Lån på hoj?

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Fast det framgick knappast av dina tidigare inlägg. Uttrycker man sig som en efterbliven så blir man behandlad som en också. Dessutom, som någon påpekade, så spekulerar du i fonder med dina pengar. Det är ej garanterat att du får avkastning, dvs "sparar pengar". Vem är det som inte har koll? :hej

F.ö., med din logik så borde du vara maxbelånad alltid, men minimal likviditet men hög omsättning av pengar. Det låter som ett jobbigt sätt att leva. :D

Det går ju att göra allting till sin spets, själv tycker jag det funkar bra vid lägre summor. Kräver lite jobb dock, tur man sysslar med IT så man har nätet + värdedepån framför sig så gott som dygnet runt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har inte lånat alls. Jag köpte en hoj som jag hade råd att slanta upp cash för. Sparade ihop pengarna innan.
10 år är definitivt för lång tid. Då minskar hojen mer i värde än du amorterar.
Säljer du då bågen efter 2 år så har du kvar en del av lånet på en båge som du sålt. Inte skoj alls.

En hoj är till viss del en ren leksak så på det stora hela bör man väl försöka undvika att låna till en sådan. Lån ska man ta på saker man verkligen behöver. Som boende och annat nödvändigt.

Måste du prompt låna så lägg lånet på kort tid. Typ 2-3 år så vet du att du amorterar fortare än hojen minskar i värde och låna inte upp hela värdet utan kanske 50%. Det är tillräckligt dyrt att äga en hoj ändå utan att man måste stå och betala räntor och amorteringar på den även om räntan är väldigt låg nu.

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Alla för göra precis som de vill. Men för att räkna på ett enkelt exempel se nedan.

Exempel:
Låt säga att du har 100 000 kr på ditt sparkonto.

Alternativ 1, du lånar hälften!
Hojen kostar 100 000 kr
Lån på banken 50 000 kr
Ränta cirka 4%
Amorteringstid 2 år
Amortering per månad 2083 kr
Ränta per månad från 167 kr till 0 kr beroende på när i tiden.
Total räntekostnad för lånet ca 2100 kr under 2 år.

De 50 000 kr du har kvar på banken placerar du aktivt i fonder/aktier.
Avkastning säg 10% för att räkna lågt i dagens läge.
Vinst efter 2 år, 10 500 kr

Den verkliga vinsten är därmed aktievinsten minus räntekostnaden på lånet.
Totalt 8400 kr plus.

Alternativ 2, du betalar hela hojen kontant!
Hojen kostar 100 000 kr
Lån 0 kr

De cirka 2200 kr i alternativ 1 som du nu kan spara placerar du aktivt i fonder/aktier.
Avkastning säg 10% för att räkna lågt i dagens läge.
Vinst efter 2 år, 5400 kr

Välj själv
Alt 1, du har 8400 kr extra på banken (utöver 50 000 kr)
Alt 2, du har 5400 kr extra på banken (utöver 50 000 kr)

Är man lite engagerad och duktig på aktier/fonder kan man räkna med ännu större skillnad mellan alternativ 1 och 2.

Glöm inte att konsumtion är bra för alla företag i lågkonjunktur. :)
PS. Siffrorna är inte på kronan DS.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Halvtrist att sitta med lån som är högre än värdet på det belånade. Jag lever efter devisen att jag vilken dag som helst ska kunna sälja av allt jag äger och starta om utan skulder. Det innebär att tillgångar måste vara högre än lånen. Omvänt förhållande är big no no då det kan innebära att en förändrad livssituation gör att man inte styr sitt liv själv. Kolla bara på valfritt avsnitt av Lyxfällan…

Hel rätt i min värld.
Aldrig mer i lån än vad värdet är i prylarna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Illustrativt exempel ovan. Dock finns det inga garantier för att börsen stiger. Man kan gå in i ett illa valt tillfälle. Hävstångseffekten kan bli så att man förlorar stora belopp. Aktie/fond kapitalet går ner samtidigt som man har kvar lånet och värdeminsningen på motorcykeln.

Så länge börsen går upp mer än vad räntorna på lånet kostar. Det vill säga positiv avkastning kan man så klart låna 100% om man är spekulativt lagd.

Var och en får göra som de tycker är bäst. Det är dock fel att rekommendera folk att låna till höger och vänster bara för att det är billigt och lätt att få beviljat. Som jag skrev i ett tidigare inlägg har vi alla olika förutsättningar.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Tråden handlar ju om att låna till hoj, och inget annat. Nu följer hur jag gjorde.

Jag tog hojkortet och köpte hoj nåra år efter jag börjat jobba efter att ha pluggat länge på universitetet. Jag hade ett jobb och inkomsten var hyfsad, så jag festade, reste, gick på krogen och resten av pengarna slösade jag bort. Så jag hade mao ingen hög med pengar på kontot, snarare var målet att ha noll kronor den 25:e. Eftersom jag inte var särskilt duktig på att spara, så var lån ett mycket bra alternativ när jag köpte en ny BMW hoj för ca 85 tusen med 15 tusen kontantinsats, erbjudanderäntan var 2,75 %, avbetalning 3 år, autogiro, totalt ca 2 000 kr/månad. Räntan sjönk sedan till 0,25%! Jag helförsäkrade hojen (låg försäkring ca 1 500 kr/år) såklart, inte kul att ha ett lån men ingen hoj.

För mej var det bättre att låna. Och för mej var det ett baklänges sparande, när hojen var helt betald så var den värd ca 45 kkr. Om jag skulle kunna spara ihop 45 kkr då? Aldrig. Skulle lätt bokat en resa såfort jag hade 10-15 tusen över.

Din bank har ekonomiska rådgivare. Du kan få ett besked av dem hur mycket de anser du kan betala per månad.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag la det på 60 mån, men har snart betalat av det efter 2,5 år.. Räknar med att det är klart i vår, då har det gått 36 mån. Har i praktiken inneburit att hojen hela tiden varit värd mer än lånet, vilket är det viktigaste som jag ser det!

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Alla för göra precis som de vill. Men för att räkna på ett enkelt exempel se nedan.

Du missar att det dras 30% på vinsten i skatt på fonder/aktier (om du inte har kapitalförsäkring). Vinsten blir då 5250 kronor för alt1.

Vidare är 10% avkastning något som man kaaanske kan få på längre sikt om man prickar toppar med. På två år är kalkylen något väl spekulativ och tyvärr inte så trolig tippar jag. På längre sikt brukar inte index slå 10% årligen.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Har man cash till handpenning är det ens medborgerliga plikt att låna, det är bättre för Sverige om vi köper nytt skit än gammalt skit. Hade det inte funnits lån hade många akademiker varit tvungna att cykla tills de är 40.

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Du missar att det dras 30% på vinsten i skatt på fonder/aktier (om du inte har kapitalförsäkring). Vinsten blir då 5250 kronor för alt1.

Vidare är 10% avkastning något som man kaaanske kan få på längre sikt om man prickar toppar med. På två år är kalkylen något väl spekulativ och tyvärr inte så trolig tippar jag. På längre sikt brukar inte index slå 10% årligen.

Visst måste man skatta på vinsten, men det får du ju även göra på vinsten i alternativ 2. Så skillnaden blir ändå relativ. Eller missade du att det också var pengar placerade i aktier/fonder (månadsparande)?

Om du läste mitt inlägg så pratade jag "nutid". Idag när vi har lagt den stora dalen bakom oss väntar ett antal år av uppgång. 10% eller ej, är man lite insatt i marknaden gör man lätt mer än 10%. Att placera pengar i aktier/fonder inför en "kommande" lågkonjuktur är ju aldrig smart oavsett vilka pengar vi pratar.

Lite av poängen är väl ändå att folk hellre åker runt på en hoj, har roligt i livet och betalar lite ränta på ett lån. Hellre än att de sitter inne och surar framför tv:n, samtidigt som de sparar till en hoj i 3 år. :va

En annan poäng med ett lån (säg 30-50% av inköpet), kan ju vara att folk inte vill satsa ALLT de har sparat och därmed riskera att stå med byxorna nere när värmepannan pajar, kylskåpet lägger av eller maffian kommer på sin årliga insamling. :D

Smaken är som baken :arsele delad! :D

Nä det e ju klart...man sparar ju hellre i 5 år för att köpa en hoj än att man betalar av ett lån på 5 år medans man kör på hojjen...:rolleyes:

Ja klart man hellre sitter hemma å väntar! Men det rekommenderas att stänga fönster och balkong och köpa öronproppar, för annars är risken att du blir galen när det mullrar förbi en sprillans ny maskin med helsystem varje sommar. :hihi

Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Visst måste man skatta på vinsten, men det får du ju även göra på vinsten i alternativ 2. Så skillnaden blir ändå relativ. Eller missade du att det också var pengar placerade i aktier/fonder (månadsparande)?

Om du läste mitt inlägg så pratade jag "nutid". Idag när vi har lagt den stora dalen bakom oss väntar ett antal år av uppgång. 10% eller ej, är man lite insatt i marknaden gör man lätt mer än 10%. Att placera pengar i aktier/fonder inför en "kommande" lågkonjuktur är ju aldrig smart oavsett vilka pengar vi pratar.

Lite av poängen är väl ändå att folk hellre åker runt på en hoj, har roligt i livet och betalar lite ränta på ett lån. Hellre än att de sitter inne och surar framför tv:n, samtidigt som de sparar till en hoj i 3 år. :va

Ah, läste inte alt2 så noga, men du har rätt. Men skillnaden är inte enorm mellan alternativen och att nå 10% per år klarar få av utav ens finanseliten som tjänar mångdubbelt mer än mig av (kolla bara på vanliga fonders utveckling) med normal risk. Att slänga in allt i en BRIC-fond är säkert lockande, men det är ju som att spela på lotto. Har man tur gör man flera hundra procent, men kan lika gärna gå åt andra hållet. Jag själv har dealat med högriskfonder och haft en del som gått som tåget, andra som varit som rena skämtet. På längre sikt tar det ut varandra.

Att pricka in en lågkonjuktur är det få som klarar av. Sålde du allt i början på 2008? :)

Du har helt rätt att man har hojen när man lånar för den, jag säger inte emot lån öht utan tycker att folk skall få köpa vad de vill ha även med lån. Det är jag inte emot. Dock så skall man se till att man har en bra sparbuffert eftersom man alltid tjänar pengar på det (må vara i räntefonder och/eller aktieinvesteringar) på längre sikt. Den kan fö med fördel användas för att täcka upp en investering i en rolig hoj. :) Samt att man hinner betala av mer än värdeminskningen. Att pynta 500000 för en hyfsat ny corvette med lån på 10 år finns det flera fjunisar som har gjort, inte särskilt bra när värdet minskar med 250000 på 2-3 år och de inte hinner betala av i samma takt som värdeminskningen. Men då har man iofs haft en tuff sportbil...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag lägger gärna lån med så låg fast kostnad som möjligt, för att sen betala av extraamorteringar så mkt som möjligt..

Tycker det är skönt att ha marginalen att hamna i skiten. Även om jag räknar med att putta in 2500 / mån på ett lån, så är det skönt om fakturan inte är på mer än 1200.. Bara för att! Totalen blir detsamma iaf!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Att majoriteten av Sveriges befolkning lånar till fordon gör inte det rätt. Att banker ska få leva på folks ränta ser du kanske som en självklarhet också? Tycker du att vi ska köpa nya Volvobilar för att "rädda jobben" också?

Semester är inte en kapitalvara utan en konsumtionsvara, det har du rätt i men poängen kvarstår.

Jag resonerar som så att över en livstid så sparar jag massor med pengar och huvudvärk på att inte ha onödiga lån och betalning på räntor för dessa.

Hallå du har ju inte ett rätt enligt mitt sätt att se det...skönt för dig att du slipper leva i skuld, men många kriser kan räddas med lån sen vad det gäller det är upp till var och en. Du tycker det är ok för företag att låna miljarder eller? Tycker du det är ok att Saab skall få lånelöfte nu eller är det åt h-e för att "rädda jobb" där med då det bara gäller tillverka lite bilar?

OM man lånar till en semesterresa, vad gör det då?? Du snackar konsumtion, visst ett sätt att se på det, man kan även snacka om en investering i sig själv, vi har ett kaptalsamhälle, pengarna skall rulla det är bäst för allt och alla, dock så borde det till mera kontroller och att det stoppas upp att ge folk för lättvinnerliga krediter hit och dit.

Tänk vad kul när man på ålderns höst kan se tillbaka på ett innehållsrikt liv, med mycket självförverkligande och investeringar isig själv och sin familj, framför allt kunna minnas saker med värme som man kunnat praktiskt genomföra just pga av man haft resurser tillgängliga om de då för tillfället var lånade eller ihopsparade, kvittar ju bara man gjort rätt för sig och betalt tillbaka skulderna tycker jag:)

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Är det något dåligt med att tillhöra överklassen? Själv tillhör jag segment kloakråtta, men ser inget fel att ha gott om pengar.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Är det något dåligt med att tillhöra överklassen? Själv tillhör jag segment kloakråtta, men ser inget fel att ha gott om pengar.

Nej, absolut inte. Det är bara det att vissa inom just den socialgruppen har en cynisk och ibland genomrutten människosyn. Speciellt de som fått det födslovägen och är födda på åttiotalet.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hallå du har ju inte ett rätt enligt mitt sätt att se det...skönt för dig att du slipper leva i skuld, men många kriser kan räddas med lån sen vad det gäller det är upp till var och en. Du tycker det är ok för företag att låna miljarder eller? Tycker du det är ok att Saab skall få lånelöfte nu eller är det åt h-e för att "rädda jobb" där med då det bara gäller tillverka lite bilar?

OM man lånar till en semesterresa, vad gör det då?? Du snackar konsumtion, visst ett sätt att se på det, man kan även snacka om en investering i sig själv, vi har ett kaptalsamhälle, pengarna skall rulla det är bäst för allt och alla, dock så borde det till mera kontroller och att det stoppas upp att ge folk för lättvinnerliga krediter hit och dit.

Tänk vad kul när man på ålderns höst kan se tillbaka på ett innehållsrikt liv, med mycket självförverkligande och investeringar isig själv och sin familj, framför allt kunna minnas saker med värme som man kunnat praktiskt genomföra just pga av man haft resurser tillgängliga om de då för tillfället var lånade eller ihopsparade, kvittar ju bara man gjort rätt för sig och betalt tillbaka skulderna tycker jag:)

Oj, det var mycket på en gång här. :)

1. Det är inte OK för företag att låna miljarder FRÅN STATEN. Vad privata banker lånar ut till privata bolag anbelanger inte mig.
  2. Att ha ett innehållsrikt liv och att inte låna står inte i strid med vartannat. Däremot kanske man uppskattar den där semestern mer om man SPARAT ihop till den, snarare än man impulsåker för att sedan betala av den där resan i ett års tid.

Sen vet jag inte vad du menar med "många kriser kan räddas med lån" men det låter farligt. Kan man låna sig ur en kris? Menar du när värmepannan pajar där hemma och du behöver 30.000Kr direkct eller när lågkonjunkturen slår till? Mig veterligen var en stor bidragande faktor till den nuvarande lågkonjunkturen att den breda massan och bankerna överbelånat sig, men du har kanske ett annat perspektiv på det?

P.S. Jag är varken brat eller rik. Däremot är jag fostrad med (o)vanligt sunt förnuft.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, absolut inte. Det är bara det att vissa inom just den socialgruppen har en cynisk och ibland genomrutten människosyn. Speciellt de som fått det födslovägen och är födda på åttiotalet.

Heeeey!!!

Inget fel med att va cynisk :mad:

Människor är genuint värdelösa, så att synen på dem är rutten är inte heller helt fel :D

Och du, 80-talet är phett:

http://www.youtube.com/watch?v=-CuuJ0LnEAk

Kolmårdstrollet strikes again! :yoparty

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...