Lätt släp till buss?

Särskilt inte med ett fruntimmer som saknar sunt förnuft och grundläggande fysik bakom ratten.

Har hon inga :tuttar ? ;)

Vi får hoppas på en snabb ändring av reglerna. Jag har samma problem med att dra husvagn, tunga släp och allsköns bråte med vanliga bilen bara för att den är en tung diesel och reggad för 7 pers (samma bilmodell för 5 personer är inga problem, vanligtvis). Fåniga regler och tyvärr förknippade med höga böter om polisen är på det humöret.

Tunga husbilar reggade som 3,5 ton är också ett kapitel för sig. Numera är de flesta inreggade som 3,5 tons personbil trots att de i verkligheten väger betydligt mer. Men riktigt hur det hela fungerar med överlast o.d. vete sjutton när fordonet redan tomt väger dryga 4,5 ton? Lägg till last, passagerare och ett släp med några hundra kg motorcykel m.m. Stadigt och säkert och inga problem för en van förare, men troligen olagligt...

Har hon inga :tuttar ? ;)

Vi får hoppas på en snabb ändring av reglerna. Jag har samma problem med att dra husvagn, tunga släp och allsköns bråte med vanliga bilen bara för att den är en tung diesel och reggad för 7 pers (samma bilmodell för 5 personer är inga problem, vanligtvis). Fåniga regler och tyvärr förknippade med höga böter om polisen är på det humöret.

Tunga husbilar reggade som 3,5 ton är också ett kapitel för sig. Numera är de flesta inreggade som 3,5 tons personbil trots att de i verkligheten väger betydligt mer. Men riktigt hur det hela fungerar med överlast o.d. vete sjutton när fordonet redan tomt väger dryga 4,5 ton? Lägg till last, passagerare och ett släp med några hundra kg motorcykel m.m. Stadigt och säkert och inga problem för en van förare, men troligen olagligt...

Har du tagit körkort före 1996 och inte haft det indraget får du köra ett hur stort fordon som helst på ett B-kort. Bara det är reggat som Personbil klass II. Alltså fullt lagligt.

Har du tagit körkort före 1996 och inte haft det indraget får du köra ett hur stort fordon som helst på ett B-kort. Bara det är reggat som Personbil klass II. Alltså fullt lagligt.

Jo, det är så jag kör idag tack vare EU-reglerna. Men vad för viktrestriktioner gäller - samma som för fordonet om det varit reggat som buss/lastbil och jag kört med C-kort?

Jo det vet jag med, men jag ser inte en hög totalvikt som ett problem, jag ser en liten skillnad i vikt mellan dragfordon och släpvagn som det som mest troligt får svensson att köra i diket.

När 1200kg släpvagn får för sig att knuffa dragbilen i diket sitter jag gärna i en drabil som väger 3000kg istället för en bil som väger 1200kg...

Altså är reglerna åt h-vete fel och har så varit i evinnerliga tider.

jepp, det är helt åt skogen :):)

Nya regler kommer 2010, max sammanlag vikt 4500 istället för 3500, huruvida det kommer att gälla retroaktivt på bilar registrerade före 2010 vet jag dock inte.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick