Lätt MC kort, privat eller skola?

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Tjena!

Vet att denna fråga har varit uppe mycket innan men ville bara fråga om det är bäst att göra allt privat för kortet eller om man ska ta några lektioner?
Är inte helt ny då jag kört cross i 3 år och under vissa träningar övat på krypkörande runt koner och även full farts inbromsningar i markerade område, precis som på uppkörningen.
Har även kort för moppe och lite erfarenhet för trafiken därifrån.

Som sagt har jag tillgång till att övningsköra privat och de blir billigare vad jag förstått. Vad tyckte ni var svårast under er uppkörning och ska man köra upp med sin egna hoj?
Har en YZF R125 och all utrustning, på körskolan jag har kollat på kör man med en duke.

Tack!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör massor privat, ta en lektion i början för att få tips på övningar och en när det börjar dra ihop sig till uppkörning. Cross har i princip noll med MC-körning i trafik att göra men du slipper ju att lägga tid på att lära dig koordination mellan reglagen i alla fall.

Med massor menas åtminstone några hundra mil. Det som kollas är din förmåga att framföra fordonet säkert i trafik så det är det du skall öva på.

Sök lite i forumet så hittar du ungefär 1643 trådar om samma sak.

:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Några lektioner på körskola för att få veta vad du behöver träna på, och lite information om hur du ska placera dig på vägen (sånt där som moped och cross inte hjälper ett dugg för). Sedan är det bara att nöta mängdträning privat.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det bästa är att kombinera. Själva mc-körningen (att växla, styra, bromsa, krypköra mm) är bra att öva själv så mycket som möjligt.
Variera med att ibland ta lektioner hos en trafikskola. Det vanligaste misstaget hos privatister är att man inte vet vad som väntar vid ett körprov.

Om du pluggar mycket teori och har en bra handledare som kan köra mycket med dig lär du inte behöva särskilt många lektioner. Men ju sämre handledare och ju mindre tid du kan köra på egen hand ju fler lektioner lär du behöva.

Det är bara bra att öva på olika hojar och på Duken så sitter man väl ännu lite mer upprätt så det blir bara enklare vid lågfartsmoment.

Lycka till!:tummenupp

PS. Försök att fixa flera privata handledare så du kan maximera din körning. Behövs ingen handledar/introduktionskurs för MC och tillståndet kostar endast 65kr, har ett svagt minne av att det till och med sänkts till 50kr sedan 1/1-16.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Tack för alla svar! Kollade lite på Mårtenssons trafikskola, de har ett startpaket på 5900kr. Utan teorin kostade det 4500kr. Man fick 5 lektioner, 80 min och de vanliga (20 onlinetester o böcker) man fick även låna utrustning som jag nu redan har. Ska man betala ytterligare 4000kr för riskutbildningen 1 och 2 också? Då är man ju uppe i 10000kr utan uppkörning och allt ju. Lät mycket när jag läste det :/.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Det är ju bara att nöta med moppen i stan om du har 45 kort, samma placering som mc i 50 tempo.
Över 50 behöver man köra mc.

Viktigast är att få tips över trafikfällor som ger kugg i din specifika uppkörningstad och få till en bra grundplacering i alla typer av körningar.
Där är det inte fel att anlita trafikskola för några lektioner, vet med säkerhet var kuggfällorna ligger.
Det är mycket lättare att lära sig rätt med en gång än att åtgärda fel som man vant sig med.

När jag körde upp var 100 procent i stadskörning, kunde lika gärna kört moped som träning, tyvärr fanns inte 45 moppe då så det funkade inte.

Körkortet innebär sedan tillstånd för privat övningskörning utan handledare, många saker bör nötas in, typ förmåga att urskilja bilist med tillkopplad mobiltelefon, folk som skiter i blinkers vid svängar, gångtrafikanter med deafwish samt Vägverkets oljebilar med snabel.
Jag kör själv gärna grusväg i obygden, ingen av ovanstående uppkommer där.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Som andra redan påpekat, en blandning är det bästa. Anlita en bra trafikskola för att lära dig grunderna, nöt sedan mängdträningen privat i den mån din privata handledare är tillgänglig.

Det handlar inte bara om att klara uppkörningen utan att faktiskt få de kunskaper som sedan skall dels hålla en vid liv samt göra körningen rolig framöver.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Som andra redan påpekat, en blandning är det bästa. Anlita en bra trafikskola för att lära dig grunderna, nöt sedan mängdträningen privat i den mån din privata handledare är tillgänglig.

Det handlar inte bara om att klara uppkörningen utan att faktiskt få de kunskaper som sedan skall dels hålla en vid liv samt göra körningen rolig framöver.
Det låter bra! Ska man ta teorilektion eller bara köpa tester? Lektionen kostar 1800kr och testerna kostar 250kr.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är du normalbegåvad kan du läsa teorin själv. Att få bra coachning i körning däremot är svårare att läsa sig till.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Är du normalbegåvad kan du läsa teorin själv. Att få bra coachning i körning däremot är svårare att läsa sig till.

Brukar inte ha svårt för o plugga. Det är såklart skillnad på MC och AM provet men för AM gjorde jag bara onlinetesterna och läste det jag inte kunde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar inte ha svårt för o plugga. Det är såklart skillnad på MC och AM provet men för AM gjorde jag bara onlinetesterna och läste det jag inte kunde.

Det är så du ska göra för A1 med. :hihi

En till sak du kan kolla upp om du kan få till är att övningsköra knix.
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Jag tog lätt MC kort för 8 år sedan, jag minns att vi som kom från körskola fick köra före de andra. Dessutom var det någon privat som kuggade eftersom han aldrig han inte kört " banan " innan och misslyckades. Hoppas det hjälper något.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag tog lätt MC kort för 8 år sedan, jag minns att vi som kom från körskola fick köra före de andra. Dessutom var det någon privat som kuggade eftersom han aldrig han inte kört " banan " innan och misslyckades. Hoppas det hjälper något.

Ska som nämts tidigare ta några lektioner och sen öva ännu mer med min handledare. Så jag vet vad jag ska öva på och att jag är beredd på "banan" osv. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sökte lite på det, förstår att det är inom SMC, men vad menas med att övningsköra knix?:va

Normalt sett så behöver man körkort för att köra med SMC, men om du har med dig en handledare så får du köra knix när du övningskör. Oerhört lärdomsfullt, och roligt. :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
*Skaffa handledare - övningskör
*Köp billiga konor eller använd något likvärdigt
*Hitta en bra plats (industriområde parkering etc) - ställ upp lågfartsprovet o öva som satan (finns på nätet samt youtube med bra videos som ger instruktioner om hur den skall genomföras)
*Plugga teori (Gör provet om du så önskar, tror de fortfarande e giltigt i 1 år)
*Gå Risk 1
*Ta någon eller några lektioner o kolla upp hur de tycker att din körning är och hur redo du är för uppkörning
*Gå Risk 2 (sätter den efter detta för den ger mer om du verkligen kan köra hoj innan du drar dit, därför föreslår jag o få en liten utvärdering av trafikskolan och antingen om de säger att du kan köra risk2 eller så tar du eget initiativ o bokar ändå)
*Öva, ev boka fler lektioner
*Boka uppkörning
*Öva
*Klara uppkörning

:) Borde vara en helt okej strategi tycker jag!
10 papp på ett mc körkort e ganska billigt trots allt, e lite osäker på var snittet ligger men många lägger nog mycket mer än 10 papp

Så svaret på din Rubrik: Både privat och skola i kombination är riktigt bra!
Kan du skaffa en handledare som tagit kortet hyffsat nydligen (så nära 5 års gränsen som möjligt) så kan de nog hjälpa mer med lågfarten men utöver det så är det körningen som är viktigast och lyssna på alla knep o uppmaningar från skolans handledare.

Glöm inte heller o lära dig att utföra säkerhets kontroll på motorcykeln, ett moment man måste bli godkänd på under sitt körprov.
finns bra info på nätet :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
*Skaffa handledare - övningskör
*Köp billiga konor eller använd något likvärdigt
*Hitta en bra plats (industriområde parkering etc) - ställ upp lågfartsprovet o öva som satan (finns på nätet samt youtube med bra videos som ger instruktioner om hur den skall genomföras)
*Plugga teori (Gör provet om du så önskar, tror de fortfarande e giltigt i 1 år)
*Gå Risk 1
*Ta någon eller några lektioner o kolla upp hur de tycker att din körning är och hur redo du är för uppkörning
*Gå Risk 2 (sätter den efter detta för den ger mer om du verkligen kan köra hoj innan du drar dit, därför föreslår jag o få en liten utvärdering av trafikskolan och antingen om de säger att du kan köra risk2 eller så tar du eget initiativ o bokar ändå)
*Öva, ev boka fler lektioner
*Boka uppkörning
*Öva
*Klara uppkörning

:) Borde vara en helt okej strategi tycker jag!
10 papp på ett mc körkort e ganska billigt trots allt, e lite osäker på var snittet ligger men många lägger nog mycket mer än 10 papp

Så svaret på din Rubrik: Både privat och skola i kombination är riktigt bra!
Kan du skaffa en handledare som tagit kortet hyffsat nydligen (så nära 5 års gränsen som möjligt) så kan de nog hjälpa mer med lågfarten men utöver det så är det körningen som är viktigast och lyssna på alla knep o uppmaningar från skolans handledare.

Glöm inte heller o lära dig att utföra säkerhets kontroll på motorcykeln, ett moment man måste bli godkänd på under sitt körprov.
finns bra info på nätet :)

Man får inte göra uppskrivningen innan man kört risk2.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När jag tog A1 övningskörde jag 60 mil privat och tog en lektion. Lektionen gav mig absolut ingenting. De tyckte bara att jag kunde boka in ett paket med 5x80 min för 4 lax. Det sket jag i och bokade en uppkörning istället. Körde upp med min Cagiva Mito och klarade det.

Jag hade dock en del trafikvana från ett års moppekörning, vilket antagligen hjälpte. Är man normalbegåvad så tycker jag inte att man behöver någon körlektion, allt står väldigt bra beskrivet i Mc-boken. Gäller bara att va kritisk mot sig själv och/eller ha en handledare som ger bra feedback. Känns som att trafikskolorna bara är intresserade av att mjölka folk på pengar.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top