var med största sannolikhet en fullt kontrollerad inbromsning i och med att bakhjulet lyftes tillräckligt mycket för att definiera inbromsningen som en stoppie. Han/hon hade nog bra koll på avstånden till bilarna i fråga...både framåt och bakåt. Var inte så upprörd...han ville nog bara stila för att få din uppmärksamhet...vilket han lyckades med :tummenupp

Rondell-körningen har jag inga kommentarer till. Har gjort så själv många gånger och tycker mig kunna göra det utan att inverka (läs störa) trafikrytmen.

Sist men inte minst...trafiken är ingen lekplats det kan jag hålla med om. Men ack vad svårt det är att låta bli ibland...ungefär lika svårt som att hålla prick 90 på 90-väg.

/KaliZ

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
snowwhite skrev:
Du har nog helt rätt Pejo, att han hade koll på läget, men som sagt innan, jag hade ju inte det! Sen så tycker jag själv att det är ganska tufft när nån kan göra stoppies eller stunta med hojen, men inte så tufft när dem gör det i trafiken.
Kalla mig en moralkärring, men jag tycker inte att man beter sig så på trafikerade vägar. Vill man göra det så finns det andra ställen att stunta på.

Jag har blivit rädd mer än en gång i trafiken, men nästan i alla fall har det berott på att jag inte haft full uppmärksamhet på trafiksituationen. Då har jag också setat där o morrat och tänkt "ja får faan skylla mig själv". Ibland har det varit mer ovanliga saker som inträffat... t.ex blir omkörd (kanske 10km/h fortare än mig) av en GSXR-1000 med väldigt öppet system. HICK hjärtat i halsgropen, ah... det var bara en knarr... där borde man ha haft bättre uppsyn bakåt...

snowwhite skrev:
Jag är glad att inget dumt hände nu i detta fall, för jag blir bara ledsen av att läsa om MC-olyckor. Oavsett om det är Motorcyklistens fel eller andras.

Om ovanstående finns inget som kan hindra mig från att vara 100% överens med dig ! :wiggle

:tummenupp
//P

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Avarage skrev:
hon blev skrämd pga. att några individer bröt mot lagen! That´s a fact!

// Niklas

Ap ap ap !!!

Var i lagen står det uttryckligen att man inte får bromsa så hårt med en motorcykels frambroms så bakhjulet bringas att lämna kontakt med markytan ???

Seså! Berätta nu!

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
snowwhite skrev:

Ta inte detta på fel sätt nu snowwhite. All heder åt dig som oroade dig för en motorcyklist. Men tänk om du nu hade kört in i bilen framför? Att skylla på en annan trafikant i ett annat körfält hade inte hjälpt. Håll rent framför din egen matta först.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Zeb_Macahan skrev:
Kan man inte bli rädd för petitesser för att man har körkort? :va
//jaG

Visst kan man det! Men mest troligt i denna situationen är att killen som gjorde en stoppies gjorde det med vilje. Dvs. det var INTE nödvändigt för att hinna få stop på hojen (dvs. kraftig inbromsning). Det är dessutom inte det effektivaste sättet att stanna en hoj, med bakhjulet högt upp i det blå, för om så hade varit fallet hade nog Rossie och pojkarna gjort så i varje inbromsning vilket de inte gör!

Nåväl, vad det var frågan om var att killen medvetet gjorde en manöver som med lätthet kan få vem som helst av de trafikanter som färdas ute på våra vägar att sätta hjärtat i halsgropen. ÄVEN om HAN hade koll på läget!

Man behöver inte vara speliellt lättskrämd av sig för att uppfatta en dylik situation som något onomalt där det med lätthet kan gå galet!

Hans körstil var onöd i den situation som trådskaparen beskrev! Detta är min högst personliga inställning och vem som helst får tycka vad han/hon vill om situationen. Var och en får också utrycka det i tal och skrift. Vilket jag härmed gör!

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
sharpedge skrev:
Ta inte detta på fel sätt nu snowwhite. All heder åt dig som oroade dig för en motorcyklist. Men tänk om du nu hade kört in i bilen framför? Att skylla på en annan trafikant i ett annat körfält hade inte hjälpt. Håll rent framför din egen matta först.

Tycker du är lite ute och cyklar i det blå! För om du är ute och slökör eller har en mindre bra dag, vilket händer oss alla till och från. Och jag kommer idiotkörandes i flera hundra knutar tätt vid sidan om dig, fast i min egna fil. Och du fokuserar på mig i stället för på övriga trafiken i direkt anslutning till dig så torde väl jag ha en del i ansvaret för en ev. olycka. Om än inte hela ansvaret!

Att sedan kanske inte försäkringsbolagen anser så är dock en helt annan fråga, som vi nog alla känner till. Eftersom de bedömmer händelser lite hur som helst!

// Niklas

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Bilförare har ju som regel noll koll på bågar, detta vet vi ju alla!. Du kanske var en av dom ( Bilförare ) när detta inträffade!??... Jag upplever att väldigt många har superkoll när dom är ute o kör hoj. Sedan att du såg ngn köra över mittsträcket i en rondell hmm ja det är väl inget o gnälla över direkt! Eller?..

Vi Mc-förare lever ju med riskerna och det är upp till oss hur pass mkt vi vill öka dessa genom vårt körsätt. Är det något jag hatar så är det personer som känner att dom skall tillrättavisa mitt körsätt. Om jag vill slanga, köra fort eller vad det nu kan vara så gör jag det ( Utan för den sakens skull riskera andras liv! ). Finns det ngt mer irriterande när ngn håller på o blinka o tuta när du har kört om dom?. Fan då har man bra lust o stanna o ge dom en fet smäll!...

Man kör ju hoj för att det är roligt, o det är hemskt roligt att köra lite utmanande om man kan formulera sig så?...

Min högst personliga åsikt såklart!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Pejo skrev:
Ap ap ap !!!

Var i lagen står det uttryckligen att man inte får bromsa så hårt med en motorcykels frambroms så bakhjulet bringas att lämna kontakt med markytan ???

Seså! Berätta nu!

Utan att citera den exakta lagtexten (tar lite för lång tid att leta reda på just nu) så vet vi ju alla att man enl. lag skall framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt.

Att bromsa medvetet upp hojen på framhjulet är INTE lika trafiksäkert som att ha båda hjulen i backen. Men du har rätt rent hypotetiskt för det är inte förbjudet om man råkar få upp bakhjulet en liten bit under en inbromsning. Men håll med om att det är en hiskerlig skillnad på att få upp bakhjulet en liten bit, som kan ske vid kraftig inbromsning, kontra att göra en stoppies med bahjulet högt upp i det blå!

Sannolikheten för att killen i fråga dessutom råkade få upp bakhjulet (om det nu var en riktig stoppies) oavsikligen är lika med noll. För vad gör den genomsnittliga föraren om bakhjulet börjar komma upp och slå en i ryggen? Släpper bromsen naturligtvis varpå bakhjulet åter igen får kontakt med underlaget!

// Niklas

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...