Lätt o slimmad hjälm?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Några tips på var man kan hitta en integralhjälm som har lite mer slimmad design?
Tycker man får lite väl mycket look a´la bowlingklot på huvudet så snart man väljer en large.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försökte en gång sätta på mig en Schubert i min vanliga storlek XL. Inte en chans, för smal.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
- Var den tight invändigt enbart, eller även en slimmad profil i skalet?
Det började redan i öppningen nertill för huvudet. Kunde inte förmå mig pressa huvudet igenom.
När smärtan blev för stor sa något STOP !

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det började redan i öppningen nertill för huvudet. Kunde inte förmå mig pressa huvudet igenom.
När smärtan blev för stor sa något STOP !
- Ja okey, men var själva skalet slimmat också eller var det bara innanmätet som gjorde den tight?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Utmärkt fråga! Rätta svaret är AGV K6!!!

Kommer köpa ny då jag hatar min hjälm för den är brusig och stor som en ballong. Min gamla X-Lite 803 var aslätt och liten. Mycket bättre.
Ska köra sista säsongen nu med min hjälm och köpa en K6 nästa.

Ju mer skalstorlekar en hjälm har desto mindre kan den även vara i större storlekar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
- Ja okey, men var själva skalet slimmat också eller var det bara innanmätet som gjorde den tight?
Jag tror skalet var slimmat. Långt och smalt sett uppifrån.
De kan inte minska på stoppningens tjocklek för då klarar hjälmen inte säkerhetstesterna.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bäst är att titta på hur många skalstorlekar tillverkaren använder.
billigare hjälmar har 2 eller skal medan Arai, Shoei m fl har 4 eller 5 skal.
Få hjälmstorlekar i varje skalstorlek är bra.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tycker AGV:s hjälmar har en slimmad utformning, inte bowlingklot.
Har själv en AGV K5 sen några år tillbaka, känns lätt.
Buller vet jag inte för jag köra med öronproppar.
Vet inte om Alternativ1 har AGV, tror bara jag sett Shoei och HJC hos dom.
Eliassons i Nybro osäker där också.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Blir inte alla nya hjälmar större? Har för mig att läst något om någon ny klassning som gör ytterskalet större pga mer dämpning

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Blir inte alla nya hjälmar större? Har för mig att läst något om någon ny klassning som gör ytterskalet större pga mer dämpning
Jag tänkte inte så mycket på utseende når jag köpte min Caberg Drift men efter ett tag insåg jag faktum. Man ser ut som en ballongskalle. Hjälmen är lika stor som min gamla Nolan från 2002 jag hade till min zx6r.

Minns när man drog förbi busshållplatsen på landsvägen med ninjan på 14k varv och de i hållplatsen tittade på varandra och sa:
-”Vad fan var det där?
-”En Nolanhjälm i bra fart!”

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag är intresserad av design och kollar man enbart på formen så är väl AGV Pista solklart hjälmen med mest slimmad/vass design. En Arai ser till exempel ut som en badboll i jämförelse. AGV gjorde en billigare variant av Pista, Corsa, men den är tyvärr nerlagd. För mig blir nog HJC RPHA-1 nästa hjälm, ganska spetsig/slimmad form även på den och 4 skalstorlekar.

Bifogat

• full-carbon-motorcycle-helmet-agv-pista-gp-rr-limited-edition-future-forged-carbon-electro-iri...jpg
    full-carbon-motorcycle-helmet-agv-pista-gp-rr-limited-edition-future-forged-carbon-electro-iri...jpg
    75.5 KB · Visningar: 14
  • hjalm-arai-rx-7v-evo-svart-frost.jpeg
    hjalm-arai-rx-7v-evo-svart-frost.jpeg
    78.6 KB · Visningar: 13
  • RPHA_1_BEN_SPIES_1.jpg
    RPHA_1_BEN_SPIES_1.jpg
    191.3 KB · Visningar: 13

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Man skall öppna framdelen… ;)
På en del hjälmar ska man det. Men på den här Schuberte'n tror jag inte man skulle det.
Försäljaren stod bredvid så förhoppningsvis hade han hjälpt mig om det var så enkelt.
Nä, det var nog min breda skalle som inte passade i Schubertens smala öppning ! :rodnar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla Airoh GP, tror nya heter 550, jag har ett par gp500 så vet ej om nya är exakt likadan men borde väl inte skilja mycket isf.
Inte reflekterat över om den är stor men tycker inte det, lätt är den däremot. ?

Välventilerad och aerodynamisk med men lite mer ljud då, det kommer väl med låg vikt och bra ventilation men vem kör utan öronproppar ändå, jag kan meddela att tinnitus inte alls är lika roligt som det låter!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Några tips på var man kan hitta en integralhjälm som har lite mer slimmad design?
Tycker man får lite väl mycket look a´la bowlingklot på huvudet så snart man väljer en large.
Är inte huvudsaken att den sitter bra ?du måste väl se själv och veta vilken form du har på skallen inte alla hjälmar dom passar alla skallar hjälmar är väldigt individuellt och både agv och airoh är hjälmar som inte passar min skalle däremot finns både shoei och arai i garaget och det säger många att det brukar vara antingen ena eller andra av
?annars är väl gymmet ett alternativ om hjälmen ser så brutalt stor ut men säsongen är ju nära så då får man ligga i ?
Ta inte en enfärgad det gör att dom ser större ut också

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Är inte huvudsaken att den sitter bra ?du måste väl se själv och veta vilken form du har på skallen inte alla hjälmar dom passar alla skallar hjälmar är väldigt individuellt och både agv och airoh är hjälmar som inte passar min skalle däremot finns både shoei och arai i garaget och det säger många att det brukar vara antingen ena eller andra av
?annars är väl gymmet ett alternativ om hjälmen ser så brutalt stor ut men säsongen är ju nära så då får man ligga i ?
Ta inte en enfärgad det gör att dom ser större ut också
- Den behöver inte sitta dåligt för att den är lätt och slimmad, så jag vill hitta en sådan alltså. Gymmet räcker en bit, men runda hjälmar har en melon-tendens som suddar ut även de framstegen : )

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping