Låg Motortemp?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Tzr91 skrev:
1. Det gick inte att få upp temperaturen nå mycket när den stod still, mätaren rörde sig knappt.

Böööörna. :fakta
Då går det nog snabbare att få den varm.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Matte_Aprilia skrev:
Vet inte riktigt hur dåligt med vatten jag hade men de kan ju varit så att inte temp givaren låg i vatten och då kan de ju visa lite konstiga siffror.

//Matte

Då kan du ju inte haft särskillt mycket vatten,eller så hade du en luftficka runt den. men hur troligt det är vet jag inte.

Tzr91 skrev:
1. Det gick inte att få upp temperaturen nå mycket när den stod still, mätaren rörde sig knappt.

2. Ingen skillnad med en kartongbit över halva kylaren mot innan.

Aja, den ska väl ligga på runt 50grader eller så är givaren fel.

Är mätaren digital eller analog?
När man stänger av motorn så slutar vattnet att cirkulera, går mätaren upp efter du stängt av? På min brukar det bli upp till 10-15grader varmare så det bordde ju synas. Låter som mätaren inte visar rätt om du inte kan få upp den genom att stå på tomgången/torrgasa ens.

Låter konstigt, men kolla på internet eller nånstans kanske det står vid vilken temp den ska öppna. :)

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
AndersJohansson skrev:
Då kan du ju inte haft särskillt mycket vatten,eller så hade du en luftficka runt den. men hur troligt det är vet jag inte.

Är mätaren digital eller analog?
När man stänger av motorn så slutar vattnet att cirkulera, går mätaren upp efter du stängt av? På min brukar det bli upp till 10-15grader varmare så det bordde ju synas. Låter som mätaren inte visar rätt om du inte kan få upp den genom att stå på tomgången/torrgasa ens.

Låter konstigt, men kolla på internet eller nånstans kanske det står vid vilken temp den ska öppna. :)

Ja, om han står still så SKA den höjas nästan..

När jag körde ca. 5mil i högt tempo och sen stannade så gick min upp i 80 grader..
När jag kör nu vintertid så ligger den runt 55-60 grader normalt.

Vet inte hur det kommer sluta när det blir sommar men jag har aldrig haft över 70 eller under 55 när jag kört någon gång. Min givare sitter på topplocket och jag har digital mätare så jag ser ju exakt..

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Svanen skrev:
Ja, om han står still så SKA den höjas nästan..

När jag körde ca. 5mil i högt tempo och sen stannade så gick min upp i 80 grader..
När jag kör nu vintertid så ligger den runt 55-60 grader normalt.

Vet inte hur det kommer sluta när det blir sommar men jag har aldrig haft över 70 eller under 55 när jag kört någon gång. Min givare sitter på topplocket och jag har digital mätare så jag ser ju exakt..

Jag har också digital mätare, ( standard monterad) och min ligger mellan 67-73 oavsett väder, vind och körstil.
Stannar man och stänger motorn hamnar den upp mot 80-85grader. Startar man då och gasar lite så sjunker det när man för genomströmningen igen.

TZR91:
Kolla alla kontakter/sladdar/givare. Kan var nåt konstigt.

´Låter som om mätaren visar fel för om du inte får upp den till mer än 50-55grader än hur du gör så...

Någon annan med mito kanske kan säga vars deras brukar ligga...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tzr91 skrev:

2. Ingen skillnad med en kartongbit över halva kylaren mot innan.

Aja, den ska väl ligga på runt 50grader eller så är givaren fel.
ska den ligga på 50 grader så äre ju så men när den står stilla ska den bli jättevarm! spec om du står och varvar lite.. då skulle jag gissa på att din givare är fucked upp faktiskt. :näsblod

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Ja, jag tror att den är fucked up. Tycker inte den borde ligga på 50grader eftersom siffran 80 på mätaren är störst och den går till 120grader. Det är nog bara mätarn som ligger på 50grader men motorn högre.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
AndersJohansson skrev:
Samma här.
Mellan 68-72grader maxningar i kallt/varmt väder osv....
Låter som termostatproblem eller så visar mätaren fel.

hmmm min kommer upp till 73-80 oftast stannar vid 74 är det inte helt rätt ??

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Soulflylost skrev:
Italien :7peta
70% säker :va

Rätt tufft att min honda är italiensk!

Jag har alltid tänk på att min hoj är byggd för ett varmare klimat. Därför har jag inte brytt mig speciellt mycket om varför den inte blir så varm :rolleyes:

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Cagiva Planet -01
flexbert skrev:
Rätt tufft att min honda är italiensk!

Jag har alltid tänk på att min hoj är byggd för ett varmare klimat. Därför har jag inte brytt mig speciellt mycket om varför den inte blir så varm :rolleyes:

hahhahaha :3freak

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
lasse kongo skrev:
hmmm min kommer upp till 73-80 oftast stannar vid 74 är det inte helt rätt ??

Termostaten ska öppna vid 70c så kanske lite lägre, testa att lufta systemet. Finns en skruv på slangen som går från topplocket, öppna den också locket till expansionskärlet.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!