Lätt eller tung?

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Hej!
Jag är riktigt sugen på att ta mc-kort, och tänkte göra det nästa sommar, men jag har en liten fundering:
Vad är skilnaden mellan lätt och tung motorcykel?

Jag har ingen tidigare vana av varken moped eller mc. Vad passar mig bäst tror ni?
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Är du över 21 år skall du satsa på tung. Lätt är max 125cc och 11kW~16hk så med tungt kort får du köra allt. finns även begränsat kort som man kan ha i två år. Det är till för dem mellan 18-21år.
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Läs mer på http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/
 

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Jag är 21 år. Men vad innebär det med kW och skillnader hit och dit? Jag är inte så kunnig, än... =p
Luter mest åt tung, men det är mycket billigare att ta lätt kort. Tänkte bara kolla lite vad som är skillnaden
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
lätt mc är som en vältrimmad moped/liten cross och tung motorcykel är som vilken vanlig motorcykel som helst.. Mellanklass(begränsad) är en tung/vanlig motorcykel som är strypt till mindre effekt.

Har du åldern inne så är det inge snack om du vill köra mc.. skaffa vanligt A(obegränsat)
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Du kan ju alltid ta A med begränsad effekt också. Kan vara lättare att bryta runt på konbanan med en lite mindre cykel än någon tjock 750
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Det är ingen prisskillnad på lätt eller tung, båda kostar lika mycket att ta:mattias

Du kan ju alltid ta A med begränsad effekt också. Kan vara lättare att bryta runt på konbanan med en lite mindre cykel än någon tjock 750

Att en mindre hoj är mer lättkörd och därmed kräver färre lektioner=> lägre kostnad för kortet är kanske det enda argumentet för att inte satsa på A. Tycker dock det är väldigt tunnt, att inte skaffa A när man har åldern inne begränsar ju en ganska vässentligt när man skall välja hoj under de närmast efterföljande åren och så mycket svårare är det ju inte.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Kan du välja så ta tung.
Lätt är som en moped. Tung är tyngre. Tung begränsad är en strypt tung hoj egentligen.
Det kan väl iofs tänkas att det krävs någon enstaka extra lektion på manöverbanan pga att det är en tyngre hoj som man ska baxa runt men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad.

Så jag röstar för att inte begränsa sig. Merkostnaden är obefintlig eller marginell jämfört med ett begränsat körkort. SKillnaden i svårighetsgrad är också försumbar tror jag.

Bästa sättet att spara pengar är att i så fall skaffa en hoj och någon som kan vara handledare och köra lite mängdträning privat. Det gör susen.
 

Kaffesvett

Ordning på torpet!
Gick med
31 Jul 2009
Ort
Märsta
Hoj
93 Honda CBR600f
Lätt eller MC

Jag håller med alla tidigare talare, men lägger till att faktorn (utskrattad) finns också, om du är 21 och glider runt på en lätt Mc (125cc) dvs.
De nog inte många + poäng med 125cc.
Tung ska de vara:yoparty

125 cc är i princip som moped med annat utseende. I vissa fall ser de likadana ut också.

Lycka till :tummenupp
 

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Tack tack! Många bra argument. Det blir definitivt tung. Om lätt ändå bara är som en moppe så är det ju ännu billigare att skaffa en som om det är så, och det vill jag ju inte. Och man vill ju inte gärna bli utskrattad :p
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Inge att fundera över längre. Sätt dit teorin nu & uppkörning snarast!
 

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Absolut! Teorin håller jag på lite med, och jag ska lära mig köra innan uppkörningen bara.:tungan
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ta tung direkt och sen köper du en R1. Annars tröttnar man direkt.
 

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Sen är det väl så att ifall du vill gå upp från lätt till tung måste du väl göra en uppkörning till? Och det känns som att kasta 1500 spänn i sjön, ännu ett argument =)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top