Lätt släp till buss?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Där finns ju regler angående vad som är lätt släp till personbilar. Dvs max 750 kg vikt eller totalvikt under bilens tjänstevikt. Men hur fasen avgör man vad som är lätt släp man får dra bakom buss med D körkort och vad som kräver DE?
 
Om jag fattat det rätt så är det ett av följande villkor som skall vara uppfyllda för att det skall vara ett lätt släpfordon.

Antingen skall släpet väga max 750 kg. (Detta är huvudregeln)
Eller så ska släpet väga max dragfordonets tjänstevikt och den sammanlagda vikten på ekipaget får inte överstiga 3500 kg. (Detta är en generell dispens i lagtexten)

Så kör du lastbil eller buss så lär det vara ett släp som väger max 750 kg då man väl svårligen får till en tung lastbil eller buss med ett stort släp med totalvikt under 3500 kg.
 
Så kör du lastbil eller buss så lär det vara ett släp som väger max 750 kg då man väl svårligen får till en tung lastbil eller buss med ett stort släp med totalvikt under 3500 kg.

Precis min tanke men det verkar märkligt att man inte skulle få dra ett 1200kg släp man får dra med en vanlig sketen Golf bakom en buss
 
Precis min tanke men det verkar märkligt att man inte skulle få dra ett 1200kg släp man får dra med en vanlig sketen Golf bakom en buss

Så märkligt är det. Jag får dra max 750 kg med våran Transit. Hde jag haft E kort får jag dra 2000 kg. Däremot får jag dra 1380 kg med våran saab.
Reglerna är skumma men det är så det funkar.
 
Det possitiva är väl att du slipper använda domkraft när du ska byta däck bak på bilen. :D

Jo, men speciellt trafiksäkert är det ju inte att dra omkring med det ekipaget, även om det är fullständigt lagligt.

Då föredrar jag att dra med Pickisen, även om jag saknar behörighet "E" på körkortet

Jag har sagt det förr, dom som har beslutat om dom här gränserna har INGEN insikt i hur ett släpvagnsekipage beter sig, jag har dragit runt på biltrailers i över 20 år, med alla möjliga dragfordon (allt från Saab V4 och uppåt) och pickisen är tamejfan oslagbar som dragbil...

Behåll gränserna som det är i dag, men med skillnaden att när du kommer över brytpunkten där dragbilen är för tung så får du ändå dra 1750 (som är max vad du kan dra i dag med en optimal dragbil)

Vi skulle se betydligt färre hästsläpvagnar liggandes på sidan i diket om dom fick dra med rejälare bilar.
 
Så jobbigt är det inte att boka en tid med vv och visa att man kan backa runt lite orange koner...
 
Så jobbigt är det inte att boka en tid med vv och visa att man kan backa runt lite orange koner...

Näe, visst, men det är ännu mindre jobbigt att vingla omkring med en fullständigt livsfarlig fordonskombination som redan är laglig, vilket får folk att göra det istället.

Varför ska det vara dyrare/omständigare att köra säkrare?
 
Obligatorisk E-behörighet för allt som kopplas baktill. Problemet löst!

Inte mig emot, problemet är att man inte kan ändra förutsättningarna för alla som redan har köpt sig en släpvagn/husvagn, så då måste alla som redan har det få E behörigheten gratis och ett fix datum sättas för när dom nya reglerna ska börja gälla.

Det skulle om inte annat få en del hobbysnickare att inte hyra släp och fara på byggmarknaden, där dom sedan backar på allt och alla.
 
Last edited:
Precis min tanke men det verkar märkligt att man inte skulle få dra ett 1200kg släp man får dra med en vanlig sketen Golf bakom en buss

Precis så märkligt är det. Jag får dra max 1250 kg efter min Audi S6 som har max släpvagnsvikt på 2100 kg pga för hög totalvikt men jag får dra mer om jag har en mindre bil trots att det i praktiken skulle vara sämre ur väghållningsperspektiv och följdaktligen ur trafiksäkerhetsperspektiv.
Att det sen är betydligt svårare att få stopp på 1300 kg släp med hjälp av 1300 kg bil än det vore med 2000 kg bil spelar ingen roll.
1300 kg släp efter en 1300 kg VW Golf är ett lätt släp men om jag hänger på samma släp efter min bil så är det ett tungt släp.
Samma gäller för tung lastbil eller buss. Kommer totalvikten på ekipaget över 3500 kg så är inte släpet lätt om det inte väger max 750kg.

Det känns lite som att man inte tänkt ordet trafiksäkerhet i närheten av samma rum som den lagen formulerades.
 
Inte mig emot, problemet är att man inte kan ändra förutsättningarna för alla som redan har köpt sig en släpvagn/husvagn, så då måste alla som redan har det få E behörigheten gratis och ett fix datum sättas för när dom nya reglerna ska börja gälla.

Det skulle om inte annat få en del hobbysnickare att inte hyra släp och fara på byggmarknaden, där dom sedan backar på allt och alla.

Det funkade att ta bort A-kortet för alla som tog B-kort.
 
Det funkade att ta bort A-kortet för alla som tog B-kort.

Jo, men alla som redan hade det fick behålla det, oavsett om dom hade kört motorcykel eller inte.

Det är det jag menar, inför gärna den regeln, men då måste alla som redan har körkort få köra efter dom gamla reglerna eftersom dom kan ha investerat massor i husvagnar/släpvagnar eller som då i motorcyklar innan den regeländringen.

Allt ska ju harmoneras inom EU (troligtvis nya regler till 2013), så förvänta er inte att det blir enkelt, gratis för gamla E-kortsägare eller lättbegripligt.



shysst kultryck... tur att golfen är framljusdriven. :näsblod

Jag lyckades få ett kultryck i närheten av 50kg när jag hade lastat färdigt.

Men stabilt kändes det aldrig...
 
Last edited:
Jo, men alla som redan hade det fick behålla det, oavsett om dom hade kört motorcykel eller inte.

Det är det jag menar, inför gärna den regeln, men då måste alla som redan har körkort få köra efter dom gamla reglerna eftersom dom kan ha investerat massor i husvagnar/släpvagnar eller som då i motorcyklar innan den regeländringen.



Jag lyckades få ett kultryck i närheten av 50kg när jag hade lastat färdigt.

Men stabilt kändes det aldrig...

Ja men så måste de självklart bli isf.
 
golfen väger mindre, det gynnar totalvikten!

Jo det vet jag med, men jag ser inte en hög totalvikt som ett problem, jag ser en liten skillnad i vikt mellan dragfordon och släpvagn som det som mest troligt får svensson att köra i diket.

När 1200kg släpvagn får för sig att knuffa dragbilen i diket sitter jag gärna i en drabil som väger 3000kg istället för en bil som väger 1200kg...

Altså är reglerna åt h-vete fel och har så varit i evinnerliga tider.
 
Vi skulle se betydligt färre hästsläpvagnar liggandes på sidan i diket om dom fick dra med rejälare bilar.

Jotack, har blivit bedd att köra hästtransport eftersom min bil har relativt låg vikt. Hittills har jag dock klarat mig ifrån det.


Om vi säger såhär:

Den får tugga sig upp för backar och bromsas hårt nedför med en 300kgs snöskoter bakpå... I vinterföret kan det innebära att det är på håret ibland.

Den beter sig dessutom inte särskilt trevligt när släpet börjar studsa i gupp o dylikt.

800kg häst lär inte göra saken bättre.

Särskilt inte med ett fruntimmer som saknar sunt förnuft och grundläggande fysik bakom ratten.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top