Jag skulle faktiskt vilja påstå, för alla er därute som vill lära er att köra på bakhjulet för en billig penning, att köpa en gammal Kawa KX80 eller liknande.
Körde just en Kawa för något år sedan, och blev alldeles supersugen på att köpa en själv, busenkel att wheela och stoppiea med! Och då var den både gammal, risig och trött. Utan problem körde man 1-6 på bakhjulet, och ifall nu olyckan skulle vara framme så sitter man lågt, kör relativt långsamt och crossen i sig lär inte ta ngn större skada.
Själv börjar jag faktiskt se mig själv som ganska begåvad när det gäller bakhjulskörningens alla konster, men jag har mycket kvar att lära!
Har haft för lite möjligheter till att prova på olika.
Lärde mig under de månader jag hade min första sporthoj FZR1000 -90, ingen bra wheeliehoj enligt många) att köra 1-2 på bakhjulet, 1-2-3 vid ngt enstaka tillfälle då det krävde att allt klaffade. Dock körde man med lätthet uppemot ½km i 2an ståendes, väldigt kul.
Sen med min CR500 som jag ägde i drygt ett år innan jag sålde den i höstas, så hann man ju med både det ena och det andra. Fick det aldrig att funka med att stå och wheela med den dock (jätteobehagligt då jag provade, kan bero på mina 201+ cm, dock funkade det jättebra men min FZR!?), men annars var den jättekul. Ettan var förbjuden, så det blev att leka med 2an-5an istället. Lärde mig då det underbara wheeliesättet "knäet-på-sitsen" och skulle vilja påstå att det är bland de skönaste, iaf på 500an då man inte kunde köra ngn längre tid sittandes innan inälvorna skakat sönder.
Var dessutom ut på provkörning med lite Triumph-hojar hos en MC-handlare i helgen, provade på Rocket III:an (hjälp!), Sprint STn och nya Speed Triplen (1050i).
Sprint STn gick upp fruktansvärt lätt och mjukt på gas i 1an.
Speed Triplen var för ivrig på ettan (styret lekte boxare med mitt ansikte...), men i tvåan var den lite segare. Med koppling gick den dock upp ytterst smidigt och behagligt i 2an och sedan körde man 2-4 hela vägen ut, underbart! Gick även upp på 4an om man stod upp, men eftersom jag inte ville utmana ödet så var det bara att konstatera att det gick, och låta det vara bra så.
Den sistnämna hojen gav mig dock en jädra mersmak till att prova lite nyare sporthojar, mycket för att folk säger att de ska vara väldigt lättwheelade (allt är lättwheelat jmfrt med min FZR...). Tyvärr känner jag dock ingen som har en sporthoj modell nyare, men med tiden kommer jag säkerligen att prova både det ena och det andra!
Men, som sagt, summa sumarum: Vill ni öva wheelies på ett relativt billigt och säkert sätt (samtidigt som man har skitkul! Eller ja, wheelies är ju alltid kul... Hmm...) så köp er en 80cc crosshoj från sent 80-/tidigt 90-tal.
MVH Petter