Lätt MC Enduro/Cross/Supermotard

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
-Rosen- skrev:
man kan ju alltid hoppas på att den versionen som säljs för gatbruk är modifierad så att det ska gå, plus att tio mil är ingenting. de flesta här på forumet verkar tro att en ktm eller gasgas ska servas som om det vore en cross, vad de inte tänker på att det inte sliter lika mycket om man bara kör på landsväg (plus lite bana/skog)


du tror inte det sliter? Men vad tror du slits när man köra 10mil på fullvarv? svinglagrena eller?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
DJM skrev:
du tror inte det sliter? Men vad tror du slits när man köra 10mil på fullvarv? svinglagrena eller?
vad jag menade var att det inte slits lika fort som om man kör på crossbanan, om den körs på landsväg så slits den bara lite mer än en sporthoj (125cc).
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
-Rosen- skrev:
vad jag menade var att det inte slits lika fort som om man kör på crossbanan, om den körs på landsväg så slits den bara lite mer än en sporthoj (125cc).


ok. Men varför skulle det slita mer på crossbanan?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
DJM skrev:
ok. Men varför skulle det slita mer på crossbanan?
för att även om man kör fort på ganska höga varv så sliter detta inte jättemycket pågrund av att det går jämnt, om man kör på crossbana så ändras varvtalet från lågt till superhögt hela tiden, sen så får hojen jobba mer då den ska köras på ett "segt" underlag, till exempel grus eller lös sand.
 

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
Solid snake skrev:
En motor som inte mår bra, hmm, hur länge håller den?
Inte speciellt länge skulle jag tro..................................................................

Men alltså jag tycker de låter konstigt.. Säg att man åker 10-20 mil på motorväg en dag då på en gasgas.. De finns inte i mitt huvud att den skulle pajja då.. Men de kanske är sanningen.. ?
 

Solid snake

Guest
Replica skrev:
Men alltså jag tycker de låter konstigt.. Säg att man åker 10-20 mil på motorväg en dag då på en gasgas.. De finns inte i mitt huvud att den skulle pajja då.. Men de kanske är sanningen.. ?
Den dagen du ligger på motorvägen i 10-20 mil och den skär så kommer jag bara garva åt dig.

2 takt har inget på motorvägen att göra, speciellt inte en 125a, och definitivt inte 125cc supermotard/offroad.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Replica skrev:
Men alltså jag tycker de låter konstigt.. Säg att man åker 10-20 mil på motorväg en dag då på en gasgas.. De finns inte i mitt huvud att den skulle pajja då.. Men de kanske är sanningen.. ?
Gasgas = cross
Cross + motorväg = idiotiskt.

Comprende?
 

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
Solid snake skrev:
Den dagen du ligger på motorvägen i 10-20 mil och den skär så kommer jag bara garva åt dig.

2 takt har inget på motorvägen att göra, speciellt inte en 125a, och definitivt inte 125cc supermotard/offroad.

Gör de du.. Men seriöst. Om man köper en motorcykel för 63tusen så skär den om man åker en lite längre tur ? Då känns de inte så värt faktiskt..
 

Solid snake

Guest
Replica skrev:
Gör de du.. Men seriöst. Om man köper en motorcykel för 63tusen så skär den om man åker en lite längre tur ? Då känns de inte så värt faktiskt..
Jaså bara för att den är dyr så är den bättre?
 

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
Solid snake skrev:
Nej? En goldwing kostar hur jävla mycket som helst, är den bättre än en R1 för 180000 då?

Men om vi håller oss inom samma klass inom samma område. Alltså 125cc klassen och supermotard helst. Men jag orkar inte käfta..
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Replica skrev:
Men om vi håller oss inom samma klass inom samma område. Alltså 125cc klassen och supermotard helst. Men jag orkar inte käfta..

Om du tar ut 40 häst ur 125 cc påfrestar du den mycket mer än om du tar ut 25 häst ur 125 cc..

Så vilken tror du blir överhetad och skär först? Min crm eller en gasgas? Jag sattsar på gasgasen för den har desutom ingen tempmätare vad jag vet..
 

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
prulle skrev:
Om du tar ut 40 häst ur 125 cc påfrestar du den mycket mer än om du tar ut 25 häst ur 125 cc..

Så vilken tror du blir överhetad och skär först? Min crm eller en gasgas? Jag sattsar på gasgasen för den har desutom ingen tempmätare vad jag vet..

Det tror jag med ! Men alltså är den såhär när man kör stryphoj också ? Att den blir överhettad på längre turer ? Fast man vill ju inte köra stryphoj men iaf : P
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Replica skrev:
Det tror jag med ! Men alltså är den såhär när man kör stryphoj också ? Att den blir överhettad på längre turer ? Fast man vill ju inte köra stryphoj men iaf : P

Om strypningen består av en bricka i avgasröret blir dom oftast varmare :3freak
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Replica skrev:
Det tror jag med ! Men alltså är den såhär när man kör stryphoj också ? Att den blir överhettad på längre turer ? Fast man vill ju inte köra stryphoj men iaf : P

Om du inte vill ha den överhetad ligg på typ 6-7000 rpm.. då borde den inte bli så varm..
 

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
prulle skrev:
Om du inte vill ha den överhetad ligg på typ 6-7000 rpm.. då borde den inte bli så varm..

Så om man kör i dom varvtalen kan man köra ett tag på en motorväg utan att den blir överhettad ?:)
 

Paradoxy

Guest
Allt handlar ju om vilka varv du ligger på. Om du ligger på sjuttontusenmiljoner varv på trean på motorvägen så dör den på några mil men om du ligger på 6-7 tusen varv så rullar det fint. Frågan är bara hur fort den går på dom varven på sexan. Under hundra passar inte på motorväg.
 

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
Paradoxy skrev:
Allt handlar ju om vilka varv du ligger på. Om du ligger på sjuttontusenmiljoner varv på trean på motorvägen så dör den på några mil men om du ligger på 6-7 tusen varv så rullar det fint. Frågan är bara hur fort den går på dom varven på sexan. Under hundra passar inte på motorväg.

Okej. Nej de är sant man ska inte köra mindre än 100 på motorväg...
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Vilket tjöt det blev i den tråden :tomten


GG/KTM är crossar. Visst kan man köra på motorväg men hur kul är det att ligga i 80km/h för att inte varva för mycket?

Det är säkert skitkul att ha en GG/KTM men det skulle inte funka för mig.

Jag har en GG ÅF 5km från mig och funderade på att köpa en innan jag hittade MXen men jag måste kunna åka på lite längre turer också! :)
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top