Lätta svänghjulet på en tvåtaktare

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Jo men när du kör adderas ju hjulet och allt som snurrar i växellådan till "svängmassan" vilket borde minska effekten av det lätta svänghjulet, right?

Min uppfattning av att alla räcers inklusive crossar har väldigt små svänghjul/rotor är av en anledning, och de är nog inte för att förlora....effekt :va

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hmm, de komiska var iof att den gick på chocken som gjorde att hojen puttra på ca 2-2,5rpm
gasvaret var ju löjligt tillskillnad ifrån original, film kommer!

Men gällande vibrationerna kan det ju vara de då kanske?
för nu när du nämner de så har jag minne va att den vibrera rätt gott vid de låga varven innan!
Just i det intervallet skulle jag nog vilja påstå att den är som värst. Vänta tills du har provat den i växel över 4k innan du drar för många slutsatser.

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
GSX 1400 K3
Som jag skrev tidigare. Man tappar ingen ork alls med ett lätt svänghjul. Det är mest komfort man tappar eftersom man lättare får tjuvstopp. Effekten i motorn är densamma.

Man kan likna det vid en släde ( med väldigt låg friktion) som ska dras över våt is. En lätt släde får du snabbt fart på men du kommer att känna av varenda ojämhet i isen. En tung släde är mycket svårare att få fart på, men fördelen blir att den blir bekvämare att dra. Men vilken släde skulle du välja om du skulle tävla mot en polare i att dra släden över sjön?

Om båda slädarna har samma friktion och man drar dom i 100km/h över isen. Om man slutar dra samtidigt vilken släde kommer längst? Nå om svänghjulet bara har med komfort (motorstopp) att göra så varför lättar inte alla svänghjulet max. Måste vara det billigaste sättet att få en rappare motor utan att försämra några egenskaper förutom tjuvstopp. Det finns för/nackdelar med lätt/tungt svänghjul. Det gäller att hitta balansen till vad man har tänkt med motorn.

Nå! Lätta på. Over and out :)

Last edited:

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Just i det intervallet skulle jag nog vilja påstå att den är som värst. Vänta tills du har provat den i växel över 4k innan du drar för många slutsatser.

Tack för förtroendet!
Skall ut och brassa på efter synkning av förgasarna är gjorda! :yoparty

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Min uppfattning av att alla räcers inklusive crossar har väldigt små svänghjul/rotor är av en anledning, och de är nog inte för att förlora....effekt :va

Jag menar inte effekt som i kW utan verkan av att man lättat svänghjulet (rappheten så att säga)
Var nog lite otydlig där :)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo men när du kör adderas ju hjulet och allt som snurrar i växellådan till "svängmassan" vilket borde minska effekten av det lätta svänghjulet, right?

Nja, det många glömmer att tänka på är att växellådans ingående axel är nerväxlad till 1/3 av vevens (och motorns) varvtal. Så den motverkande effekten blir väldigt liten,.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nja, det många glömmer att tänka på är att växellådans ingående axel är nerväxlad till 1/3 av vevens (och motorns) varvtal. Så den motverkande effekten blir väldigt liten,.

Men hjulet (som visserligen också varvar mindre än motorn) har ganska mycket mer massa än svänghjulet.

Jag har upplevt att en tydlig skillnad på neutralen inte alls är lika tydlig när man kör, det är mest det jag vill framhäva :)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...