Lågtrycks R1000 projekt

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Ort
I verkstaden
Hoj
Snabb
Funderar på att bygga en lågtrycksladdad Suzuki R1000 02a som ska vara optimal på bana (RR) med brett effektregister.

Tänkt effekt ca 200hk
Turbo TD04L-14T (sitter som std i Volvo 210hk 2,5T och har 7ans vinklade avgashus men med L turbintrim för tidigt laddtryck)
Bränsle E85 (för att kunna ha hög grundkompression)
Om möjligt std komp 12.0:1
Ingen IC

Räcker std spridarna i GSXR1000 -02 till för 200hk (E85) med höjt bränsletryck av en proggresiv bränsletrycksregulator samt en bättre bränslepump (läs Walbro eller Bosch)?

Behöver man ändra förtändningen för så pass lågt laddtryck kombinerat med E85?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Erik Marklund bruker å kjøre sine Turbosykler på Finske Kemora banen. han har kjørt FORTERE med GSXR750 MED turbo enn standard.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
SBK-Turbo skrev:
2652029 Endast i planeringsstadiet ännu, ett måste är att hojen ska gå att hantera väl på bana.

Detta är något de flesta med turbo glömmer bort............eller tror sig klara sig utan för att istället ha den snabbaste hojen på rakan...

/J
 

HasseTT

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemlös på riktigt
Hoj
Såld...
VR-8 skrev:
2652983 Detta är något de flesta med turbo glömmer bort............eller tror sig klara sig utan för att istället ha den snabbaste hojen på rakan...

/J

Joo för den genomsnittliga gatåkaren med turbo som tex jag ligger ju och onanerar till tanken på några varv på Gelleråsen....:rolleyes:
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
HasseTT skrev:
2653451 Joo för den genomsnittliga gatåkaren med turbo som tex jag ligger ju och onanerar till tanken på några varv på Gelleråsen....:rolleyes:


Ok.........dumt sagt.Sorry...

Hoppas att du fortsätter med din plan och gör en Gixxer med lite snällare kurva och förutsägbar effekt. Jag vet att "Kodax" här på forumet har en gixxer1000 med ett lägre tryck. Kanske ett mail till honom med en fråga om hans åsikt ang ett lågtrycks monster.

/J
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Fräsigt men glömm inte att överladdning inte är tillåtet om du skulle vilja tävla med den. Annars gör jag en fet :tummenupp

björn
 

Bo-gsxr turbo

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Danmark- copenhagen
Hoj
Suzuki GSX R 750 '99 Turbo
jeg kender inte den der td04 turbo, men mc-xpress bruker en switzher turbo - S1BG. Den er bra til 230HK. Det er den der sidder på alle mc-x. kits under 250hk.
jeg har haft en gsxr750 mc-xpress turbo ( 99), vældig bra turbo :)
jo mindre turbo - desto mindre Turbo-lag. + hurtigere og tidligere spool up.

mener at du kan bruge cirka 0,4 bar, med std. kompression. og det burde give ca. 190hk.
men ellers bruk en spacer på ca. 1mm. så burde det ikke være et problem med lidt mere tryk.
Switzer turbo'en spooler fra 5.000 omdr. ca. er det bra nok??
"
1.5.4 Ljud / Ljuddämpare

Högsta tillåtna ljudnivå är 95 dB(A) mätt vid förbifart. "

se dette kan være et stort problem!
 
Last edited:

sandstream

Guest
SBK-Turbo skrev:
2655104 Inget i reglementet som anger att överladdning inte är tillåtet :http://www.erf.nu/index.asp?M=408
Där är jag rätt övertygad om att du har fel.

I länken du anger står det följande:
1.1 Generellt
Följande regler gäller som tillägg till NT och SR.

NT är Nationellt Tävlingsreglement och SR är Special Reglement (för roadracing).

I NT står följande:
9.7 Kompressormatning
Kompressor får inte användas för bränslematning (undantag Grupp F (som är Sprinters (fordon för dragracing))).
Turbo och alla typer av överladdning klassas som kompressormatning.
Direktinsprutning av bränsle anses inte som kompressormatning.
 
Last edited:

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Ort
I verkstaden
Hoj
Snabb
sandstream skrev:
2656996 Där är jag rätt övertygad om att du har fel.

I länken du anger står det följande:
1.1 Generellt
Följande regler gäller som tillägg till NT och SR.

NT är Nationellt Tävlingsreglement och SR är Special Reglement (för roadracing).

I NT står följande:
9.7 Kompressormatning
Kompressor får inte användas för bränslematning (undantag Grupp F (som är Sprinters (fordon för dragracing))).
Turbo och alla typer av överladdning klassas som kompressormatning.
Direktinsprutning av bränsle anses inte som kompressormatning.

Har fått svar ifrån Hans Brånalt ang överladdning i ERF att det är OK:tungan
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
SBK-Turbo skrev:
2657408 Har fått svar ifrån Hans Brånalt ang överladdning i ERF att det är OK:tungan



Visst är det underbart!

Får man köra med E85 i RR?

gixxermf skrev:
2657413 Känner du att det saknas effekt i en gsxr1000?
Tror du att varvtiderna blir bättre med mer effekt?

Nej, men det är kul!
 
Last edited:

sandstream

Guest
SBK-Turbo skrev:
2657408 Har fått svar ifrån Hans Brånalt ang överladdning i ERF att det är OK:tungan
Då kanske de skulle skriva om sitt reglement och låta det framgå att alla typer av överladdning är okej.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
SBK-Turbo skrev:
2651827 Funderar på att bygga en lågtrycksladdad Suzuki R1000 02a som ska vara optimal på bana (RR) med brett effektregister.

Tänkt effekt ca 200hk
Turbo TD04L-14T (sitter som std i Volvo 210hk 2,5T och har 7ans vinklade avgashus men med L turbintrim för tidigt laddtryck)
Bränsle E85 (för att kunna ha hög grundkompression)
Om möjligt std komp 12.0:1
Ingen IC

Räcker std spridarna i GSXR1000 -02 till för 200hk (E85) med höjt bränsletryck av en proggresiv bränsletrycksregulator samt en bättre bränslepump (läs Walbro eller Bosch)?

Behöver man ändra förtändningen för så pass lågt laddtryck kombinerat med E85?

ren gissning bara men...om du kör på E-85 så måste du ha 20-25% mer bränsle än med vanlig bensin...

om nu nån bara kan ta fram cc-antalet på spridarna vid org. soppatryck så skulle man ju kunna räkna på det...

för att ge motorn mera soppa så kan du höja bränsle-trycket med en BTR...och även mappa det med tex. en PC2/3 då ställer du öppet-tiderna på spridarna...längre
=mer soppa....kortare= mindre soppa...

tror inte du bara kan höja soppatrycket när du ska överladda + köra på e-85...
dock ska du nog köra på så pass små spridare med högt bränsle-rtyck för att få motorn att gå fint på låg/mellan registret...

och du behöver ju som sagt inte nån IC när du kör med E-85 med lätt ladd...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ska du enbart ha den som banhoj?
Annars tycker jag det är lustigt att du "bara" vill ta ut 200 hk. Marklund bygger ju sina med hi/low-switch. Då kan du ju ha den på low när du kör bana och high på gatan.
Vet bara hur jag funkar: Mycket vill ha mer...
Man vänjer sig snabbt!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top