Lån med hojen som säkerhet!

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450 SXF
Eureka skrev:
Ni som tagit lån på hojen med 20% eller mer i kontantinsats samt hojen som säkerhet, vad har ni för erfarenheter av sådant lån ?
Är det lättbeviljat lån jämfört med vanligt banklån ?

Hur såg er ekonomi ut när ni fick det godkänt, hade ni andra lån och ändå fick mclånet ?

Tacksam för svar!

Jag tog lån där jag köpte hojen,fick 5,90% i ränta,då e ju hojen som säkerhet till lånet..... tänkte ta medlemslån först men den låg på 7-8%
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Morphed skrev:
Jag tog lån där jag köpte hojen,fick 5,90% i ränta,då e ju hojen som säkerhet till lånet..... tänkte ta medlemslån först men den låg på 7-8%

7-8 % för medlemslån låter dyrt. Nordea erbjuder medlemslån för 5,79 % effektiv ränta. Inga uppläggningsavgifter eller dyra faktureringsavgifter.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Skrev det i tidigare inlägg..
Killen har redan ett medlemslån. Därav kanske hojen som säkerhet är enda valet.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Stortryne skrev:
Det tycker jag låter mysko...
I princip skall man aldrig gå i borgen för någon annan än sina ungar. Det skulle inte jag göra i.a.f...
Om jag lyckades klona mig själv så skulle jag kanske, bara kanske, gå i borgen för mitt klonade jag. I alla andra fall skulle jag avstå.

Att gå i borgen är att gå i sorgen.

Och har man så skral ekonomi att man behöver en borgensman för att ta ett lån på en "lyxprodukt" som en motorcykel trots allt är så kanske man bör tänka om? Jag menar, bankerna lånar ju gärna ut bara man har fast inkomst och ordnad ekonomi, har man inte det kanske man inte bör skuldsätta sig för att köpa en hoj?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
sgtpepper skrev:
Om jag lyckades klona mig själv så skulle jag kanske, bara kanske, gå i borgen för mitt klonade jag. I alla andra fall skulle jag avstå.

Att gå i borgen är att gå i sorgen.

Och har man så skral ekonomi att man behöver en borgensman för att ta ett lån på en "lyxprodukt" som en motorcykel trots allt är så kanske man bör tänka om? Jag menar, bankerna lånar ju gärna ut bara man har fast inkomst och ordnad ekonomi, har man inte det kanske man inte bör skuldsätta sig för att köpa en hoj?
Kan bara hålla med, aldrig borgen!!!!!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sgtpepper skrev:
Om jag lyckades klona mig själv så skulle jag kanske, bara kanske, gå i borgen för mitt klonade jag. I alla andra fall skulle jag avstå.

Att gå i borgen är att gå i sorgen.

Och har man så skral ekonomi att man behöver en borgensman för att ta ett lån på en "lyxprodukt" som en motorcykel trots allt är så kanske man bör tänka om? Jag menar, bankerna lånar ju gärna ut bara man har fast inkomst och ordnad ekonomi, har man inte det kanske man inte bör skuldsätta sig för att köpa en hoj?

De har bra mkt pengar över ca: 8-10.000 / mån problemet som jag också skrev var att han hade för många förfrågningar.
Så råd har han men bankerna är ju som de är.
I.f.s är det FSB och det finns ju andra banker han kan kolla med också, problemet är ju att varje bank man kollar och varje alternativ blir ytterligare en förfrågning.

Eureka skrev:
De har bra mkt pengar över ca: 8-10.000 / mån problemet som jag också skrev var att han hade för många förfrågningar.
Så råd har han men bankerna är ju som de är.
I.f.s är det FSB och det finns ju andra banker han kan kolla med också, problemet är ju att varje bank man kollar och varje alternativ blir ytterligare en förfrågning.

Ser ut som mclån med hoj som säkerhet är enda alternativet!
Försäkringen på en ny R6:a och 26 år kan bli en dyr historia också.
Får själv betala 1715 kr/mån för hel/hel på 06 R1.. om den inte går upp ytterligare ngn tusing.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
kenniestarfight skrev:
Lånade en slant när jag köpte min moppe. Frågan om helförsäkring va de aldrig ens på tal om. Handelsbanken...
Men då var det med stor sannolikhet ett lån där motorcykeln EJ var säkerhet i lånet?

Tar man ett blanco-lån eller ett lån där något annat står för säkerheten (hus/båt/whatever) så finns det ju så klart inget tvång att ha helförsäkring.
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Medlemslån eller inte... Det är väl bara o ta ett lån på ex. Nordea (Privatlån), sedan köpa..
Att gå i borgen för en polare skulle jag ALDRIG göra!
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Eureka skrev:
Själv köper jag min 06:a genom sparat från 2004. Men det är ju inte alla som vet 2 år i förväg att man vill ha hoj och verkligen lägger undan.
Tjötar på kompisen om att han skall skaffa hoj nu också innan han förstör sitt liv med barn o allt :hihi Men som han säger så tror han inte att han kan få lån.. Jag vet ju inte heller men tänkte ni kanske hade samma förutsättningar och fick genom ett lån.
Har sagt att om hans flickvän inte vill gå som borgen vid en eventuelt lån som kräver det så kan jag kanske tänka mig det..

Om förutsättningarna skulle se ut såhär t.ex vet inte riktigt hans inkomst men ungefär dessa kriterier:

På + Sidan:
1 medsökande (hans sambo eller jag kanske)
Inkomst 200+
Borgenär med inkomst 230+
Inga bet-anmärkningar

På - Sidan:
Tidigare medlemslån på båda
många förfrågningar

De bor i hyreslägenhet med vanliga utgifter.



Hmmm :kocko juste instälning till att få barn eller ha familj.. tycker synd om dig om du tror att livet tar slut då.
Man kan bara va borgenär åt de som själva skulle få låna pengar ( men ej så mkt ) Dvs om han tex har anmärkningar räcker det inte om nån är borgenär åt honom. då måste de ta lånet på sig själva och sen låna ut pengarna till honom. Själv har man barn åker hoj året runt och livet leker mer än innan :banana
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Skrev det i tidigare inlägg..
Killen har redan ett medlemslån. Därav kanske hojen som säkerhet är enda valet


Har man ett medlems lån kan man alltid öka på det inga problem... Och de där med 7-8% ränta på ett medlems lån tror jag inte ett dugg på. Desutom som har sagts innan har baken inga fakturerenings avgifter eller uppläggningsafgifter. ett vanligt finnans bolag har ju alltid en faktura kostnad på 25kr per månad 25*12=300kr plus ca 4-600kr i uppläggningafgift...


///Micke
 

JanneH

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1200 LT
Eureka skrev:
Om förutsättningarna skulle se ut såhär t.ex vet inte riktigt hans inkomst men ungefär dessa kriterier:

På + Sidan:
1 medsökande (hans sambo eller jag kanske)
Inkomst 200+
Borgenär med inkomst 230+
Inga bet-anmärkningar

På - Sidan:
Tidigare medlemslån på båda
många förfrågningar

De bor i hyreslägenhet med vanliga utgifter.

Han behöver ingen borgensman eller medsökande men det enklaste är väl att ta lånet där han köper hojen. Själv blev jag nobbad pga många förfrågningar men det var för 20 år sedan och idag får man ju förfrågningar bara man andas om ett tel.abonnemang t.ex. och det går ju också att förekomma om man vet att man har många frågor det kan ju vara så att frågorna inte lett till någon kredit eller lån men det finns oftast uppgifter om hur stora krediter man utnyttjar för tillfället. Men om inkomsten stämmer i din kompis fall och han inte har några bet.anmärkningar eller jättekrediter så bör han få ett lån utan borgensman eller medsökande.

Hälsningar
Janne :)
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
zilog skrev:
Jag har lösningen här, denna behöver du inte låna till ;)
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27501

Om du läser tråden från början innan du försöker vara rolig så ser du att det inte är JAG som skall låna :7peta
Killen har ekonomi med 10 papp över / månad det är nog mer än både du o jag har.. så varför skall han behöva spara 2 år om han nu kan få låna på ngt bra/enkelt sätt?
Eller har man inte råd bara för man lånar till en hoj ??

Be Mamma din pussa dig godnatt istället och dröm sött, kanske få drömma om att äga en fin hoj någon gång i ditt liv också :hihi :tummenupp

JanneH skrev:
Själv blev jag nobbad pga många förfrågningar men det var för 20 år sedan och idag får man ju förfrågningar bara man andas om ett tel.abonnemang t.ex.

Det är jsut det han är orolig för.. känns som han har en chans att låna och göra en UC på sig,, men har pratat med honom ikväll och han sa att betala 40% cash och lägga det på 3 år så borde inte förfrågningarna spela ngn roll.. då hojen är säkerhet för lånet också.

Tack för all hjälp!

Återkommer hur det gick med lånet för honom sedan.

/Andreas
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Eureka skrev:
Tjötar på kompisen om att han skall skaffa hoj nu också innan han förstör sitt liv med barn o allt :hihi
Käre kollega, som upplysning från andra sidan 30-strecket kan jag flika in att livet inte nödvändigtvis tar slut om man bildar familj. :)
Frun o jag har varsin hoj, och det händer att ett eller två av barnen också hänger med en sväng någon gång. Det är faktiskt inte så illa som många tror. :tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Får hålla med 69:an har familj och började jaga lappen efter att jag fått familj!!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Köpte själv en ny bil i dagarna för 225.000 kronor, inga som helst problemo!

9-3 AERO sportsedan 03:a :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top