Lågfart med sporthoj

Maizer

Lancia
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Ja jag undrar fall man kan klara av lågfartsdelen på uppkörning med sporthoj? Är sugen på att köpa båge och isf köra med min egen, men har hört att detta ska vara svårt..
//Mattias
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
En kompis kör den "svåra" av de två lågfartsproven med sin Ninja 600 -95a utan problem. Jag har inte hunnit testa än...bara kört den en gång med körskolans hoj. Om vädret håller blir det köra med min Ninja imorrn så kan du få ett uttlåtande om hur den känns jämfört med körskolan lite mer lättsvängda hoj.
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Kan säga att det blir lite svårt men sedan så e det vane grej! Sväng radien är mycker kortare på en sporthoj än vad det e på en brukshoj.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Om du söker lite så kan du läsa om de som påstått att det inte skulle vara några problem, men ju närmre uppkörningen kommer så kan man läsa om diverse "tekniska" problem och bedjan om att få låna hoj,,,
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Kan säga att det blir lite svårt men sedan så e det vane grej! Sväng radien är mycker kortare på en sporthoj än vad det e på en brukshoj.

Antar att du menar precis tvärtom? :va Svängradien är väll ändå STÖRRE på en sporthoj... :mattias

Man har i vanliga fall bättre balans på en hoj med en mer "upprätt" körställning och ett bredare styre, men sen är det ju som sagt en vanesak... Har du vant dig att köra med körskolans hoj skulle jag rekomendera dig att fortsätta köra med den, har svårt att tro att det skulle gå lättare med sporthojen...

När du sen har kortet i hand har du många många mil på dig att vänja dig vid din egen hoj. :)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Var en kille igår som körde upp med en Kawa GPX 750 i Örebro. Hade inga problem med lågfarten. Men han hade tränat en del innan.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Det är nog svårt utan större erfarnhet att sätta lågfartsdelen på en sporthoj. Jag skulle aldrig ha klarat uppkörningen med min gsx-r, men jag skulle garanterat sätta det nu!
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
jag "tänkte" från början köra upp på min cbr men de krävs sååå mycket mer träning på den än med en snällare båge så jag har lagt ner den ideen.
(detta är ju personligt du kanske är en fena på att köra sporthoj):tungan

Har uppkörning i slutet av denna månaden och har övningskört tre hojar detta är min erfarenhet.
ENKELT: Styvfarssans cb650 från tidigt 1800tal. bara hoppa på och köra sätter lågfarten på andra åket. Ingen direkt träning behövs som att köra en gamal push dakota.(ps ej gondkänd för tungt mc kort)

NORMAL/SVÅRT: skolans kawa z750 Den är lite lurig ett par träningsåk ca 15st för att sätta lågfarten varje gång. viktigt att ha rätt spårval inte lika förlåtande som cbn.

SKITSVÅRT: Min cbr 900 ettrig som en chihuahua på lsd svår att mysgasa. obefintlig svängförmåga framåtlutad körställning mycket vikt på framhjulet och kort styre vilket gör de svårt att svänga utan att förflytta kroppen. De går om gudarna vill känns liksom mera 50/50 chans inget jag vill ha på en uppkörning.

Om jag hade fått ändra mig hade jag köpt en annan hoj en cbr som första hoj bara för att slippa gå på körskolan för att få hyra deras hoj till uppkörningen,
 

EastWood

R1 RULEZ
Gick med
2 Dec 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag körde upp med en kawa 750z. Samtidigt som jag körde upp var en kille som körde upp för 4 gången på en kawa zx9-r -99. han klarade inte lågfarten pga vändradien. Ger man inte upp efter 4 försök med samma hoj??
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Lite OT kanske...men e de bara jag som ifrågasätter om lågfartsprovet
egentligen har något alls att göra med verkligt användande av en hoj?

Vad är det man egentligen lär sig? Att köra trial, eller?
Att inte få sätta ner foten, om det behövs, när f-n har man nytta av det i verkligheten?:va

Hur mycket jag än fantiserar kan jan fan inte komma på en enda situation då det kan vara farligt att nudda marken då man rullar i 1,5 km/h...

Däremot...behöver man bara ge sig ut på bulten eller mot Skansundet och
varje varje gång ser man någon som definitivt missat något av
kurvteknik, bromsdito, vägplacering, uppmärksamhet
eller en kombination av dessa livsviktiga kunskaper.

Visst, ibland är det en 50+-are som fått lappen i ett corn flakes-paket men
det gäller definitivt inte alla.

Fokuserar verkligen körkortsutbildningen på rätt saker...??:va

rant over...
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag körde upp med en kawa 750z. Samtidigt som jag körde upp var en kille som körde upp för 4 gången på en kawa zx9-r -99. han klarade inte lågfarten pga vändradien. Ger man inte upp efter 4 försök med samma hoj??

Man skulle kunna kalla det stolthet, men 2 andra användbara ord är: tjurig eller dum.
 

fighter_cbr

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Ort
borås
Hoj
cbr 900rr
körde upp med min cbr 900 streetfighter och det gick bra. Efter som svängradien är så står så nudda jag lite med framdäcket på den sista konan på tillbaka vägen. Men klara det ändå. Det är la meningen att han ska se att man kan krypköra och ha koll på cykeln:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite OT kanske...men e de bara jag som ifrågasätter om lågfartsprovet
egentligen har något alls att göra med verkligt användande av en hoj?

Vad är det man egentligen lär sig? Att köra trial, eller?
Att inte få sätta ner foten, om det behövs, när f-n har man nytta av det i verkligheten?:va

Hur mycket jag än fantiserar kan jan fan inte komma på en enda situation då det kan vara farligt att nudda marken då man rullar i 1,5 km/h...

Däremot...behöver man bara ge sig ut på bulten eller mot Skansundet och
varje varje gång ser man någon som definitivt missat något av
kurvteknik, bromsdito, vägplacering, uppmärksamhet
eller en kombination av dessa livsviktiga kunskaper.

Visst, ibland är det en 50+-are som fått lappen i ett corn flakes-paket men
det gäller definitivt inte alla.

Fokuserar verkligen körkortsutbildningen på rätt saker...??:va

rant over...

Det är klart att rakt av är det ju inte många som verkligen kör sin hoj på det sätt man gör i lågfartsprovet. Däremot är det nog ganska värdefullt för att visa att man har balansen på en hoj och att man kan hantera den.

Dom koller ju en hel del på placering i kurvor och korsningar också under körningen ute på väg. Så dom kollar på det mesta faktiskt. Jag skulle säga att vi faktiskt har ett ganska bra körkortsprov även om det säkert är så att många inspektörer kolla lite för mycket på fel saker.
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
men samtidigt tycker jag det är lite konstigt med svårighetsgraden på dessa "nya" lågfartsbanor. Det är ju iprincip bara hojen som gör det svårt...har du en enkel hoj går de ju skit lätt!
Den gamla garagevändningen gjorde de ju iaf lite mer likvärdigt svårt oberoende på vilken hoj man hade.
Men det är klart det är väl inte tänkt att man ska köra en sporthoj på uppkörningen så.

Jag själv kom inte igenom den mindre banan med min zxr (har dock fått bekräftat att det SKA gå) men nu efter en liten justering på styrstoppet så flyger jag igenom den utan problem.


Ett tips är att kolla upp svängradien på hojen du är sugen på!
min zxr750 har 3.3m orginal, och de ska ju gå men enligt mig MYCKET svårt.
Efter en förvånadsvärt liten "justering" hade jag ca 2.9m och nu är det "hur lätt som helst" helt plötligt. (har även cross styre på min iofs som gör det ännu lite lättare)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Lite OT kanske...men e de bara jag som ifrågasätter om lågfartsprovet
egentligen har något alls att göra med verkligt användande av en hoj?

Vad är det man egentligen lär sig? Att köra trial, eller?
Att inte få sätta ner foten, om det behövs, när f-n har man nytta av det i verkligheten?:va

Hur mycket jag än fantiserar kan jan fan inte komma på en enda situation då det kan vara farligt att nudda marken då man rullar i 1,5 km/h...

Däremot...behöver man bara ge sig ut på bulten eller mot Skansundet och
varje varje gång ser man någon som definitivt missat något av
kurvteknik, bromsdito, vägplacering, uppmärksamhet
eller en kombination av dessa livsviktiga kunskaper.

Visst, ibland är det en 50+-are som fått lappen i ett corn flakes-paket men
det gäller definitivt inte alla.

Fokuserar verkligen körkortsutbildningen på rätt saker...??:va

rant over...



Först och främst så gör det ingenting om du planterat en fot när du gör lågfartsprovet, vet flera stycken som lagt ner foten ett antal gånger ändå klarat, dom tittar på helheten om du kan hantera en motorcykel, gas koppling broms. Sen tycker jag att det är ett av det viktigaste momenten...fixar du inte myskörning så är du antagligen inte en förare som ska köra högre farter heller :tungan
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
men samtidigt tycker jag det är lite konstigt med
Den gamla garagevändningen gjorde de ju iaf lite mer likvärdigt svårt oberoende på vilken hoj man hade.
ännu lite lättare)

nu har jag inte kolla exakt hur den gamla garagevändningen ser ut men är den inte bara inbakad i de nya lågfarts provet. den sista konen ska man ju vända runt hojen inom en utritad box är inte de i princip samma som den gamla garagevändningen.
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
nu har jag inte kolla exakt hur den gamla garagevändningen ser ut men är den inte bara inbakad i de nya lågfarts provet. den sista konen ska man ju vända runt hojen inom en utritad box är inte de i princip samma som den gamla garagevändningen.
jo fast på den gamla var de väl så att man skulle vända på ett utrymme som var 20cm (tror jag) större än hojens vändcirkel.
Nu är det ju ett "fast" bestämt utrymme man ska vända på och därmed olika svårt beroende på hoj!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Vad skulle ni rekommendera för hoj att köra upp på (för tungt kort)?

Gärna nåt billigt gammalt skit man kan bli av med snabbt efter igen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top