Lättare att luta år vänster än åt höger

Punkaren

Avstängd
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Yamaha 1992 + minimoto, kommer minihojar snart
Är det bara min balans som är skit, eller är det att jag inte är van år höger?

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Övning ger färdighet, hitta en stor parkeringsplats där du succesivt kan lägga ner hojen i ringar längre och längre ner för varje varv tills du har i knät. Känns kanske obehagligt i början men det är bra att veta hur mkt du kan lägga ner.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag tror det är samma som med hockey/golf/cykel etc etc. Jag kan sladda med cykeln i vänstersväng men åt höger så funkar det inte bara.

Däremomt känner jag ingen större skillnad när jag kör med hojen i lite mer normal hastighet, ska det knäskrapas så föredrar jag nog vänstersväng :gnissla

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Nej, du är nog inte så konstig som du tror. Det är ganska vanligt att det är lite lättare att svänga åt ena hållet än det andra.

En förklaring, eller åtminstone något att fundera på, är ju att man gör olika saker med höger och vänster hand när man kör hoj. Det gör i sin tur att det kan vara lättare att slappna av när man svänger åt ena hållet än åt det andra.

Kan det vara så att du sitter olika i höger- respektive vänstersvängar? Ut och kör och känn efter. Ta med dig en polare som kan åka bakom och titta, eller ännu hellre åka med en videokamera så att du kan titta själv...

Skriv gärna och berätta för oss andra vad du kommer fram till när hojen kommer ut igen framåt vårkanten.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hade samma problem med krypkörningen där vänstervändning var mkt lättare än höger och de flesta andra kände likadant!

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
9 av 10 människor är vänstervridna, bara ut på en tom (annars krockar du med andra) isbana o kolla vilket håll du åker på... idrottsutövare samma sak, kan inte komma på nån sport som går i högervarv????

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
9 av 10 människor är vänstervridna, bara ut på en tom (annars krockar du med andra) isbana o kolla vilket håll du åker på... idrottsutövare samma sak, kan inte komma på nån sport som går i högervarv????

De flesta RR banor går ju i högervarv.

Punkaren

Avstängd
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Yamaha 1992 + minimoto, kommer minihojar snart
Får testa att springa höger varv runt stångenäsvallen då. Kanske kan bidra till bättre balans åt höger...

Mx_Josef

Wild west
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Cbr600 och ch racing!
Jag är en av dom få som gör ringar åt höger. Fast jag verkar vara helt kn##lad För jag gör sittandes ringar åt vänster och wc. ss ringar med mera åt höger. Dom flesta gör ju allt åt samma håll.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det har inte med rondellkörning att göra?

Något annat som jag själv märkt är att jag har mkt lättare att positionera mig på hojen i vänsterkurvor. Det beror nog mest på att det är svårt att burka åt höger samtidigt som man sköter gasen som man skall.

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Det har inte med rondellkörning att göra?

Något annat som jag själv märkt är att jag har mkt lättare att positionera mig på hojen i vänsterkurvor. Det beror nog mest på att det är svårt att burka åt höger samtidigt som man sköter gasen som man skall.

Cyklar har inge gas... Tetsa sladda åt vänster/höger så ser du att det är lättare åt vänster ! Med cykel alltså

Last edited:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Hmm tror inte du är ensam om det. Jag har till exempel mycket lättare för högersvängar, kan lägga ner min riktigt snävt åt höger på grus underlag och dra en kontrollerad sladd men åt vänster...näh då åker jag åt helvete. Har känt samma sak i kurvor på asfalt. Men det är väl bara att träna upp antar jag...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag hade samma problem ör flera år sedan, jag for till england och körde vänstertrafik...:tummenupp
Men, det var inte den enda orsaken visade det sej. En kompis tipsade om att jag skulle kolla om bakhjulet spårade. Det var rakt enligt markeringarna på svingen men diffade vid mätning nästan 1,5 cm vilket gjorde att det blev lite motstånd åt det håll som jag upplevde som "fel"...:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept