låg/högfart-munstycke-inställningar, cross 125.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej!
Har haft problem konstant med min cross jag köpte för ett knappt år sedan. Det gör inte saken lättare eftersom jag i princip inte kan något om inställningar mm mm.

(har en gammal tråd om min cross, som jag haft mycket problem med: länk)

Min fråga nu är om jag nånstans på nätet kan hitta VILKA INSTÄLLNINGAR och gärna en sprängskiss VART LÅG/HÖGFARTSMUNSTYCKET SITTER, på min gamla cross. Det är en Honda cr 125, osäker på årsmodell numera men det lär vara mellan 94-98 antar jag. Förgasaren som sitter på är en keihin.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
bump

Ingen som vet något om vart man kan hitta rätt inställningar på nätet till förgasaren?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
ahh, den sidan ser ut att kunna va till stor hjälp. dock så verkar det inte stå vad som är grundinställningen på de olika skruvarna...? Eller är det så att man inte kan ändra inställningen på en befintlig skruv? Utan bara byta skruv för en annan inställning? :confused:

Det du kan ändra på är tomgångsmunstycke , huvudmunstycke , nål o luftskruv. Luftskruv o nål är justerbart , munstyckena är fasta.
Har du nån anledning att tro att munstyckena är bytta ? Är ngt gjort med motorn (mer än kolvbyte) ?

Utgå ifrån de munstycke du har i nu....sen ställer du in förgasaren enligt instruktionen på ovanstående sida...o du kommer att märka om du har för stora eller för små munstycken.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det du kan ändra på är tomgångsmunstycke , huvudmunstycke , nål o luftskruv. Luftskruv o nål är justerbart , munstyckena är fasta.
Har du nån anledning att tro att munstyckena är bytta ? Är ngt gjort med motorn (mer än kolvbyte) ?

Utgå ifrån de munstycke du har i nu....sen ställer du in förgasaren enligt instruktionen på ovanstående sida...o du kommer att märka om du har för stora eller för små munstycken.

jaha ok. tack för infon. ÄNNU en dum fråga men hur vet jag vilket som är vilket då? :pinsamtvadokunnigjagärsmiley
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du kan inte beskriva felet mer ingående eller till ok med lägga upp en filmsnutt där du gasar med den. Det finns tusentals på sh som meckat 2t crossar så du kan nog få bra hjälp att ringa in problemet.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Du kan inte beskriva felet mer ingående eller till ok med lägga upp en filmsnutt där du gasar med den. Det finns tusentals på sh som meckat 2t crossar så du kan nog få bra hjälp att ringa in problemet.

Hmm, jo det ksulle jag nog kunna göra men inte än på ett tag...

Problemet som jag har nu, är att den går som bäst med choke, och då går den (såklart) inte speciellt bra. Den är ojämn som fan i gasen, och går typ endast bra på full gas. Då låter den rent, men allt under är det typ omöjligt att hålla ett rent motorljud, den svarar inte helt snabbt på gasen, utan tar en liiiiten stund innan det händer saker...

När jag tidigare kört utan choke har den dött med ett "böööööööh" precis som det har varit tidigare, med min gamla trasiga tändspole. (Då dog crossen så fort den blivit varm, oxå med ett "bööööööööö" som svar på gasen... )

Troligen ingen som fattar den här beskrivningen, men det jag egentligen är ute efter är att ta reda på vart hög respektive lågfartsmunstycket sitter, så jag kan prova mig fram. Det sitter en skruv som man kan skruva på, (ska posta bild på förgasaren, så ni kan se) men jag vet inte vad det är för skruv...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
En grundlig rengöring av förgasaren är nog ett hett tips!!!

mjo, det är ju aldrig fel, fast jag har tagit loss den ett par gånger under våren och pillat och gjort rent, så det ska inte va fel pga nåt skit i den tycker jag.

Kan den gå ojämt pga att det inte är 100 tätt från förgasaren till luftfiltret etc?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Verkar som den får för lite bränsle. Kan bero på för litet huvudmunstycke eller kanske mer troligt om inget är gjort med motorn , att den drar tjuvluft. Gå på med startgas runt förgasare o se om varvet ökar.......
Huvudmunstycket sitter längst ner i förgasaren. Ta bort flottörhuset så ser du det.
Skruven du har pillat på är troligtvis luftskruven. Grundinställningen på den är ca 1,5 varv ut.
Tomgångsmunstycket behöver du troligen inte röra.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
jag håller på kawahasse. rengöring av fuggen.
Skit i flottörhuset är inget problem utan kommer att bli ett problem.
Problem får du först när den skiten letat sig in i munstyckena. Du har med all säkerhet inga ställbara munstycken utöver lågfartsskruven den sitter på vänstersida ovan flottörhus bakom trotteln.
Huvudmunstycket sitter under nålen i flottörhuset och ser ut som en liten mässingssexkantsskruv. den har ett stansat storleksnummer typ 160.

lågfartsmunstycket sitter brevid det är en spårskruv med ett typiskt nummer på ca 42.
I det munstycket sätter jag 50cent på att det sitter skit i, alt i det hål munstycket sitter i.
Dessa antaganden gäller keihin PJ & PWK förgasare vilka var mycket vanliga på japs 90talscrossar.

Mellan fugge o filter ingen tjyvluft kan dras. Men människa, kör inte cross som inte drar i sig 100% filtrerad luft!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top