Lätta svänghjulet på en tvåtaktare

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Fick gjort de på moppen för några år sedan utan större problem
Samma kille gjorde det denna gången fast på mitt RD350 svänghjul.

Anar några nya vibrationer vid första uppstarten och misstänker att svänghjulet kanske är boven. kan det vara så typiskt att svänghjulet blivit obalanserat nu när man svarvat ner utsidan ca 4mm?
Magneterna är orörda men man har lämnat ca 15mm av svänghjulets gods ifrån magneten, notera bild nedan!

0316110302copy.jpg


Hur kan man kolla om det är obalanserat på bästa sätt?
Någon som vet någon som känner någon som gjort de hos någon eller dylikt?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Testa med ett omodifierat svänghjul och se om du känner några skillnader.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

rappare gassvar? mindre massa att accelerera = motorn varvar upp snabbare.

TS: RD lever ju om ganska rejält även original, säker på att du inte bara inbillar dig? Vore det obalans i svänghjulet borde det ha märkts i svarven tycker jag... Du har ju tagit av lika mycket "runt om" så att säga, förstår inte riktigt var obalansen skulle ha kommit ifrån... Kan det inte bara vara så att motorn nu slår runt lite lättare än med ett standardhjul och därför "hoppar omkring" lite extra varpå de ursprungliga vibrationerna upplevs som något häftigare än tidigare?
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Testa med ett omodifierat svänghjul och se om du känner några skillnader.

Har du något liggandes ifrån en 86a och uppåt kanske? :tuttar


rappare gassvar? mindre massa att accelerera = motorn varvar upp snabbare.

TS: RD lever ju om ganska rejält även original, säker på att du inte bara inbillar dig? Vore det obalans i svänghjulet borde det ha märkts i svarven tycker jag... Du har ju tagit av lika mycket "runt om" så att säga, förstår inte riktigt var obalansen skulle ha kommit ifrån... Kan det inte bara vara så att motorn nu slår runt lite lättare än med ett standardhjul och därför "hoppar omkring" lite extra varpå de ursprungliga vibrationerna upplevs som något häftigare än tidigare?


Möjligt att det är inbillning då hojen vart på swingstödet.
men samtidigt så slog det mig när många erfarana nissar gör narr av en och säger något i stil med
"Har du kollat upp svänghjulet efter svarvningen eller hoppades du på att en ny svarvad massa skulle balansera ut sig själv?" :gnissla

Men jag menar de som skulle göra obalans är väll isåfall om man inte gjort exakt till hundra när de gäller avståndet mellan magneten och ursprungliga massan till de svarvade.

Finns de något sätt att mäta om massan är centrerad på svänghjulet så att ingen obalans sker?
 
Last edited:

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
rappare gassvar? mindre massa att accelerera = motorn varvar upp snabbare.

Jo det är sant att den varvar upp snabbare pga. den mindre massan men den tappar även orken snabbare pga. samma sak. Sedan en 2takt på det :gnissla Nå jag hade då inte gjort det men det är jag de. Bara Gurra är nöjd så är allt bra :) Som tidigare inlägg, prova med ett org. svänghjul. Man brukar inbilla sig en massa när man varit i motorn och pillat. Ljud, vibrationer m.m. :)
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Tydligen enligt TSS hemsida är veven knappt utbalanserad mot en RD 250, o med dom tyngre kolvarna i 350n (samma vev) så kan det vara det som känns igenom mer med lätt svänghjul.

öhh, kanske..
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
För att svara på frågan i första inlägget:
Hur kan man kolla om det är obalanserat på bästa sätt?

Jag hade satt upp det i samma mojäng man balanserar hjul med :) det lär väl fungera, balans som balans
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Lossa hjulet, sätt det på en konisk axel och lås det där.
Lägg axeln sedan på en statisk balanserare och börja borra där det är för tungt.
Typ
82-351_l.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo det är sant att den varvar upp snabbare pga. den mindre massan men den tappar även orken snabbare pga. samma sak. Sedan en 2takt på det :gnissla Nå jag hade då inte gjort det men det är jag de. Bara Gurra är nöjd så är allt bra :) Som tidigare inlägg, prova med ett org. svänghjul. Man brukar inbilla sig en massa när man varit i motorn och pillat. Ljud, vibrationer m.m. :)

Helt sant, men när man trimmar i övrigt brukar det ju vara populärt att få upp gassvaret lite också mot att man offrar ett par hästar på topp. Ypvs:en har ju ändå ett rätt sjyst vikt/effekt-förhållande redan original, trimmar man sen lite och lättar svänghjulet på det lär det bli ett riktigt accelerationsmonster. Kolla bara denna, den har nog ett hyfsat lätt svänghjul:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=ME1VmuaLYKo

Möjligt att det är inbillning då hojen vart på swingstödet.
men samtidigt så slog det mig när många erfarana nissar gör narr av en och säger något i stil med
"Har du kollat upp svänghjulet efter svarvningen eller hoppades du på att en ny svarvad massa skulle balansera ut sig själv?" :gnissla

Men jag menar de som skulle göra obalans är väll isåfall om man inte gjort exakt till hundra när de gäller avståndet mellan magneten och ursprungliga massan till de svarvade.

Finns de något sätt att mäta om massan är centrerad på svänghjulet så att ingen obalans sker?

Som sagt, har du bara haft det balanserat i svarven (inga wobbliga kanter eller så utan allting helt rakt) så borde det vara hyfsat balanserat redan... Testa att montera upp det i svarven på nytt och se om du kan se något skak i kanterna. Det ska ju vara helt rakt och sådär, obalans brukar synas ganska tydligt.

Har du flyttat magneterna också eller sitter de på originalplats?

Typiskt för RD 350 är att den vibrerar/skakar rätt bra precis över tomgång, från 4k och uppåt brukar dom gå mjukt dock.

Yes, alltid kul att försöka kolla i backspeglarna på tomgång och se världen bli ett enda blurr, bara för att bli skarpt när man ger lite gas:D
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jo det är sant att den varvar upp snabbare pga. den mindre massan men den tappar även orken snabbare pga. samma sak. Sedan en 2takt på det :gnissla Nå jag hade då inte gjort det men det är jag de. Bara Gurra är nöjd så är allt bra :) Som tidigare inlägg, prova med ett org. svänghjul. Man brukar inbilla sig en massa när man varit i motorn och pillat. Ljud, vibrationer m.m. :)

Svänghjulet ger inte en motor någon ork.
Ett lätt svänghjul låter motorn varva upp och ner snabbare. Dvs gasresponsen blir bättre och möjligen kan man tjäna lite i acceleration på en låg växel. Det enda negativa är att motorn blir känsligare för tjuvstopp när man ska smyga iväg på ettan. En annan sak som kan bli sämre med ett lätt svänghjul är just att vibrationerna från en motor med obalans märks tydligare. Svänghjulets massa kan dämpa en del vibrationer.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Bushido skrev:
Som sagt, har du bara haft det balanserat i svarven (inga wobbliga kanter eller så utan allting helt rakt) så borde det vara hyfsat balanserat redan... Testa att montera upp det i svarven på nytt och se om du kan se något skak i kanterna. Det ska ju vara helt rakt och sådär, obalans brukar synas ganska tydligt.

Har du flyttat magneterna också eller sitter de på originalplats?

Hmm jo jag kan ju ta av det och be han som gjort det kolla om det finns någon typ av vobbel.

Magneterna flyttar jag endast om jag vill köpa nytt svänghjul :död

Typiskt för RD 350 är att den vibrerar/skakar rätt bra precis över tomgång, från 4k och uppåt brukar dom gå mjukt dock.

Hmm, de komiska var iof att den gick på chocken som gjorde att hojen puttra på ca 2-2,5rpm
gasvaret var ju löjligt tillskillnad ifrån original, film kommer!

Men gällande vibrationerna kan det ju vara de då kanske?
för nu när du nämner de så har jag minne va att den vibrera rätt gott vid de låga varven innan!

Lossa hjulet, sätt det på en konisk axel och lås det där.
Lägg axeln sedan på en statisk balanserare och börja borra där det är för tungt.
Typ
82-351_l.jpg

Fan har du så rätt i!
Då skall man bara våga gör det också utan att de går mer åt helvete nu när de är så tunt material...
 
Last edited:

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Helt sant, men när man trimmar i övrigt brukar det ju vara populärt att få upp gassvaret lite också mot att man offrar ett par hästar på topp. Ypvs:en har ju ändå ett rätt sjyst vikt/effekt-förhållande redan original, trimmar man sen lite och lättar svänghjulet på det lär det bli ett riktigt accelerationsmonster. Kolla bara denna, den har nog ett hyfsat lätt svänghjul:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=ME1VmuaLYKo

Hmm!! Hyfsat gassvar :) men bara nästan lika bra som min 1400'a med helsystem :tungan :)
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jo det är sant att den varvar upp snabbare pga. den mindre massan men den tappar även orken snabbare pga. samma sak. Sedan en 2takt på det :gnissla Nå jag hade då inte gjort det men det är jag de. Bara Gurra är nöjd så är allt bra :) Som tidigare inlägg, prova med ett org. svänghjul. Man brukar inbilla sig en massa när man varit i motorn och pillat. Ljud, vibrationer m.m. :)

På vilket sätt skulle den tappa orken? Motorn utvecklar ju samma effekt
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den har inte samma massa som roterar. Ett stort tungt svänghjul hjälper till att hålla fart på vevaxeln. Men ju större massan är så tar det mer tid och kraft att få fart på det.

Som jag skrev tidigare. Man tappar ingen ork alls med ett lätt svänghjul. Det är mest komfort man tappar eftersom man lättare får tjuvstopp. Effekten i motorn är densamma.

Man kan likna det vid en släde ( med väldigt låg friktion) som ska dras över våt is. En lätt släde får du snabbt fart på men du kommer att känna av varenda ojämhet i isen. En tung släde är mycket svårare att få fart på, men fördelen blir att den blir bekvämare att dra. Men vilken släde skulle du välja om du skulle tävla mot en polare i att dra släden över sjön?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den har inte samma massa som roterar. Ett stort tungt svänghjul hjälper till att hålla fart på vevaxeln. Men ju större massan är så tar det mer tid och kraft att få fart på det.

Jo men när du kör adderas ju hjulet och allt som snurrar i växellådan till "svängmassan" vilket borde minska effekten av det lätta svänghjulet, right?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Som jag skrev tidigare. Man tappar ingen ork alls med ett lätt svänghjul. Det är mest komfort man tappar eftersom man lättare får tjuvstopp. Effekten i motorn är densamma.

Man kan likna det vid en släde ( med väldigt låg friktion) som ska dras över våt is. En lätt släde får du snabbt fart på men du kommer att känna av varenda ojämhet i isen. En tung släde är mycket svårare att få fart på, men fördelen blir att den blir bekvämare att dra. Men vilken släde skulle du välja om du skulle tävla mot en polare i att dra släden över sjön?

Den med starkast hundar :D

Fan har du så rätt i!
Då skall man bara våga gör det också utan att de går mer åt helvete nu när de är så tunt material...

Som ett tips så kan du köpa balanseringsvikter från biltema till fälgar, då får du ett hum om hur mycket du ska tabort och var.

När jag balanserade rotorblad till min Rc-helikopter använde jag genomskinlig tejp som vikt och blev det något ynka halvgram fel så gick det knappt att flyga :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top