TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag gillar generellt lite mindre hojar. Jag uppskattar smidigheten hos en 800-900 cc framför en touringbiff 1000-1200 cc. Det kan skilja ganska många kilon. T o m min Tiger 1050 är lite klossig i lågfart med skjuts/last. (Men väl ute på vägen.... - Mums! )
Fast när det gäller längre resor med skjuts så tycker jag oftast tvärtom. Att ha för liten motor som medför att du måste hålla på och "jaga växlar" hela tiden gör resan jobbigare. Så jag hade siktat på de lite större hojarna (större både i mått och i motorstorlek/vrid).
FJR är inget dumt val. Visst, den är tung när du skall parkera eller backa den med fötterna. Men så snart du släpper kopplingen så märks inte kilona och den är förvånansvärt lättkörd och smidig. Bra tryck i motorn, stor och stark. Inget dumt val för långtouring.
Har inte ägt någon, men kört några mil på norska landsvägar.
Fast när det gäller längre resor med skjuts så tycker jag oftast tvärtom. Att ha för liten motor som medför att du måste hålla på och "jaga växlar" hela tiden gör resan jobbigare. Så jag hade siktat på de lite större hojarna (större både i mått och i motorstorlek/vrid).
FJR är inget dumt val. Visst, den är tung när du skall parkera eller backa den med fötterna. Men så snart du släpper kopplingen så märks inte kilona och den är förvånansvärt lättkörd och smidig. Bra tryck i motorn, stor och stark. Inget dumt val för långtouring.
Har inte ägt någon, men kört några mil på norska landsvägar.