Lågfartsbanan

Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Hej! Håller på att ta MC-kort. Övar på lågfarten på körskolan. Det har varit upp och ner, ibland har det gått bra och ibland dåligt. Senast idag gick det dåligt då jag nådde styrstopp flertalet gånger, satte ner foten och t o m tippade hojen i backen. Det behövs bevisligen mer träning men det sitter mycket mentalt också då jag har en tendens att spänna mig och det blir då inte bra. Jag blir väldigt nervös och har svårt att få kroppen att reagera som jag vill.

Finns kanske inte så mycket att göra men nån som har tips både praktiskt och tankemässigt för att göra det enklare?

/Fundersam
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Blicken högt och titta dit du ska, aldrig mot asfalten
Dutta till med kopplingen när du behöver fart, försök inte slira konstant
Sväng mer med knäna än med styret.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej! Håller på att ta MC-kort. Övar på lågfarten på körskolan. Det har varit upp och ner, ibland har det gått bra och ibland dåligt. Senast idag gick det dåligt då jag nådde styrstopp flertalet gånger, satte ner foten och t o m tippade hojen i backen. Det behövs bevisligen mer träning men det sitter mycket mentalt också då jag har en tendens att spänna mig och det blir då inte bra. Jag blir väldigt nervös och har svårt att få kroppen att reagera som jag vill.

Finns kanske inte så mycket att göra men nån som har tips både praktiskt och tankemässigt för att göra det enklare?

/Fundersam

Hej!
Vi sitter exakt i samma båt. Lågfartsbanan har varit svår för mig. Som du säger oxo så ibland går det bra och sist jag körde på skolan så gick det riktigt dåligt.

Men min lärare sa att man skulle pressa mer ihop med benen mot tanken så blir man mer avslappnad i armarna. Blev ju böttre med den tekniken. Märker att så fort man är spänd i överkroppen så blir det bara vingligt. Så håller på att mängdtränar detta hemma.

Imorgon har jag min risk2a o antar att man får prova på lite krypkörning där också.

Hur långt är du med körkortet ? Risk2 klart?

Med vänlig hälsning, K
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Kan man öva upp balansen på något annat sätt än att mala slut koppling på sin mc på parkeringen?
Trampcykel, balansbräda etc? Eller är det nöta som gäller?
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Hej! Håller på att ta MC-kort. Övar på lågfarten på körskolan. Det har varit upp och ner, ibland har det gått bra och ibland dåligt. Senast idag gick det dåligt då jag nådde styrstopp flertalet gånger, satte ner foten och t o m tippade hojen i backen. Det behövs bevisligen mer träning men det sitter mycket mentalt också då jag har en tendens att spänna mig och det blir då inte bra. Jag blir väldigt nervös och har svårt att få kroppen att reagera som jag vill.

Finns kanske inte så mycket att göra men nån som har tips både praktiskt och tankemässigt för att göra det enklare?

/Fundersam
Lågfarten är den svåraste delen, klarar du den klarar du resten.

Jag spenderade runt 60 timmar på endast lågfarten och testade många olika tekniker på det som passade mig bäst.

Motlutning är det du bör testa först och undvik att gå i ändläge med styret, svårare att hitta balansen igen, det går om du svänger litegrann, det som är är att du får ta ut svängen mer till höger innan nästa stopp bara.

Det som fungerade för mig var följande :

- Slappna av med armarna, de ska vila på handtagen (spänn dig inte, då funkar det inte alls)

- Sätt dig långt fram på sadeln, knip benen mot tanken och lätt böjd rygg

- Sväng endast avslappnat med armarna samtidigt som du sitter rakt utan att använda motlut, sväng inte till ändläge

- Titta dit du ska ovanför konerna (ungefär som att du överblickar området), inte i backen för då förlorar du all balans

- Använde endast koppling och kröp i 2-4km/h

Observera, detta funkade för mig, inte säkert att det är det optimala för dig, testa dig fram.

Har du funderingar och frågor så skriv, alltid kul att hjälpa till

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan man öva upp balansen på något annat sätt än att mala slut koppling på sin mc på parkeringen?
Trampcykel, balansbräda etc? Eller är det nöta som gäller?
Jag skulle säga att trampcykel är ett väldigt bra komplement till MC, sånär som på att du gasar lite annorlunda så är det ju samma koncept, från krypkörning till motstyrning. Jag cyklar mer än jag kör hoj, fast då cyklar jag ju massor också, och det gör att jag blir bättre på att köra hoj också. Men, jag tänker ju aktivt på vad jag gör när jag cyklar, var jag har blicken, spårval, kroppshållning osv, vi snackar inte lattemugg i ena handen och snoken i mobilen ;)

Att köra (motor)cykel handlar väldigt mycket om referenser och intryck. Ganska snabbt lär man sig var allt sitter och hur det känns, från blinkersknapp till gasrulle och växelpetare, då är det dags att permanent lyfta blicken, så att man får en känsla för hur man förhåller sig till omgivningen, hur fort det går och om man börjar luta/hur mycket man lutar. Med öronen och hur mycket det vibrerar i baken har man också en känsla för hur mycket man gasar. När man är medveten om det blir allt mycket enklare.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En trampcykel och en motorcykel som står helt still kommer att ramla omkull.
Vrider man styret åt höger vid stillastående kommer cykeln att vilja ramla åt vänster.
Knuffar man på lite i 1km/h kommer hojen att starkt ramla åt vänster.
Denna motstyrning använder vi ju i högre farter än krypkörning för att ta en sväng, dvs vänsterkurva kommer, vi vrider styret lätt åt höger, hojen svänger då vänster. Den sk motstyrningen.
Vid krypkörning fungerar inte det. Då måste vi vrida styret åt vänster för att svänga vänster.
Men eftersom hojen då vill ramla åt höger måste vi kompensera detta genom att på något vis flytta tyngdpunkten också åt vänster.
Tyngdpunkten sitter INTE i armarna. Den sitter i röven, ursäkta språket.
Så flytta på dig, lite lätt eller lite mer.
Viktförflyttning är det andra sättet man för övrigt kan styra en hoj med.
Du kör i 80km/h. Sätt dig halvvägs ut åt vänster, så att låret är på sadeln istället för rumpan. Då svänger hojen vänster trots att styret är rakt.
Vid krypkörning kan man kompensera hojens lust att ramla höger när styret vrids åt vänster genom att se till att tyngdpunkten förskjuts lite åt vänster.
Summa summarum blir då att hojens lust att ramla höger kompenseras, och styrets vridning åt vänster kommer göra att hojen svänger vänster pga framhjulets riktning, och vi ramlar inte!:banana

Ja, försök till lite rationaliserande vid morgonkaffet...:glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En trampcykel och en motorcykel som står helt still kommer att ramla omkull.
Lustigt då att jag med både trampcykel och motorcykel kan stå helt stilla ;) Allt handlar ju om krafter i balans, och att hålla balansen precis som när vi står upp. Börjar det luta åt höger så vrider man ju styret åt höger, får in framhjulet till höger/flyttar tyngdpunkten till vänster och så är krafterna i balans igen. Sen är det ju betydligt lättare i lite fart, när man dessutom har hjälp av rotationen i hjulen, chassigeometrin osv, men konceptet är ju detsamma.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Vad har de för hojar på körskolan?

När jag övade med körskolan fick jag en er6 & den var smidig men just lågfarten delen funkade inte alls med den! Som du nämner ovan hade jag också bekymmer när jag nådde styrstopp, alltså tappade nästan alltid balansen..

Sen provkörde jag Honda Hornet och kände direkt att den var rätt hoj för lågfart delen:) Det var som natt och dag att köra lågfarten med Hornet jämfört mot Er6an :hihi

Så prova med nån annan hoj om det finns möjligheter:tummenupp
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Tack för era tips. Väldigt bra sådana. Jag har hyfsad koll på vissa saker men får inte riktigt till dem alltid.

Jag fick inte testa så mycket lågfart på min risk2a. Men man fick ju köra runt lite själv för att känna på hojen så då kan man test lite sånt. Jag har gjort allt förutom uppkörning och den ska jag göra 2a september.

De gånger jag tappar balansen eller t o m tippar har varit när det varit styrstopp. Men då har jag fallit åt höger när jag svängt höger så det har varit lite motsatt från att vilja tippa vänster vid högerstyrning.

På min körskola kör jag med en Honda CB650r tror jag den heter. I mitt tycke är den lite "svårmanövrerad" på lite olika sätt. T ex upplever jag att den är ganska "topptung" och att tyngdpunkten ligger högre. Jag äger en Triumph Bonneville T100 -03 som har en lägre tyngdpunkt och lite bättre svängradie känns det som. Den har jag fler timmar med också. I mitt tycke är det väldigt stor skillnad mellan dem. Då gillar jag inte Hondan alls.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Lustigt då att jag med både trampcykel och motorcykel kan stå helt stilla ;) Allt handlar ju om krafter i balans, och att hålla balansen precis som när vi står upp. Börjar det luta åt höger så vrider man ju styret åt höger, får in framhjulet till höger/flyttar tyngdpunkten till vänster och så är krafterna i balans igen.
Men om du vrider på styret när du står still, då står du ju inte still längre!:brynad
Skämt åsido, känns som jag klarar 2-3 sekunder, kul hobby vid rödljusen. Kanske ska öva lite mer! Men varför är det egentligen stört omöjligt att få en cykel/mc att stå helt still utan att ramla?

De gånger jag tappar balansen eller t o m tippar har varit när det varit styrstopp. Men då har jag fallit åt höger när jag svängt höger så det har varit lite motsatt från att vilja tippa vänster vid högerstyrning.
Jag tror det är så alla ramlar när man ramlar vid krypkörning, kan inte komma på att jag själv eller nån jag sett ramlat åt andra hållet? Försöker man instinktivt kompensera för mycket? Vill man kan man ju fundera mer kring vad det är för krafter/balans som man inte fixar, i ditt fall i fullt styrutslag på just den hojen.

Det jag minns fixade biffen åt mig var:
-avspänd i kroppen, speciellt i armarna
-blicken helt åt vänster mot horisonten när jag svänger vänster
-planera bättre linjer genom banan så svängarna blir mindre skarpa
-öva på just det svåraste, balansen i allt skarpare sväng allt långsammare

Nu när du inte längre är nybörjare, kan du ju pröva nån annan metod:
-Lös problemet istället för att öva med samma fel hela tiden!
-Skit i banan lite, kör i cirklar bara, i åttor, lär dig bromsa med frambroms i krypfart med fullt styrutslag utan att ramla!:)
-När du hittat grejen, öva i sjuhundra timmar till, nu med alla skills på plats!:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
EDIT: var tvungen att testa lite när jag var ute nu. Vid helt stillastående, styret åt höger, ramlar hojen åt höger. Inte vänster. Minsta lilla knuff så trillar den åt vänster dock.
 

Hyllen22

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Alunda
Hoj
2017 aprilia sx50
Hej! Håller på att ta MC-kort. Övar på lågfarten på körskolan. Det har varit upp och ner, ibland har det gått bra och ibland dåligt. Senast idag gick det dåligt då jag nådde styrstopp flertalet gånger, satte ner foten och t o m tippade hojen i backen. Det behövs bevisligen mer träning men det sitter mycket mentalt också då jag har en tendens att spänna mig och det blir då inte bra. Jag blir väldigt nervös och har svårt att få kroppen att reagera som jag vill.

Finns kanske inte så mycket att göra men nån som har tips både praktiskt och tankemässigt för att göra det enklare?

/Fundersam

Det gäller att hela tiden vara ”före” dvs att sikta en eller flera meter innan konen för att när man når konan redan har börjat styra till nästa. Ett annat tips är att testa flytta dig lite i sadeln. ( om du svänger höger hoppar du lite åt vänster för att få bättre balanspunkt)
Annars är det mycket övning som gäller


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det gäller att hela tiden vara ”före” dvs att sikta en eller flera meter innan konen för att när man når konan redan har börjat styra till nästa. Ett annat tips är att testa flytta dig lite i sadeln. ( om du svänger höger hoppar du lite åt vänster för att få bättre balanspunkt)
Annars är det mycket övning som gäller


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag skulle tyvärr säga precis tvärtom, hoppa åt höger när du svänger höger så du trycker hojen åt vänster (eller egentligen mer upprätt). Lite som MotoGP-folket fast kanske en aningen mindre extremt, det går ju lite långsammare också :)
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
På min körskola kör jag med en Honda CB650r tror jag den heter. I mitt tycke är den lite "svårmanövrerad" på lite olika sätt. T ex upplever jag att den är ganska "topptung" och att tyngdpunkten ligger högre. Jag äger en Triumph Bonneville T100 -03 som har en lägre tyngdpunkt och lite bättre svängradie känns det som. Den har jag fler timmar med också. I mitt tycke är det väldigt stor skillnad mellan dem. Då gillar jag inte Hondan alls.




Har inte körskolan flera hojar som du kan testa eller varför inte köra med din hoj istället?
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
EDIT: var tvungen att testa lite när jag var ute nu. Vid helt stillastående, styret åt höger, ramlar hojen åt höger. Inte vänster. Minsta lilla knuff så trillar den åt vänster dock.

Ja det kändes så. men beror ju på vilket håll en börjar falla i och för sig.

Det gäller att hela tiden vara ”före” dvs att sikta en eller flera meter innan konen för att när man når konan redan har börjat styra till nästa. Ett annat tips är att testa flytta dig lite i sadeln. ( om du svänger höger hoppar du lite åt vänster för att få bättre balanspunkt)
Annars är det mycket övning som gäller


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det låter logiskt. Blir för stel och passiv när jag kör. Men det är lite beroende på hur kroppen och knoppen känns. Det är det som gör det så läskigt att det är så olika. Det kan ju då gå lite hur som helst på uppkörningen beroende på.



Har inte körskolan flera hojar som du kan testa eller varför inte köra med din hoj istället?

Jag tror de bara har CB650. Tror de har en 125 yamaha typ. Jo jag har övervägt det med. Det är det att den inte har ABS. Sen vet jag inte om jag kan åka dit i trafikskolans regi och ha min egen hoj. Då måste jag ta mig dit och tillbaka själv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men om du vrider på styret när du står still, då står du ju inte still längre!:brynad
Skämt åsido, känns som jag klarar 2-3 sekunder, kul hobby vid rödljusen. Kanske ska öva lite mer! Men varför är det egentligen stört omöjligt att få en cykel/mc att stå helt still utan att ramla?
Jag menade roterande hjul som gräns för om fordonet står stilla eller inte ;)

Hojen kan stå helt stilla, förutsatt att tyngdpunkten är precis mitt ovanför ytan den står på, och det inte finns några krafter som rör den åt något håll, tex en förare, vind eller rörelser i hojen, vibrerande motor tex. Bredden på tryckytan mot marken är otroligt smal på en hoj, och dessutom konvex, så minsta rörelse/avvikelse från en tyngdpunkt precis ovanför däcken gör att den välter. Vi snackar alltså bråkdelar av en grad som hojen kan luta innan den välter, troligen är det i praktiken omöjligt att ha en hoj som passivt står still pga formen på däcken dessutom. En glidare med bildäck bak är klart lättare, men hojar ska ju inte byggas för att man ska kunna parkera utan stöd :D

Tänk motsatsen, en bil, som har närmare metern från tyngdpunkt till kanten på ytan som den vilar på, den ska du luta ganska mycket innan tyngdpunkten kommer bredvid däcken.

EDIT: var tvungen att testa lite när jag var ute nu. Vid helt stillastående, styret åt höger, ramlar hojen åt höger. Inte vänster. Minsta lilla knuff så trillar den åt vänster dock.
Tippar du åt det håll du vrider styret så är det för att du själv hänger med och flyttar dig åt höger i samma veva ;) Vilket du antagligen av reflex gör när du svänger med hojen, flyttar in och ned tyngdpunkten med kroppen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är lite missförstådd på det där sista märker jag.
Det var detta jag menade:
Hojen helt still, stopp, noll.
Hojen helt vinkelrät mot ytan, noll lutning, vertikal total.
Du sitter inte på hojen, och påverkar därmed inget.
Vrid styret i detta läge åt höger, hojen ramlar då åt höger, inte vänster.

Förklaringen är ju inte så knepig när man tänker efter. Även om den exakta stödpunkten på framdäcket är densamma som vid styret rakt fram, så har man man ju flyttat över en del vikt mot högersidan, dvs hela styret, instrumentpanelen, gafflarna osv.

Testade just på trampcykeln, en gammal räser från ´80. Samma sak.

Betydelsen detta har vid krypkörning är nog ... ska vi säga ganska försumbar.:glömdet
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top