Lågfartsbana frågor

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Hallå!
Har haft min första uppkörning men sumpade slalombanan lågfartsprovet. Håller nu på att nöta den på min egen hoj.

Har dock lite svårt att avgöra hur sakta man ska köra, någon som kan ge lite insikt i detta?

Känner även att jag är rätt mycket vingligare än de videos jag sett. Har ni några tips på övningar mot detta för att variera med att köra manöverbanan?

Ha det fint!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att få det att sitta ordentligt är det bara att nöta tills det sitter...
Men, blicken långt fram och allt det vanliga gör underverk. Titta inte på konerna du passerar.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Kör du den på över 5 min så kommer det gå galant!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Knäna hårt mot tanken, rak i ryggen, blicken låååångt ut åt sidan åt det hållet du ska svänga åt, snegla inte ens ner på marken framför dig! Våga vrida på huvudet och flytta blicken mer än ditt styrutslag! Pumpa med gasen så att du varvar på hyfsat, det hjälper på flera sätt. Dels ger det veven i motorn moment som håller motorcykeln upprätt "av sig själv" samt så hindrar det att du får motorstopp.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Det här med knäna i tanken. Jag höll ut knät från tanken åt det håll jag skulle svänga. Kändes bättre för mig. Prova köra åt båda hållen också. Ofta är ett håll enklare. Jag hade nött samma håll och klarat flera gånger, men så missade jag första försöket på uppkörningen. Fick en chans till, tog det andra hållet - som visade sig vara mycket enklare.

Öva också på att ge gas istället för att sätta ner foten, men va med på fotbromsen snabbt för att få ner farten.
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Jag hade en förrättare som absolut inte var slapp, men han godkände mig trots att jag var över linjen vid vändningen med säkert 30 cm. När du övar, skit i marginalerna, så kommer det automatiskt bli snävare iom att du blir säkrare. Testa flytta vikten, rumpan och hela överkroppen, för att hojen inte ska ramla in för mycket i svängen. Det blir då även en naturligare ställning för att kunna blicka åt det håll du svänger.

Lycka till!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Bra tips som AndreasC säger också, håll ut kroppen åt motsatt håll som du svänger åt. Vrider du styret åt vänster så ut med kroppen åt höger för att kompensera och hålla upp hojen.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Gångfart sägs det, typ 5 km/h.
Tryck in knäna, mindre vingel, ser också mindre vinglit ut plus att du lär dig köra med att håla fast dig med knäna. Ett knep kan vara att typ hålla fast en penna med knät mot tanken.
Precis som alla andra säger, blicken långt fram, dit du ska, man har en tendens att hamna där man tittar.
Öva så att du sätter banan 10 av 10 gånger så har du lite marginal när nerverna sätter spratt på dig vid uppkörningen.
Lycka till!
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Gångfart sägs det, typ 5 km/h.
Tryck in knäna, mindre vingel, ser också mindre vinglit ut plus att du lär dig köra med att håla fast dig med knäna. Ett knep kan vara att typ hålla fast en penna med knät mot tanken.
Precis som alla andra säger, blicken långt fram, dit du ska, man har en tendens att hamna där man tittar.
Öva så att du sätter banan 10 av 10 gånger så har du lite marginal när nerverna sätter spratt på dig vid uppkörningen.
Lycka till!

Bra handfasta tips!
BTW, nerver? Vad är det? :D
 

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Superbra tips, tack så mycket allihopa. Hoppas snart kunna joina er ute på vägarna!

Det är surt för jag klarade det fint tidigare men nerverna tog över och allting blev vingligt och dant. Nu försöker jag bygga upp en jäkla stor buffert. Utmanar mig själv genom att minska avstånden mellan koner då de "normala" avstånden går bra nästan 100% av gångerna.

Kör den just nu på ca 1min 10sek ibland uppemot 1min 15sek men då känns det vingligt. Att köra långsammare känns omöjligt.

Brallan84: Satte ner foten.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top