lån/avbetalning

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nån som är bra på det där? hur mycket kommer det i slutändan kosta mig om jag lånar eller betalar av dom sista 15 000 och betalar av på 12 månader? (eller mindre)

Har deltids jobb med inkomst på 2000/mån (vitt och alla avtal och skit påskrivet) plus studiebidrag men det kanske dom inte räknar med?
och självklart inga anmärkningar, kan jag änns få ett lån?

Vill inte ta ett lån men vill gärna kunna köpa mellan/enduro -hoj innan vintern. :tuttar

(Och för moral tanten kan jag även intyga att jag är nykter trots att det är lördagkväll och att jag tänkt över det här noga men inte kommer på några andra möjligheter)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Tycker jag med men sen ser man ju alla larm raporter om att folk utan möjlighet att betala tillbaka får lån så :3freak

Jaa exakt... vill du hamna där?..
Finns ju alla dessa SMS-lån o skit...

Ta för fan inga lån..spara så mkt av de pengarna du kan o vänta tills du har råd...eller bleve äldre o fått fast jobb...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3115270 Jaa exakt... vill du hamna där?..
Finns ju alla dessa SMS-lån o skit...

Ta för fan inga lån..spara så mkt av de pengarna du kan o vänta tills du har råd...eller bleve äldre o fått fast jobb...
hmm nja har inte tid ;) Saken är att jag KAN betala tillbaka med tanke på att jag har 3000 + diverse små jobb mer i månaden än i våras och jag klarade mig fint i våras så.

sms lån är inte på kartan "inga räntor" nä men 250 kronor i upplägningsavgift för ett lån på 1000 kronor :rofl

Det jag undra va inte om det va lämpligt att ta ett lån, det vet jag också att det inte är, utan hur mkt det skulle kosta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På den tiden jag hade små möjligheter att låna pengar så gjorde jag som så att jag lånade av min far, sedan betalade jag av så mycket jag bara kunde, vissa månader sved det satan men en tusing fick han minst.

När det sedan var 24 loppor kvar att betala sopade jag in en engångsbetalning över disk på banken när jag fick skatteåterbäring och dessutom fick in andra pengar.

Ett år senare undrade farsan när jag hade tänkt betala av det sista på lånet och jag sa något förvånad att det hade jag ju gjort, som tur var hade jag kvar kvittot på banköverföringen i börsen (ehh, jag har äldre saker än så kvar i börsen) så han fick se.
Han blev ännu mer snopen och dubbelkollade kontonummret och det stämde, så det blev en nervös helg tills banken öppnade.
Det visade sig att pengarna drogs från mitt konto, och sattes in på sonens sparkonto den dagen, trots att kontonumret på lappen var farsans.
Vi hade aldrig ens pratat om min sons konton den dagen på banken.

Banken rättade till det där, men glömde att dra bort räntan sonen hade fått, och efter att min far hade dubbelkollat och frågat efter räntan på pengarna fick även han ränta, jag undrar var dom tog dom pengarna.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
På den tiden jag hade små möjligheter att låna pengar så gjorde jag som så att jag lånade av min far, sedan betalade jag av så mycket jag bara kunde, vissa månader sved det satan men en tusing fick han minst.

När det sedan var 24 loppor kvar att betala sopade jag in en engångsbetalning över disk på banken när jag fick skatteåterbäring och dessutom fick in andra pengar.

Ett år senare undrade farsan när jag hade tänkt betala av det sista på lånet och jag sa något förvånad att det hade jag ju gjort, som tur var hade jag kvar kvittot på banköverföringen i börsen (ehh, jag har äldre saker än så kvar i börsen) så han fick se.
Han blev ännu mer snopen och dubbelkollade kontonummret och det stämde, så det blev en nervös helg tills banken öppnade.
Det visade sig att pengarna drogs från mitt konto, och sattes in på sonens sparkonto den dagen, trots att kontonumret på lappen var farsans.

Banken rättade till det där, men glömde att dra bort räntan sonen hade fått, och efter att min far hade dubbelkollat och frågat efter räntan på pengarna fick även han ränta, jag undrar var dom tog dom pengarna.

Du menar räntan på 0.24 kronor ungefär?...feta pengarna :D

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3115306 På den tiden jag hade små möjligheter att låna pengar så gjorde jag som så att jag lånade av min far, sedan betalade jag av så mycket jag bara kunde, vissa månader sved det satan men en tusing fick han minst.

går inte allt för bra för min farsas företag just nu + att min syrra har lånat en massa av hans buffert (egen företagare + frilandsarbetare i film branshen= mkt pengar när man väll har jobb men vet aldrig när man har det, kan gå månader utan) till att köpa en jävla bil hon inte använder för hon får inte den gamla såld..

Nån som vill köpa en jävligt fräsch passat kombi tror det är 1,8t manuell årmodell vet i fan men dom (far och syrran) nobba ett bud på 95 000 när mercan köptes för det va för lågt men nu får dom den inte såld.. Skulle va skit bra isf bara att pma så får ni nummret :D

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Hoj
En cross
Nån som vill köpa en jävligt fräsch passat kombi tror det är 1,8t manuell årmodell vet i fan men dom (far och syrran) nobba ett bud på 95 000 när mercan köptes för det va för lågt men nu får dom den inte såld.. Skulle va skit bra isf bara att pma så får ni nummret :D

Alltså, jag ska sluta hänga på sporthoj när jag är full :va nu läste jag "bara att pms:a så får ni nummret"!:huvet

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
http://www.blocket.se/vi/12981382.htm?ca=3_s :hihi

Passat 1.8t fanns från -97 till -05 eller något och ligger prismässigt på blocket ungefär mellan 60'kr och 160'kr. Så utan att veta årsmodell, utrustning eller hur långt den gått så är det omöjligt att säga om hon begär för mycket.

Edit: tror inte du har särskilt stor chans att kunna ta ett banklån.

Last edited:

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Ska du ta lån på 750% av din månadsinkomst så bör du tänka efter före. Känns inte så jätteaktuellt egentligen va?

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Har du personkonto hos nordea kan du nog utan problem låna upp till 50 loppor. Ring dom och fråga om ett startlån.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ska du ta lån på 750% av din månadsinkomst så bör du tänka efter före. Känns inte så jätteaktuellt egentligen va?

Jag tog ett mc-lån på 1000% av min dåvarande månadsinkomst, det gick så bra så. Det är det som är lån och avbetalning, att man betalar tillbaka lite i taget och inte allt på en och samma gång vilket gör att man kan låna mycket mer än vad man har i inkomst varje månad.

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Kolla med din bank. Min bank, SEB, lånar ut max 25000 till 7,2% ränta till studenter som inte har annan inkomst än CSN. Det skulle förvåna mig om de andra bankerna inte har liknande upplägg.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Sälj din farsas bil och köp dej själv nåt roligt för pengarna!

Med din enorma inkomst på 2000:-/mån betalar ju du tillbaka farsan lätt om han skulle bli förbannad.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Men jag tror nog inte att han har fått svar på frågan...

Om vi räknar med en årsränta på 7% och lånebelopp är på 15000 SEK
Så blir återbetalningsbeloppet 16050 SEK
(15000 * 1,07) det ger en månadskostnad 1337,50 SEK, dock har jag inte räknat med uppläggningskostnad för lånet..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3115526 Alltså, jag ska sluta hänga på sporthoj när jag är full :va nu läste jag "bara att pms:a så får ni nummret"!:huvet
Har man en hembränningsspiral (med över dimensionerad kyldel för att slippa fläkt) som avatar så förstår jag det ;)

3115720 Men jag tror nog inte att han har fått svar på frågan...

Om vi räknar med en årsränta på 7% och lånebelopp är på 15000 SEK
Så blir återbetalningsbeloppet 16050 SEK
(15000 * 1,07) det ger en månadskostnad 1337,50 SEK, dock har jag inte räknat med uppläggningskostnad för lånet..
Jag kan också räkna men jag undrade mest över % sats ochh upplägningskostnader. (desutom har du räknat fel om det inte är efektiva räntan som är 7% då jag inte betalar 7% av 15000 varje gång utan belopet minskar vid varje avbetalning)

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...