Lån på hoj?

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
ktm 690 smc 2011
Hur har ni gjort när ni köpt motorcyckel. Hur många år har ni tagit avbetalningen på ?

Tar man som med bil på 10 år eller vill banken att man fixar det snabbare än så?

Vet att det är ju helt olika.. men skulle vilja veta hur folk har gjort :)

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Trycker man finansiering på bytbil's hemsida så blir standardvärdet 5 år.. och det tänker jag välja när jag köper min i vår..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så stor handpenning som möjligt dock minst 25% sen amorterar du minst värdeminskningen per år.

Måste man skicka iväg av vilken anledning som helst så är det iaf. troligt att man kan lösa lånet då.

Jag lånar,har lättare att betala räkningar än att spara och med dagens ränteläge finns ingen anledning att försaka sig något man vill ha.

Henrik

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
"Tar man som med bil på 10 år eller vill banken att man fixar det snabbare än så?"

Är det verkligen normalt med 10år på bil?
Själv fick jag lite stora skälvan när jag satte hojlånet på 5år, fast jag har planer på att betala av det inom 2år men ville försäkra mig om en låg månadskostnad ifall jag inte klarade en högre av nån anledning... småbarn kostar även de oberäknat mycket. :gnissla

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Många kommer att säga att måste du låna så har du inte råd....

Med tanke på det låga ränteläget så hade jag inte tvekat att belåna en gatcykel till tex 50%. Räntekostnaden på ett 60kkr lån till en ny xyzRR är ändå en rätt liten del av den totala kostnaden för mc ägandet.....

De enda dyra mc jag äger tävlar jag med och där vågar man fan inte belåna cykeln. Trist att ha ett 40kkr lån på en cykel som smakat armacoräcke och är oförsäkrad...:gnissla

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Sist jag bytte hoj, var jag ute efter en cykel i 50.000:- klassen, men kom istället hem med en för 100.000:- :rolleyes:
Hade tyvärr inte råd att lägga så mycket cash, men jag VILLE verkligen ha den hojen. Lade lånet på två år, eftersom det ändå skulle bli den längsta tid jag behållit en och samma hoj. Med dagens ränteläge kostar det ju knappt någonting att låna iallafall. Jag amorterar drygt 2000:-/månad, betalar 17:- i ränta och 39:- i avgifter på varje avi---:tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
"Tar man som med bil på 10 år eller vill banken att man fixar det snabbare än så?"

Är det verkligen normalt med 10år på bil?
Själv fick jag lite stora skälvan när jag satte hojlånet på 5år, fast jag har planer på att betala av det inom 2år men ville försäkra mig om en låg månadskostnad ifall jag inte klarade en högre av nån anledning... småbarn kostar även de oberäknat mycket. :gnissla

10 år på en bil?:va:va:va

Nu är jag kanske van vid att det körs mycket i familjen men att byta bil var 3-5 år är väl inte ovanligt så 10 år ALDRIG....

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Sebankens lån för MC heter fritidslån :

Lånetid: 2–15 år, beroende på fordonstyp.
Om du vill ha längsta möjliga amorteringstid måste fordonet vara nytt och kontantinsatsen minst 30 %.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Med försäkringskostnaden som redan finns på hojjar känns det onödigt att ta ett lån på det också.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
10 år? :skrämd

Då lär det vara svårt att hänga med värdeminskningen. Men det går väl bra så länge räntorna är kvar på absoluta bottennivåer..

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Är en smaksak.
Ränta idag kring 2 %. Har man pengar kan det ju vara ide och låna till hojen, för avkastningen på fonder eller aktier är ju en bit över 2 % det senaste halvåret.. :tummenupp.
Dvs, har du tur så har du fått hojen gratis om 5 år.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har man inte råd ska man inte ha. Lånar gör man till bostad eller investeringar som har en mer eller mindre garanterad värdeökning.

Det där tycker jag är en så tråkig inställning som man kan ha,haft den själv och det kommer inget kul ur den.

Har man koll och ser till att gå +/-0 på affären så är det lungt,väldigt få blir lyckliga av att jobba ihop pengar och lägga på hög.

Låna till bil är något jag ställer mig mer tveksam till då den för mig bara fyller en funktion och ingen glädje,hojen är rekreation och glädje så den lånar jag gärna till.

Min kropp bryr sig inte när jag dör om den ligger i en kartong eller ekkista....

Henrik

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Standard hos bankerna är att det är 5 år när det gäller fordon, om andra banker har längre tid så brukar dom ha en betydligt högre ränta.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Säg att jag vill köpa en MC för 100kkr men har bara 50kkr i handen. Att låna upp 50kkr på 3år kostar med dagens ränta ca 2500kr=70kr/mån i ränta.
Ponera att du kör 500 mil årligen. Det kostar 5000kr bensin, minst 10kkr försäkring, 3000kr service, 3kkr däck och lite andra utgifter = minst 2kkr i månaden.

Om mitt mc åkande kostar 2000 eller 2070 i månaden spelar lagom stor roll...

Sen håller jag med om att i grunden är det fel att låna till lyxkonsumtion.....

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Har man inte råd ska man inte ha. Lånar gör man till bostad eller investeringar som har en mer eller mindre garanterad värdeökning.

Skillnad på att ha råd och på att ha slantarna på ett konto.

Så för att köra mc i, låt säga, 2 år och vi tar en hoj som kostar 100.000 kr så måste först de 100.000 kr finnas eller så gör man så här:

Du lånar 100.000. amorterar(sparar i efterhand) 2000 kr/månad Lånets löptid=4 år.

Säljer efter 2 år för 50.000.
Ovanstående är bara ett exempel

Räntekostnaden ligger väl på cirka 8000 kr, totalt, innan ev. avdrag.

Om detta ryms inom ekonomin så har man råd. Amorteringen är ingen utgift, den är ett sparande alt. kostnad.
Märk väl att det är värdeminskningen + räntekostnaden= totalkostnad(kapital)

Med detta vill jag bara nyansera frågan en smula.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha