Lågprisdäck från dackonline.se!?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Nu är det så att jag skall ha nya sommartassar till bilen. En Lancer kombi från 04 med 195/50-16. Enligt en trevlig herre på en däckfirma skulle även 205:eek:r passa. Så antagligen blir det 205:eek:r.

Vi använder inte bilen så överdrivet mycket. Åker och handlar och tar den till jobbet... allt inom stan. Väldigt sällan längre turer. Har även i åtanke att vi kanske skall sälja bilen inom en snar framtid.

Så då känns det ju ganska onödigt att köpa ett par svindyra däck. Vad har ni för erfarenheter av däck i den billigare klassen, 5-600:-? Viktigast är väl att dom funkar bra när det är blöt och att dom biter bra när man ställer sig på bromsen.

http://www.dackonline.se

Håll er till topic med! Vill inte ha en massa tips om värstingdäck och annat, sånt sätter man på hojen istället.

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Jag har erfarenheter från två däck frånn däckonline, Tng Star performer och Nankang II. Mellan de däcken skilde det väldigt lite i prestanda vad jag kunde känna men jämfört med regummerat AGI var de båda tystare och hade bättre grepp.

FÖRUTOM, grepp i väta är inte på topp på ngt av de två däcken. Kör man bara som medelsvensson går det bra, men man märker när man pressar lite att det där skiljer i prestanda jämfört mot dyrare däck. Vad som sker vid en panikbromsning när det är blött... tja :näsblod

Vi Bilägare hade för övrigt testat TNG och tyckte det var helt ok,förutom just greppet när det är blött. / Ralf

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Varför vill du ha 205:eek:r ? 195 är nog billigare och det drar mindre soppa.
Har bara handlat mcdäck på dackonline och dom var bra. Snabb leverans och jag har för mig att man tillochmed kunde bet på faktura.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Något som kan skilja bra däck från dåliga är också hur dom agerar innan det släpper.

På schyssta däck får man lite förvarning, på kassa däck så sker släppet väldigt plötsligt vilket ger dig väldigt lite tid att göra någonting åt saken.

Som sags tidigare brukar de billigaste däcken vara just sämst på våt vägbana.

Min högst personliga åsikt är att de absolut viktigaste egenskaperna för ett sommardäck är just hur det hanterar vått väglag med hänsyn till bromssträcka och vattenplaning.

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag åker på Diamondback 215/35-18, fungerar toppenbra förutom att greppet när det är blöt är intressant!? För en normal bil som körs normalt ser jag ingen anledning att ha dyra däck på. Kan man leva med lite mer vägljud jämfört med dyra däck så är det bara att ta billigaste.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Varför vill du ha 205:eek:r ? 195 är nog billigare och det drar mindre soppa.
Har bara handlat mcdäck på dackonline och dom var bra. Snabb leverans och jag har för mig att man tillochmed kunde bet på faktura.

Njea jag fick uppfattningen av att det fanns mer att välja på då. Enligt däckfirman var 195/50 16 en ovanligare storlek.

Edit:

Var förbi en annan firma här i stan. Han hade ett par däck vid namn Nexen. 625:- skulle han ha stycket och 25:- för att kränga på dom.

Tror det var dessa, fast 205:eek:r
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....s&Transport=P&F_F=&dsco=121&sowigan=So&Achse=

Va tror ni om det?

Last edited:

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Min erfarenhet av lågprissommardäck begränsar sig till Matador och Wanli. Matador var helt okej även i väta (men ändå långt ifrån lika bra som mina Michelin), men Wanli var rent livsfarliga. En normalvarm svensk sommardag med lite duggregn kändes som att köra på blankis. Jag fattar inte hur kineserna gjort, men på något sätt har de utvecklat en gummiblandning som förvandlas till såpa vid kontakt med vatten.

Om jag skulle köpa nya lågprisdäck så skulle jag undvika asiatiska däck i allmänhet och kinesiska i synnerhet. Det finns säkert tillverkare där som ibland lyckas få till en produktionsbatch av en gummiblandning, men de är INTE kända för att vara konsekventa och hålla en jämn kvalitet.

Auto Motor & Sport har ett antal däckstester på sin webbplats, där kan man få lite koll på vilka däck som är okej. http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?bilmarke=504&bilmodell=506&carId=

Jag har köpt bildäck (Michelin) från dackonline.se en gång, och det funkade helt okej. Posten lyckades krångla till leveransen rätt rejält, men det var ju inte dackonlines fel.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Nu är jag förbannad!

Nu får jag leta kompletta hjul istället... :huvet

Hade inne ena fälgen för lagning. Den hade blivit skev pga. punktering + håla i vägen. Den skulle riktas, men det gick inte... materialet sprack. ringde vår lokala Mitsubishi verkstad och bad dom kolla vad en stycke ful orginal-fälg kosta. Endast 4500:-/st :mad:

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Jag har Tng Star performer på min bmw 00a ångrar bittert att jag var småsnål och köpte dom iaf. Hur mycke vägljud som helst idom. Så om du ska ha billiga däck så köp inte dom!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min egen erfarenhet av däck i olika prisklasser så är skillnaderna under normal körning till vardags inte sådär jättestora.

Dom skillnader som jag noterat om jag ska tillåta mig att generalisera är.
Billigare däck ger lite mer vägljud vilket kanske inte har så stor betydelse.
Billigare däck har ofta mjukare stommar vilket gör att bilen inte känns lika kursstabil men den går samtidigt ofta lite mjukare. Både bra och dåligt med andra ord.
Men den stors grejen är att den punkten som billiga däck ofta är riktigt dåliga är deras beteende när man pressar dom lite eller om det är vått. Och det är ju då det egentligen spelar någon roll.
Billigare däck är oftare mer förrädiska och förvarnar inte lika mycket innan det plötsligt släpper och våtgreppet är i många fall riktigt uselt.

Kör man som en pensionär så spelar det kanske inte så stor roll eftersom man aldrig kommer att använda ens en bråkdel av greppet men för dom som kör i normala hastigheter så har det betydelse.

Personligen skulle jag gräma mig oerhört om jag köpte billiga däck som hade dåligt väggrepp och sedan smällde bilen på våt väg. Jag skulle aldrig sluta fundera om jag klarat det om jag hade haft bättre däck.
Men det är ju en prioritering som var och en får göra själv. Vill du köpa lågprisdäck så prova för all del.
Men jag skulle åtminstone i så fall handla på en däcksverkstad. Dom har ofta lite koll på prestandan på däcken dom säljer. På Däckonline har man ju inte en susning. Och det är ju på billiga noname som man behöver råd. Köper man dyra michelin eller liknande så vet man ju att dom är med i toppen av däckstesterna ofta.

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Hade inne ena fälgen för lagning. Den hade blivit skev pga. punktering + håla i vägen. Den skulle riktas, men det gick inte... materialet sprack. ringde vår lokala Mitsubishi verkstad och bad dom kolla vad en stycke ful orginal-fälg kosta. Endast 4500:-/st :mad:

Kolla på bildelsbasen.se om det finns någon beggad fälg av rätt modell. De verkade ha massor med Lancer-fälgar, men jag har ingen aning om det finns rätt sort...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
finns ju test på vissa av däcken,många av de billigare verkar bra eller bättre tom än vissa va de dyrare,tror du kan köpa billiga däck utan att vara rädd. köpte nya till tjejens golf och de verkar funka fint.
men kanske ska man vara kinkigare med vinterdäck om man bor i norrland och pendlar 20 mil per dag,men antar du skulle ha sommardäck eller?:confused:
nej jag tror inte det är nån fara att handla där.:)

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Dessa då? http://www.blocket.se/vi/17196278.htm?ca=15_s&last=1

OBS! Jag har ingen koll på hur lungt bort de är från dig.

I hela sverige fanns det en del att välja på:

http://www.blocket.se/li?ca=15_s&q=lancer&cg=1040&w=3&c=

Skara är inte så långt... men jag har antagligen ett par fälgar med hyffsade däck på gång. Ett par 17", flerekrade med djup för 2500. Var en kille på däckfirman som visste ett par begagnade, han skulle fixa dit dom till i eftermiddag om dom fanns kvar.

edit: Fälgarna du länkade är fyrbult, har fem på mina. Antagligen passar dom äldre Lancer.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Skara är inte så långt... men jag har antagligen ett par fälgar med hyffsade däck på gång. Ett par 17", flerekrade med djup för 2500. Var en kille på däckfirman som visste ett par begagnade, han skulle fixa dit dom till i eftermiddag om dom fanns kvar.

edit: Fälgarna du länkade är fyrbult, har fem på mina. Antagligen passar dom äldre Lancer.

Aha, det var värt ett försök iaf :)

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
På en bil som inte körs på bana har det väl ingen betydelse vad för däck som sitter på, huvudsaken mönsterskärningen ser bra ut:D Har själv 20" hankook å de funkar då till allt som jag kör med bilen..

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Nu har jag beställt däck o fälg iaf! Det fick bli ett par 16" ingen idé att slänga på större om man inte skall ha bilen kvar så länge. Däcken blev av märket mastersteel... tillverkade av Dunlop, så det duger säkert.

Dessa fälgar blev det. prislappen hamnade på 6220:- inkl däck, balansering och montering.

139241-rescaledpic-225x212.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...