Lån med hojen som säkerhet!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Ni som tagit lån på hojen med 20% eller mer i kontantinsats samt hojen som säkerhet, vad har ni för erfarenheter av sådant lån ?
Är det lättbeviljat lån jämfört med vanligt banklån ?

Hur såg er ekonomi ut när ni fick det godkänt, hade ni andra lån och ändå fick mclånet ?

Tacksam för svar!
 

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha R1 09
själv tog jag ett lån på ge capital o sen köpte jag hojen "kontant"..det går o pruta mer o få ett bättre köp på detta sätt...men om man tar ett lån hos återförsäljare så brukar man få ett bättre ränta. såklart så spelar det roll hur mycke man lånar hos olika bolag.ju mer pengar så mindre ränta.men återförsäljare brukar kunna få ett lån att gå genom lättare än om man försöker själv.eget ekonomi beror ju på hur mycke räkningar du har varje månad o så ..
 

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha R1 09
MILKY skrev:
Hmm måste den väl inte alls!. Vart har du läst det?...

låna på bara!

ju om man köper med hojen i säkerhet e det så..allafall på ge capital,så var det när jag köpte bilen på detta vis.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Själv köper jag min 06:a genom sparat från 2004. Men det är ju inte alla som vet 2 år i förväg att man vill ha hoj och verkligen lägger undan.
Tjötar på kompisen om att han skall skaffa hoj nu också innan han förstör sitt liv med barn o allt :hihi Men som han säger så tror han inte att han kan få lån.. Jag vet ju inte heller men tänkte ni kanske hade samma förutsättningar och fick genom ett lån.
Har sagt att om hans flickvän inte vill gå som borgen vid en eventuelt lån som kräver det så kan jag kanske tänka mig det..

Om förutsättningarna skulle se ut såhär t.ex vet inte riktigt hans inkomst men ungefär dessa kriterier:

På + Sidan:
1 medsökande (hans sambo eller jag kanske)
Inkomst 200+
Borgenär med inkomst 230+
Inga bet-anmärkningar

På - Sidan:
Tidigare medlemslån på båda
många förfrågningar

De bor i hyreslägenhet med vanliga utgifter.
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
R1-benji skrev:
själv tog jag ett lån på ge capital o sen köpte jag hojen "kontant"..det går o pruta mer o få ett bättre köp på detta sätt...men om man tar ett lån hos återförsäljare så brukar man få ett bättre ränta. såklart så spelar det roll hur mycke man lånar hos olika bolag.ju mer pengar så mindre ränta.men återförsäljare brukar kunna få ett lån att gå genom lättare än om man försöker själv.eget ekonomi beror ju på hur mycke räkningar du har varje månad o så ..

Tjänar man verkligen på att ta lån hos GE och sen pruta ner hojen? Beror väl på vilken prisklass man hamnar i, men GE har ju en hutlös ränta jämför med banker. Om jag minns rätt är det inte runt 14% effektiv ränta idag hos GE?

Går det ihop helt enkelt? I så fall är det ju ett listigt alternativ! :tummenupp
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
R1-benji skrev:
ju om man köper med hojen i säkerhet e det så..allafall på ge capital,så var det när jag köpte bilen på detta vis.

Ge Capital är kanske inte det bästa bolaget att låna av, räntemässigt!

Det bästa är kanske att stoppa in 20% kontakt o ta resten via det bolag dom har, räntan bli ju bäst ialf, plus att du slipper krav på helförs osv!
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Om du har et hus eller en lagenhet som du betalat på en stund kan du ju bruka det som sakerhet, då behøver du ej kasko och kan få lite battre ranta....
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Varför inte ta ett lån på en vanlig bank?

Har du kollat möjligheterna att få lån via facket eller arbetsgivare?
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Eureka skrev:
Själv köper jag min 06:a genom sparat från 2004. Men det är ju inte alla som vet 2 år i förväg att man vill ha hoj och verkligen lägger undan.
Tjötar på kompisen om att han skall skaffa hoj nu också innan han förstör sitt liv med barn o allt :hihi Men som han säger så tror han inte att han kan få lån.. Jag vet ju inte heller men tänkte ni kanske hade samma förutsättningar och fick genom ett lån.
Har sagt att om hans flickvän inte vill gå som borgen vid en eventuelt lån som kräver det så kan jag kanske tänka mig det..

Om förutsättningarna skulle se ut såhär t.ex vet inte riktigt hans inkomst men ungefär dessa kriterier:

På + Sidan:
1 medsökande (hans sambo eller jag kanske)
Inkomst 200+
Borgenär med inkomst 230+
Inga bet-anmärkningar

På - Sidan:
Tidigare medlemslån på båda
många förfrågningar

De bor i hyreslägenhet med vanliga utgifter.

Borde inte alls vara några problem!. Har han bara kontantinsatsen så är allt i box!.

Eller så går han till sin bank o lånar stålarna!.

Han kanske bara fintar dig o vill inte köpa hoj men skyller på att han inte tror han får ta lån! :va
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
MILKY skrev:
Hmm måste den väl inte alls!. Vart har du läst det?...

låna på bara!
Självklart, annars kan ju nån stjäla hojen eller du krascha den helt så finns inte säkerheten kvar, säger sig självt.

För att nåt ska stå som säkerhet måste det ju finnas kvar.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
MILKY skrev:
Han kanske bara fintar dig o vill inte köpa hoj men skyller på att han inte tror han får ta lån! :va

Nej han vill verkligen ha mc.. men det vill inte hans flickvän dock :)
There is the problemo så att säga!
Nu är de ju bara att se... tjej eller hoj :lol

Han försökte få lån till bil för 4 månader sedan på banken, en bil för 190.000 kronor men de blev han inte beviljad p.g.a kreditupplysningen att han hade för många förfrågningar!

Silwer skrev:
Självklart, annars kan ju nån stjäla hojen eller du krascha den helt så finns inte säkerheten kvar, säger sig självt.

För att nåt ska stå som säkerhet måste det ju finnas kvar.

Stämmer bra.. Helförsäkring måste man ha, i alla fall vid lånetillfället :)
Men ny hoj bör man ju ha helförsäkrad ändå så.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
MILKY skrev:
Hmm måste den väl inte alls!. Vart har du läst det?...

låna på bara!

Ganska självklart att den måste vara försäkrad till sitt fulla värde - eller iaf till det värde som den är säkerhet för. Samma sak är normalt när bilar eller fastigheter används som säkerhet. I den stund en icke-helförsäkrad hoj skadas motsvarar dess värde förstås inte säkerheten för lånet, vilket då ofta kan sägas upp omedelbart. Då står man där med en skrotad hoj och banken/fogden bultandes på dörren.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
MILKY skrev:
Har han bara kontantinsatsen så är allt i box!.

Inte alltid det behövs heller.
Hört flera som fått räkna in kontantinsatsen i lånet då de höjt upp värdet med motsvarande kontantinsats. :tummenupp
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Eureka skrev:
Stämmer bra.. Helförsäkring måste man ha, i alla fall vid lånetillfället :)
Men ny hoj bör man ju ha helförsäkrad ändå så.

Jo det skulle jag nog ha med, men bara hojen blir några år gammal så skulle jag nog inet vilja ha helförsäkring längre, och tro det eller ej det finns folk som har spritt nya hojar med trafik eller halvförsäkring på.

För mig tex kostar helförsäkring dubbelt som halv, så man bör tänka på det iaf.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Eureka skrev:
Han försökte få lån till bil för 4 månader sedan på banken, en bil för 190.000 kronor men de blev han inte beviljad p.g.a kreditupplysningen att han hade för många förfrågningar!
Det tycker jag låter mysko...
I princip skall man aldrig gå i borgen för någon annan än sina ungar. Det skulle inte jag göra i.a.f...
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Gå till banken och ta ett vanligt medlems lån... Räntan hos föreningssparbanken ligger ju bara på 5,25% på ett sådant lån nu..
alltså låna 80 000 de är ju bara 4200på 80 000.. så låna.....PÅ :)


Men det bäst är ju alltid att gneta och spara tycker jag slipper en massa avbet o sån skit då kan man köpa andra prylar för de slantarna i månaden som du lägger på lån.... :) :tuttar


///Micke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top