Lån?

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
Jag är helt lånfri på allt jag har...skulle aldrig ta ett lån förutom på boende...

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Micke_Nilsson skrev:
Jag är helt lånfri på allt jag har...skulle aldrig ta ett lån förutom på boende...

Inte ens om du får låna till 4 % och har en garanterad avkastning på 7 % ?
Jag skulle låna direkt.

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Ténéré 700
shoei skrev:
Hur många av er med lite nyare sporthojar har tagit lån för att ha råd att köpa en? Jag är inne på att köpa en R1-02 men har inte riktigt pengarna än... är lite sugen på att ta ett lån på det som återstår (förhållandevis mycket)

:katt

Värt att tänka på är att långivaren (om du lånar med hojen som säkerhet) sannolikt kräver att du har hojen helförsäkrad. Du kanske tänkte ha det i vilket fall, men som sagt - värt att ta med i kalkylen.

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
Bubbas skrev:
Inte ens om du får låna till 4 % och har en garanterad avkastning på 7 % ?
Jag skulle låna direkt.

Nope inte jag...spar hellre, och det har jag gjort ganska bra :)...fick idag ett bud på min Camaro på 350 000:- kan man inte klaga på. Men vette fan vad jag ska köpa istället...hmmm

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Micke_Nilsson skrev:
Nope inte jag...spar hellre, och det har jag gjort ganska bra :)...fick idag ett bud på min Camaro på 350 000:- kan man inte klaga på. Men vette fan vad jag ska köpa istället...hmmm

Ja det bränner i liberatorn när man blir så likvid, eller hur? :)
Misstänker att du lagt mindre än 350 K på det järnet.

Bra jobbat!

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
shoei skrev:
Hur många av er med lite nyare sporthojar har tagit lån för att ha råd att köpa en? Jag är inne på att köpa en R1-02 men har inte riktigt pengarna än... är lite sugen på att ta ett lån på det som återstår (förhållandevis mycket)

jag har lån men börjar minska. nu är jag iaf uppe så jag får tillbaka pengar om jag säljer hojjen.. tog ett lån på allt.. utrustning och mc men nu är det som sagt nere i mindre än vad jag får tillbaka om jag säljer hojjen.. skönt det :p

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
dakota
har hus o bil lån, hojjen fick bli kontant,, dyrt med lån o försäkring till allting..
men man lever ju en gång :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Matterunken skrev:
Va fan tjänar du då????
Miljon om året eller???
Lika mycket fantasi för dom flesta som när den där killen från socialdemokraterna
gick ut och sa att alla borde minst ha en årslön undanstoppat på ett reservkonto.... tror faktiskt att han avgick efter det.

Jag tjänar nog under medellönen i Sverige, men jag placerar pengar så bra jag kan & vill gärna betala av saker på en gång....

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Känner du att du klarar av lånet och inte sen känner dig pressad av det, så vafasen, LÅNA. :)

Jag lånade alla pengar till min, iofs bara 12 000 men jag lever på studiebidrag .. Får jobba extra på helgerna och i juni har jag betalat av hela hojen. :)

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Lånar inget till den nya pärlan som hämtas om två veckor... nedräkningen har börjat på allvar... :banana

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Matterunken skrev:
Va fan tjänar du då????
Miljon om året eller???
Lika mycket fantasi för dom flesta som när den där killen från socialdemokraterna
gick ut och sa att alla borde minst ha en årslön undanstoppat på ett reservkonto.... tror faktiskt att han avgick efter det.

Var det inte Mona Sahlin som sa det? I samband med att hon sa att det är häftigt att betala skatt. Vilket jävla uttalande :D

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Klart man kan ta ett lån på hojen. Själv gjorde jag inte det, lånade istället ut mig själv till Kosovo i 7 månader. Men värt att tänka på vid lån på hojen är att du kommer känna dig tvungen att helförsäkra och det är dyrt i Sthlm (övriga Sverige också). Inte kul att smälla skiten med halv/trafik och sedan stå och betala på något som inte finns alt fungerar.

:tummenupp

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Surre skrev:
Värt att tänka på är att långivaren (om du lånar med hojen som säkerhet) sannolikt kräver att du har hojen helförsäkrad. Du kanske tänkte ha det i vilket fall, men som sagt - värt att ta med i kalkylen.

Jag hade faktiskt inte tänkt helförsäkra, det lär kosta $$ som sagt. Är inte så high på försäkring gällande mc. Om jag själv krockar med endast halvförsäkring, så det är mitt fel, eller om jag kör i diket, då får jag inte ut någonting? Men om någon annan kör på mig så är det bara att inkassera?

Kan man ha bilen som säkerhet annars?

Just nu pluggar jag dessutom (slutar m 1,5 månad dock) så det blir nog svårt att få igenom ett lån nu. Men det ska inte vara några problem till försommarn om jag återgår till mitt gamla jobb. Har också funderat på att jobba natt om helgerna för att få ihop lite snabba pengar. Känner mig desperat, måste ha begäret får mig att ligga sömnlös om nätterna! :huvet Inga andra tips om vad man annars kan göra? (och det är en r1-02 eller 03 det handlar om, har svårt för att köpa något som jag inte vill ha, blir inget bra då...)

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Ténéré 700
shoei skrev:
Jag hade faktiskt inte tänkt helförsäkra, det lär kosta $$ som sagt. Är inte så high på försäkring gällande mc. Om jag själv krockar med endast halvförsäkring, så det är mitt fel, eller om jag kör i diket, då får jag inte ut någonting?...

Om du har halvförsäkring så får du ingenting om du själv är vållande (typ dikeskörning, missad stopplikt el. dyl.). Eftersom långivaren "äger" hojen så länge den är belånad så brukar kravet vara att den hålls helförsäkrad.

Om du kan låna på bilen kan säkert din bank svara på - är den värd mer än vad lånet är på så borde det ju funka.

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
shoei skrev:

Tog ett lån på det mesta. Det är ju rätt billigt ändå. Sen får man ju bara tänka på att amortera så pass mycket att man inte ligger back om man vill eller måste sälja. Men det är klart, jag har den ju helförsäkrad.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
heathrow skrev:
Alltså blir ju typ det omräknat till ränta på ett par procent, 950 under 24 månader, så det är ju ändå inte "RÄNTEFRITT"?

Du betalar ingen ränta dock avgifter. Det är skillnad på avgifter och ränta eftersom avgifterna oftaste är konstanta medan räntan baseras på kvarvarande skuld

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Har en massa lån.... de e bra o ha lån... Ett lån på bilen o ett på huset... Ett stort på firman o ett på firmabilen, som löses i dagarna... inget på hojen dock.. men det kommer nog till våren de med..... :tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
mankan skrev:
Matterunken skrev:
...Lika mycket fantasi för dom flesta som när den där killen från socialdemokraterna
Var det inte Mona Sahlin som sa det? I samband med att hon sa att det är häftigt att betala skatt. Vilket jävla uttalande :D

Det var faktiskt Anne Wibble, dåvarande finansminister (fp) som yttrade att "alla borde ha åtminstone en årslön på banken".
(Med reservation för att någon sosse citerat henne efteråt.)

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
Helt ok med lån...

Själv tycker jag att det är helt ok att ha lite lån hos banken. Sålänge man har stenkoll på sin ekonomi, och vet att man klarar av det. Dvs att ha en rimlig summa på sina fasta utgifter varje månad, med försäkring osv...

Har själv 3 lån:

Bostadslån på ca 8,5 år, med ca 3,5% ränta. Ca 60.000 kvar
Billån på ca 4,5 år, med ca 6% ränta. Ca 88.000 kvar
Mc/facklån på ca 5 år, med ca 5,8% ränta. Ca 40.000 kvar

Dessa 3, plus bil å mc-försäkring ger mig en fast månadskostnad på ca 4500krEn summa som inte är något problem för min del. Sen kan ju en del oxå tycka att 190.000 e för mkt. Men skulle jag idag sälja alltihop, så skulle jag efter kvittad skuld stå där med ca 200-220.000. Så det känns som att jag har läget under kontroll.

LÅNA PÅ BARA! :tummenupp

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Araikaj skrev:
Skulle tro att typ alla har tagit lån för att köpa en så dyr hoj.

Är nog bättre att låna direkt hos sin bank istället för att ta ett mclån i butiken. Banken brukar kunna erbjuda klart lägre ränta.

Kul med snygg o grym hoj, har man råd så köper man :tummenupp

Icke. Kontant här.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept