Lån på hoj?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Oj, det var mycket på en gång här. :)

1. Det är inte OK för företag att låna miljarder FRÅN STATEN. Vad privata banker lånar ut till privata bolag anbelanger inte mig.
  2. Att ha ett innehållsrikt liv och att inte låna står inte i strid med vartannat. Däremot kanske man uppskattar den där semestern mer om man SPARAT ihop till den, snarare än man impulsåker för att sedan betala av den där resan i ett års tid.

Sen vet jag inte vad du menar med "många kriser kan räddas med lån" men det låter farligt. Kan man låna sig ur en kris? Menar du när värmepannan pajar där hemma och du behöver 30.000Kr direkct eller när lågkonjunkturen slår till? Mig veterligen var en stor bidragande faktor till den nuvarande lågkonjunkturen att den breda massan och bankerna överbelånat sig, men du har kanske ett annat perspektiv på det?

P.S. Jag är varken brat eller rik. Däremot är jag fostrad med (o)vanligt sunt förnuft.

Jepp väluppfostrad är jag med och tycker om att göra rätt för mig och vara en ärlig och hederlig människa på alla sätt, och personligen så har jag inga lån för hoj, eller att jag har massor av krediter, och min privata lånebild för hus, så ligger lånen mer åt källarhållet än åt skorsten om man säger så, samt att jag fått lärt mig handskas med pengar på ett vettigt sätt, och har fått insett tidigt i livet att man ser till att hålla i pengrna på ett vettigt sätt.

Lånar sig ur kriser är ju vad våra förtroendevalda pysslar med oxå.

Nåja vi kommer nog inte längre, men det är skönt att man kan tycka som man vill och man får tycka som man vill och utrycka det i print med utan risk för att bli hämtad av polisen, det är skönt, det tror jag alla på forumet håller med om :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att majoriteten av Sveriges befolkning lånar till fordon gör inte det rätt. Att banker ska få leva på folks ränta ser du kanske som en självklarhet också? Tycker du att vi ska köpa nya Volvobilar för att "rädda jobben" också?

Semester är inte en kapitalvara utan en konsumtionsvara, det har du rätt i men poängen kvarstår.

Jag resonerar som så att över en livstid så sparar jag massor med pengar och huvudvärk på att inte ha onödiga lån och betalning på räntor för dessa.

Sant, att alla gör det betyder ju automatiskt inte att det är rätt men i det här fallet så råkar det vara rätt.
Jag säger inte att du som person gör fel genom att INTE ta lån för att köpa hoj, jag gillar själv att vara fri från lån och betalade både senaste hojen och bilen kontant men jag HAR tagit lån för att köpa KAPITALVAROR som fordon.

Jag tycker att var och en får bestämma om de vill köpa en Volvo för att bidra till jobben, jag själv skulle aldrig köpa en sån skitbil utan håller mig till bilar som är mer prisvärda.

Och ja, bankerna lever ju på räntan som folk betalar och det är fullt naturligt och en fungerande lösning och för mig en självklarhet. Jag har dessutom fonder som är beroende av hur det går för bankerna så ju mer folk lånar, desto mer pengar får ju jag i slutänden.
Du betalar ju dessutom ränta till dem på ditt hus och den räntan lever de av, är det någon skillnad på räntepengarna från ett hus eller bil?

Edit/ Nu blandade jag ihop dig med en annan i tråden, det var inte du som hade så taskig attityd trots allt.

Last edited:

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Har inte folk pengar sparade eller investerade nu för tiden?
Det låter som att alternativen är att:

1. Börja spara till en hoj när man vill ha den.
2. Låna till hojen.

Vad hände med #3: Ta av den buffert som man har samlat på sig och casha direkt?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

2. Låna till hojen.

Det är en likviditestfråga också. I alla fall för flertalet, tror jag.

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black

2. Låna till hojen.

Fördelen med att inte ta av bufferten man samlat på sig är ju för att denna buffert oftast är till att ha för oförutsedda och nödvändiga utgifter. En motorcykel är ju oftast inte det. (om den nu inte kraschas och man behöver den för transport till jobbet

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha