Långa köer för mc-körkort

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Verkar drygt för de som ska ta körkort.

Det är svårt att få tid för uppkörning för motorcykel. I Stockholmsområdet kan körkortselever få vänta till oktober med att få köra upp. Vägverket sätter nu in extrapersonal för att klara trycket.

För att klara trycket planerar nu Vägverket att lägga in extra provtillfällen i Stockholm under helgerna med början i slutet av augusti.

–Vi planerar med vår personal så att inspektörerna kan jobba några lördagar framöver. Vi får ta till övertid.

Kösituationen är inte heller densamma i hela landet. I Värmland finns uppkörningstider i slutet av augusti, i Västmanland och Södermanland i mitten av september.

–För den som är beredd att röra lite på sig finns det lediga tider, exempelvis i Nyköping, säger Ove Lommered.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3293917.svd

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Oj vad jobbigt jag fick en uppkörning 3 dagar efter vi bestämmde att jag var färdig-utbildad..

Men det var 2 år sen det :/

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Hoppas på att jag inte behöver vänta lika länge här nere i Karlskrona !

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ett tips är ju att om man kör med körskola och ber dem boka uppkörningen åt en så brukar det gå mkt fortare. Fick min tid efter 2 veckor i början av sommaren. (väntetiden när jag kollade själv var 1½ månad).

Sen för att inte låta som en moralkärring eller körskoleförespråkare så tycker jag självklart att det skall gå att köra upp som 100% privatist, och hela systemet med att körskolorna har någon sorts förtur är vidrigt.

MEN något som iaf inte gör köerna kortare är när de personer som kört ett par gånger privat och i princip aldrig vare sig sett eller kört de olika manöverproven ändå försöker köra upp och hoppas på "turen" eftersom "en uppkörning är billig jämfört med ett par lektioner".

Folk borde väl iaf kunna ta några enstaka lektioner för att se att man ens har en chans innan man slösar på de få uppkörningstider som faktiskt finns?

Visst, det kanske blir lite dyrare, men se det som en investering, det kanske gör att man lär sig det man annars skulle kuggat på, och om inte annat kanske man kan få något bra tips och bli en bättre förare och det är värt mer än lite pengar.

Last edited:

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Polaren som klarade kortet idag fick först i början/mitten av September men han låg på och ringde 2-3 ggr varje dag och fick sin tid 2½ vecka efter att han bestämt att det var dags.

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Blivit populärt att köra hoj :p

eh.. nej?
"det har varit svårt med uppkörningstider för motorcykel under de senaste tre åren. Paradoxalt nog har det skett samtidigt som antalet körkorts- aspiranter för motorcykel minskat hos Vägverket."

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vet inte hur mycket det påverkat men åt rätt håll var det nog inte för något uppkörningsställe i Dalarna, runt Borlänge tror jag fick läggas ned då VV inte fick kontraktet förlängt av markägaren. Torska polaren på som skulle köra intensiv där uppe och fick istället en tid 2 september, detta var i slutet av Juni eller början av Juli.

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Tanken har ju slagit en att ta en intensivkurs långt in i landet där inte så många andra förhoppningsvis kör upp, men det är ett helvete att få en tid till uppkörning. Jag har inte fått en ännu iaf och börjar bli ganska less på att få höra "Nej det finns ingen tid just nu, närmsta tid finns i September eller i Oktober" så tanken finns på att köra utan kort, men det verkar dumt nu när man är så jävla nära.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
eh.. nej?
"det har varit svårt med uppkörningstider för motorcykel under de senaste tre åren. Paradoxalt nog har det skett samtidigt som antalet körkorts- aspiranter för motorcykel minskat hos Vägverket."

jahajahajajahajaja

pata

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
KTM 690 SMC -09
Sen för att inte låta som en moralkärring eller körskoleförespråkare så tycker jag självklart att det skall gå att köra upp som 100% privatist, och hela systemet med att körskolorna har någon sorts förtur är vidrigt.

Dom har inte förtur på uppkörningstider längre.

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Verkar som om det inte fanns uppkörningstider. Inte hos körskolan heller... suck, körkort 2009 känns långt borta, om inte bortglömt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dom har inte förtur på uppkörningstider längre.

Förtur kanske de inte har, men isåfall har de förbokade tider.
(som de sedan avbokar, och dessa tider dyker sen upp som återbudstider).

Vet iaf av egen erfarenhet att när jag ringde 15:e Maj i år (2009) för att boka uppkörningstid så var första tiden i Tullinge i början av Juli, när jag bad körskolan boka så fanns (1 timme senare) en tid den 4:e Juni (när jag oxå grejade lappen) :)

Verkar som om det inte fanns uppkörningstider. Inte hos körskolan heller... suck, körkort 2009 känns långt borta, om inte bortglömt.

Ring dagligen och hoppas på återbudstider. Det funkar för många.

Last edited:

Boogeyman

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ducati 900ss -00
ja jag har min uppkörning 9 sep och jag är klar med min körning men men jag ringer varje dag och kollar om det finns nån återbudstid och den senaste var att jag kunde få i slutet på okt början av nov

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
ja jag har min uppkörning 9 sep och jag är klar med min körning men men jag ringer varje dag och kollar om det finns nån återbudstid och den senaste var att jag kunde få i slutet på okt början av nov

va galet, ring igen och fråga när de skall börja med övertid som chefen sa i tidningen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0