Lätt MC kort, privat eller skola?

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det vanligaste misstaget hos privatister är att man inte vet vad som väntar vid ett körprov.

Jag håller med för när jag körde upp var med några privatister som körde upp men de har varken sett lr kört låg och högfart delen tidigare så gick ingen bra för de...:3freak

Högfartsbana-mc-uppkörning.png
manoverprov-krypkorning.png

Lågfart delen där figur A är inte aktuellt längre!

Jag tycker att betala 10000spänn för teori+5 lektioner och inkl risk 1 & 2 är värda de pengarna:)

Jag tog lätt MC kort för 8 år sedan, jag minns att vi som kom från körskola fick köra före de andra. Dessutom var det någon privat som kuggade eftersom han aldrig han inte kört " banan " innan och misslyckades. Hoppas det hjälper något.

Precis som står det ovan slipper du att vänta på alla andra & köra sist! Sedan tror jag också att statistiken för att klara uppkörningen är också mycket större om man är inskriven i körskolan än köra privat!:D

Det viktigaste av allt är nog ha lite tur just uppkörningsdagen:hihi

Lycka till!
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Jag håller med för när jag körde upp var med några privatister som körde upp men de har varken sett lr kört låg och högfart delen tidigare så gick ingen bra för de...:3freak

View attachment 426341
View attachment 426342

Lågfart delen där figur A är inte aktuellt längre!

Jag tycker att betala 10000spänn för teori+5 lektioner och inkl risk 1 & 2 är värda de pengarna:)



Precis som står det ovan slipper du att vänta på alla andra & köra sist! Sedan tror jag också att statistiken för att klara uppkörningen är också mycket större om man är inskriven i körskolan än köra privat!:D

Det viktigaste av allt är nog ha lite tur just uppkörningsdagen:hihi

Lycka till!
Man behöver inte vänta längre bara för att man kör upp som privatist. Inspektörerna får inte göra skillnad på de som gör provet via skola eller privat.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Det är skillnad på vad de säger och vad inspektörerna gör. Statistiskt sett kuggar privatisterna oftare än körskoleeleverna.
Jag räknade ut att en kuggning för mig hade kostat mig knappt 5000 kr.
Transportstyrelsen: 1700 kr
Körskola: 1200 kr
Utebliven lön pga tjänstledigt: 1500 kr

Så gambla inte för mycket. :huvet
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det är skillnad på vad de säger och vad inspektörerna gör. Statistiskt sett kuggar privatisterna oftare än körskoleeleverna.
Jag räknade ut att en kuggning för mig hade kostat mig knappt 5000 kr.
Transportstyrelsen: 1700 kr
Körskola: 1200 kr
Utebliven lön pga tjänstledigt: 1500 kr

Så gambla inte för mycket. :huvet

Indirekt kan det kanske bli så. Men privatister chansar oftare än elever som kör via trafikskola. Kör man upp via trafikskolan så har ju först trafikskolan ansett att man är färdig för körprov.
Sen kan alla bli nervösa och bland annat det kan leda till att man inte klarar det ändå.

Edit: Jag själv körde upp som privatist och kuggade. Hade aldrig kört lågfartsbanorna innan men tänkte "hur svårt kan det vara".. Satte ner foten en gång på lågfarts och körde lite fel i högfarts..
Att tänka "hur svårt kan det vara, jag är fan grym" tänker man nog mer generellt ju yngre man är=)
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Man behöver inte vänta längre bara för att man kör upp som privatist. Inspektörerna får inte göra skillnad på de som gör provet via skola eller privat.

Jaså...det låter ju bra:) Framför allt slipper man kanske att vara nervös och svettig:rofl
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag håller med för när jag körde upp var med några privatister som körde upp men de har varken sett lr kört låg och högfart delen tidigare så gick ingen bra för de...:3freak

View attachment 426341
View attachment 426342

Lågfart delen där figur A är inte aktuellt längre!

Jag tycker att betala 10000spänn för teori+5 lektioner och inkl risk 1 & 2 är värda de pengarna:)



Precis som står det ovan slipper du att vänta på alla andra & köra sist! Sedan tror jag också att statistiken för att klara uppkörningen är också mycket större om man är inskriven i körskolan än köra privat!:D

Det viktigaste av allt är nog ha lite tur just uppkörningsdagen:hihi

Lycka till!

Det känns ju bättre att A inte är aktuellt längre då den verkar svårare, mycket mer sväng. Har hört att trafikskolorna ofta vill punga ut så mycket pengar som möjligt dock. Håller kvar en lite och säger att man behöver lite mer övning innan man är redo för uppkörningen :/.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det känns ju bättre att A inte är aktuellt längre då den verkar svårare, mycket mer sväng. Har hört att trafikskolorna ofta vill punga ut så mycket pengar som möjligt dock. Håller kvar en lite och säger att man behöver lite mer övning innan man är redo för uppkörningen :/.

Det kanske är därför som trafikskolelever klarar uppkörningen i högre grad än privatister? En trafiklärare är givetvis bättre på att bedöma huruvida en elev kommer att klara körprovet än vad random privatsnubbe/-snubba är - eller vad världsmästareleven själv är...
Sedan finns det givetvis ett incitament att hellre ta en lektion för mycket än en för lite - särskilt som både trafikskolan och eleven tjänar på det (fast eleven förlorar ekonomiskt då).
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kör mycket privat och ca 5 körlektioner, de har många bra tipps. Kör upp privat. Skall du köra upp via körskolan måste du ta onödigt många körlektioner för att bocka av alla moment i deras lista och då blir det dyrt. Lycka till med körkortet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det känns ju bättre att A inte är aktuellt längre då den verkar svårare, mycket mer sväng. Har hört att trafikskolorna ofta vill punga ut så mycket pengar som möjligt dock. Håller kvar en lite och säger att man behöver lite mer övning innan man är redo för uppkörningen :/.

Det är olika med olika trafikskolor, en del mjölkar pengar, andra gör sitt bästa för att se till att eleven klarar av uppkörningen och försöker få dem tillräckligt duktiga för att överleva första året.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
och försöker få dem tillräckligt duktiga för att överleva första året.

Det är det här många glömmer bort helt och hållet. Körkortet ger rätt att öva på egen hand, det är inget intyg på att du är en skicklig förare... Så om man tycker att körskolorna är "dyra" och vill att man skall ta många lektioner kan man ju ha det i bakhuvudet i alla fall.

Oavsett om man tycker att SMC är töntiga gubbar och gummor eller inte: deras KNIX-utbildningar och liknande är sjukt bra och borde nästan vara lagstadgade...


(Jo, med det sagt måste jag ju själv masa mig dit också. :) )
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top