lån/avbetalning

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3115883 Du har inte jobbat mycket med hembränning va? :D
Haha nejdå ;)

(en fågel viska i mitt öra att jag kanske kan säga vart två maskiner ligger och skräpar mot några futtiga sedlar som är mindre värde en matrial kostnaden pm:a!)

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
jag undrar var dom tog dom pengarna.

en liten omkostnad för verksamheten, finns stora svinn som de inte vill uppge, kreditförluster, kontokortsbedrägerier m.m., de tjänar fett med pengar ändå i form av in/utlåningsräntor m.m., rena sedelpressen

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3116086 Du trodde kanske inte att någon skulle känna igen vad du har på avataren,
men kanske inte så smart att ha den på ett allmänt forum :rolleyes: :D
varför inte? lika olagligt som att ha en bild på en wheelande mc?

Nog med ot!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Denna tråden är ju helt otrolig.
Ja men nu vet man hur de som hamnar hos kronofigden tänker. Damn asså....

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
3116291 Förvisso sant, men alla sitter inte med buffertar på 100k för att kunna köpa sig en ny bil eller hoj då och då.
Bil är i vissa fall nödvändigt. En enduro för 15-20000, en resa eller nyaste tv:n är inte nödvändigt. Dessa saker köper man när man har råd.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Har man en hembränningsspiral (med över dimensionerad kyldel för att slippa fläkt) som avatar så förstår jag det ;)

Jag kan också räkna men jag undrade mest över % sats ochh upplägningskostnader. (desutom har du räknat fel om det inte är efektiva räntan som är 7% då jag inte betalar 7% av 15000 varje gång utan belopet minskar vid varje avbetalning)

Jo om det är ett annuitetslån så betalar du samma summa hela tiden...men men...och oftast när det rör sig om personlån så är dessa annuitetslån...

Men sorry för att jag försökte hjälpa till...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3118100 Jo om det är ett annuitetslån så betalar du samma summa hela tiden...men men...och oftast när det rör sig om personlån så är dessa annuitetslån...

Men sorry för att jag försökte hjälpa till...
ok det va mer än jag viste, va inte så jag menade va grin äh skit samma tack för hjälpen.

Så man kan dra slutsatsen att trots alla reklamer om billiga lån är det smartare att låna av nån släkting eller liknande? Vore kul att kunna stå på egna ben så min jävla far inte fick nöjet att använda det mot mig.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så man kan dra slutsatsen att trots alla reklamer om billiga lån är det smartare att låna av nån släkting eller liknande? Vore kul att kunna stå på egna ben så min jävla far inte fick nöjet att använda det mot mig.
Banker och liknande lånar ut pengar som en affärsidé, dvs att du betalar tillbaka mer än du lånat. Lånar du av en släkting har du ju möjlighet att få det räntefritt (eller till väldigt låg ränta). Alternativet är att en del företag med avtal ibland har erbjudanden om "räntefritt" avbetalningsköp när du handlar då de får in pengarna på varan som säljs istället.

Oavsett vilket väg du väljer att gå så är det viktigt att tänka på att du binder upp dig på en utgift under lång tid, så räkna inte på att ta ett stort lån och leva på nudlar, för får du ökade utgifter kan det bli problem. Att snabbt behöva sälja en hoj, kanske under vintertid, brukar normal bli en förlustaffär. Vilket iofs de flesta hojaffärer är ändå rent ekonomiskt.

Lån är bra om man inte vill vänta två år på att skaffa något, men låna aldrig mer än att du har gott om pengar till övriga utgifter per månad efter att lånet är betalt. Det är bättre att kunna lägga in en extra avbetalning när man anser att man har råd än att lånet tar allt per automatik.

Edit: För den rena sifferdelen på din fråga. Siffrorna är exempel och bhöver inte stämma då det beror på typ av lån/ränta.

Vid rak amortering på ett lån på 15K betalar du 1250/mån i avbetalning, sen tillkommer räntan. Den blir vid 8% i runda slängar 100/mån och minskar per månad.

Vid annuitet så blir det cirka 1300 per månad lånet ut.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3118208 Banker och liknande lånar ut pengar som en affärsidé, dvs att du betalar tillbaka mer än du lånat. Lånar du av en släkting har du ju möjlighet att få det räntefritt (eller till väldigt låg ränta värre kan det väll inte bli?). Alternativet är att en del företag med avtal ibland har erbjudanden om "räntefritt" avbetalningsköp när du handlar då de får in pengarna på varan som säljs istället.

Oavsett vilket väg du väljer att gå så är det viktigt att tänka på att du binder upp dig på en utgift under lång tid, så räkna inte på att ta ett stort lån och leva på nudlar, för får du ökade utgifter kan det bli problem. Att snabbt behöva sälja en hoj, kanske under vintertid, brukar normal bli en förlustaffär. Vilket iofs de flesta hojaffärer är ändå rent ekonomiskt.

Lån är bra om man inte vill vänta två år på att skaffa något, men låna aldrig mer än att du har gott om pengar till övriga utgifter per månad efter att lånet är betalt. Det är bättre att kunna lägga in en extra avbetalning när man anser att man har råd än att lånet tar allt per automatik.
min totala månads inkomst är mellan 3500 och 5000 och eftersom jag bor hemma har jag inget jag MÅSTE betala.
I våras hade jag 1500 totalt i månaden och klarade mig fint (hade alltid 3-400 kvar på kontot i slutet av månaden)

Så om jag betalar tillbaka 1400 per månad (9,5% ränta och 35 spänn i avi avgift och annuitets lån)
så har jag ändå hyffsat med pengar till kläder, bensin, tävlingsavgifter, sprit, reservdelar tycker jag?(2100-3600)

Till saken hör två saker
1 Det är mitt ända intresse nu när jag en gång för alltid lärt mig att inte lita på kvinnofolk...

2 Min farsa är som framkomigt i tidare trådar sjuk i huvudert och har som hobby att tracka mig så jag vill ha så lite som möjligt att göra med honom.

Edit: Läste igenom igen så du tycker det är smartare att köpa på avbetalning hos en handlare då dom ofta har bättre vilkor?

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
min totala månads inkomst är mellan 3500 och 5000 och eftersom jag bor hemma har jag inget jag MÅSTE betala.
I våras hade jag 1500 totalt i månaden och klarade mig fint (hade alltid 3-400 kvar på kontot i slutet av månaden)

Så om jag betalar tillbaka 1400 per månad (9,5% ränta och 35 spänn i avi avgift och annuitets lån)
så har jag ändå hyffsat med pengar till kläder, bensin, tävlingsavgifter, sprit, reservdelar tycker jag?(2100-3600)

Till saken hör två saker
1 Det är mitt ända intresse nu när jag en gång för alltid lärt mig att inte lita på kvinnofolk...

2 Min farsa är som framkomigt i tidare trådar sjuk i huvudert och har som hobby att tracka mig så jag vill ha så lite som möjligt att göra med honom.

Edit: Läste igenom igen så du tycker det är smartare att köpa på avbetalning hos en handlare då dom ofta har bättre vilkor?
Det viktiga är som sagt att räkna generöst så att det finns pengar över om något oförutsett händer. Går hojen sönder är det inte skoj att inte ha råd att laga den för att man betalar av så mycket på lånet. Men nu får man ju ta i åtanke att det inte är så mycket pengar det rör sig om och dessutom under en kortare period.

Allt sitter som sagt i att veta sina utgifter och även potentiella utgifter, och därmed ha utrymme för att lägga undan pengar var månad. Lån är ju faktiskt till för de med stabil ekonomi. Bor du hos föräldrarna så sitter du ju trots allt i lite av en guldsits, även om du betalar pengar till dem, då du inte bör kunna få så många oförutsedda utgifter.
Bladdrade in lite siffror i mitt förra inlägg, men de verkar du ju ha koll på ändå.

Normalt skulle jag avråda från handlares lånelösningar då dessa brukar ha högre ränta/avgifter. Ibland har de dock erbjudanden, som vanligtvis dyker upp när man redan köpt sina saker. :rolleyes:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Du kan ju be nån borga för dig. Handlar ju inte om några enorma summor, så du hittar säkert nån som kan göra det.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Bil är i vissa fall nödvändigt. En enduro för 15-20000, en resa eller nyaste tv:n är inte nödvändigt. Dessa saker köper man när man har råd.
Ja, och råd har man om man kan betala ränta och amorteringar. Att det sedan finns en massa folk som tar lån de inte har råd med är förstås dumt, men det är en annan sak, och betyder inte att allt lånande (ens till nöjen) är dåligt.

Det är trist att fortsätta betala för något man redan gjort av med, typ låna till en semesterresa, men en hoj har man ju förhoppningsvis glädje av hela avbetalningsperioden, eller så säljer man den och kan då lösa lånet, så det ser jag inga problem med. Förutsatt som sagt att man har råd med avbetalningarna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati