Långhelg med mc

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Hoj
Honda CB1000RA
Hej alla,

tack för många tips. Jag vet inte hur Ni som tourar åker klädda men jag åker alltid klädd så här (varmt som kallt) och har just köpt identiskt ställ till tjejen;

Strumpor, kallingar, underställ, ryggskydd, allvädersjacka/-byxa, boots, handskar, hjälm. Anledningen till underställ är att det blir inte blött av svett, det känns allafall inte blött. Hela stället är impregnerat.

Jag uppdaterar packningen (uppskattad vikt 4kg);

Strumpor x 4 (2par var)
Kallingar x 4 (2st var)
Mobilladdare x 2
Badbrallor x 2
Shorts x 2
T-shirt x 2
Sandaler x 2
Deo x 2
Tandborste x 2

Vi skall mestadels av resan sitta på hojen och glida fram längst med (förhoppningsvis) sköna vägar. Stanna till vid utsiktsattraktioner som dyker upp längst med vägen, äta luncher och många bensträckare med fika, för att sedan åka vidare och när vi är ömma i häcken checka in på närmsta hotell. Bada lite i hotellpoolen och äta gott. Sova utan att bli väckt av lilleman och om man har tur kanske :censored

Detta är ju en liten trip, vi skall inte gå runt och uppleva någon stad eller gå på sightseeing i 45graders värme. Vi skall åka hoj för att känna på hur det känns med 2 pers på hojen. Blir det kass väder så spenderar vi mer tid i hotellets spa och mindre på hojen.

Helt seriöst, hur jäkla mkt packning behöver man? Vissa brudar packar 5 olika outfits om de bara skall spendera en natt utanför hemmet. Hade min tjej fortfarande visat sådana tendenser skulle jag inte föreslå denna lång-helg utan enbart nöjt mig med nuvarande dagstripper med polarna. Alternativt inte ta med henne alls.

Ville bara ge Er en mer detaljerad idé av vår lilla tur.
Skulle vi båda tycka det var asball är nästa investering packväskor.

Så, har jag ett "okej" på rygga för denna trip?
Om ja, lets roll :Rockbanan

Kneedrag

Guest
skipppa RYGGAN. Ta det från en som provat.

Vi drog till Norge 2 dagar med rygga efter halva färden , var det så ont i rumpan och rygg pga ryggsäcken. . Vi sov på 5 stjärnor hotel i oslo centrum.Lärde vi oss Japp ingen mer rygga.

Köp en tankväska, lätt värt pengarna.

Eller skit i vad vi skriver du verkar redan ha bestämt dig.

Last edited:

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Hehe jag måste tyvärr instämma med alla andra:) Jag åkte till Varberg med ryggsäck, vi snackar 16 mil och jag är inte helt otränad. Efter 5 mil undrade jag vad fan jag höll på med.

En tankväska på Biltema eller Lidl håller alldeles utmärkt och är en investering som ligger på några hundralappar. Tro mig, ryggsäck är inget alternativ! Ryggsäck kommer enbart förstöra hela upplevelsen! Jag har lånat väskor utav en polare när jag behövt. Det är en billig modell ifrån någon tysk lågpriskedja men funkar alldeles utmärkt!

Köp tankväska!!!

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Hoj
Honda CB1000RA
Resan gick kanon och tjejen var väldigt positiv (trots ryggsäck).
Turen blev inte så lång, vi övernattade på hotel Tylösand med lyxig mat och njutning i spa-avdelningen. Kul att sitta o käka frukost bredvid Felix Herngren, Fredrik Lindström, Henrik Schyffert m.fl.

Rutten blev kustremsan gbg - särö - kungsbacka - åsa - varberg - halmstad - tylösand (t&r). Ingen motorväg någon del av rutten.

Klart slut.

Johan

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Resan gick kanon och tjejen var väldigt positiv (trots ryggsäck).
Turen blev inte så lång, vi övernattade på hotel Tylösand med lyxig mat och njutning i spa-avdelningen. Kul att sitta o käka frukost bredvid Felix Herngren, Fredrik Lindström, Henrik Schyffert m.fl.

Rutten blev kustremsan gbg - särö - kungsbacka - åsa - varberg - halmstad - tylösand (t&r). Ingen motorväg någon del av rutten.

Klart slut.

Johan

Kul att ni fick en trevlig resa!

Jag och min tjej tycker också om att "äventyra" på motorcykel och vi är helfrälsta i hårda packväskor och toppbox. De är ju så lätta och plocka av när man använder MC:n till "vardags". (Beror lite på hoj iofs, men din VFR har väl schyssta väskor som tillbehör?).

Man får en sidoväska var till personlig packning (kläder/sovsäck/pilsner/eller vad man nu vill ha med sig) samt en gemensam toppbox med kamera/regnställ/klädfoder/1:sta hjälpen/kedjespray/öronproppar eller vad fanken som helst.
Underbart att slippa regnöverdrag till väskorna om regnet kommer.

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Bra att ni hade skoj, men tror att om fjällan får prova utan ryggsäck så skulle hon inte vilja åka med en efter det. Vet själv att det är pina, likaså de flesta som svarat innan mig.

Men huvudsaken var att ni hade kul och det är det viktigaste! Lycka till med nästa resa! :)

tstyle

TSTYLE.se
Gick med
5 May 2004
Hoj
2008, Ducati, 1098
För en vecka sedan körde jag hem min nya Ducati 1098 från Stockholm MED ryggsäck (65mil på en av världens sämsta långfärdshojar "non-stop").
En liten 15l lundhags multisportväska.
Inga problem alls.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Damen packar det jag säger (den lilla svarta och läppstift).

Famous last words #14...?
:kryckor

Biltemas tankväska har funkat finemang för mig, även i regn om man trär på det lilla medföljande regnöverdraget. En grej som jag märkt är väldigt bra är att ha torra underkläder (vattentätt packat) LÄTT TILLGÄNGLIGT. Känns en-ååårmt bra att få på sig torra grejer när man pausar efter regnskuren.
Jag kör i tvådelat gore-tex... heter det inte, men lindstrands motsvarighet. Funkar kalas, men det sipprar lätt in lite vatten mellan byxa o jacka som blöter ner T-shirt o kallingar även om man är hyfsat torr i övrigt.

Låter som att ni är inställda på att ta så lite som möjligt med er, rätt stil. Blir säkert en kanonhelg!
:tummenupp

Och det blev det visst också, såg jag nu!

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Famous last words #14...?
:kryckor

Biltemas tankväska har funkat finemang för mig, även i regn om man trär på det lilla medföljande regnöverdraget. En grej som jag märkt är väldigt bra är att ha torra underkläder (vattentätt packat) LÄTT TILLGÄNGLIGT. Känns en-ååårmt bra att få på sig torra grejer när man pausar efter regnskuren.
Jag kör i tvådelat gore-tex... heter det inte, men lindstrands motsvarighet. Funkar kalas, men det sipprar lätt in lite vatten mellan byxa o jacka som blöter ner T-shirt o kallingar även om man är hyfsat torr i övrigt.

Låter som att ni är inställda på att ta så lite som möjligt med er, rätt stil. Blir säkert en kanonhelg!
:tummenupp

Sällar mig till "nej"-röstarna ang rygga - har övervägt det några gånger men har haft det bättre med att ha allt på hojen. Men det funkar säkert det med. Allt går!

Det är ju alltid ett jäkla gissel! Kan man uppfinna utstyrseln som är vattentät i skrevet kan man nog tjäna grova dollars!

Torra T-shirts och kallingar/trosor är "tha shit!". :)

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Bra att ni hade skoj, men tror att om fjällan får prova utan ryggsäck så skulle hon inte vilja åka med en efter det. Vet själv att det är pina, likaså de flesta som svarat innan mig.

Då är det nog säkrast att hon får ha rygga varje gång!:hihi

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
När jag drog till scotland på hojsemester gjorde jag det största misstaget när jag hade en rygga med mig. Slutade dock gott med några stroppar så blev ryggan en schyst väska bak på cutsen.

Snälla låt inte din gumma ha en ryggsäck på sig när ni ska ut på resan. Du kommer aldrig mer få med henne sen.

Ha en trevlig resa. DFDS till new castle skulle jag rekommendera fast det kräver några fler dagar än två.

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
GSXR750WN
Då ni vill envisas med rygga så välj en http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=2499 Den är helt suvurän att ha på ryggen i alla farter och bra med justernings möjligheter så att den sitter bra på bäraren.

Gotland har kanon fina vägar och känns nästan som utomlands... Hehe

Kör friskt och ha det gött!

Försök inte packa för semesterresa i en sådan, om ni inte har tänkt att åka på kreditkortet. Volymen är pytteliten. (Jag har en själv).

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag köpte en tankväska på lidl för 100 kr. Ordinarepriset är 300. Det finns få kvar men om man ringer runt kanske man hittar någon. Ett tips bara om du inte vill lägga tusenlappar på en tankväska. Dessutom får du plats med en karta i den genomskinliga ovandelen. Var dock jobbigt när den gled fram o tillbaks o i sidled. Jag har plasttank. Men ett stalltips är tydligen att ha halkskydd för mattor emellan. Då får man itne repor på tanken heller.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Låter bra! Kustvägen (söder om) Falkenberg till Halmstad är ju extra fin.

Tips till nästa gång: Man kan köra från norr till söder i det inre av Halland. Ett par mil inåt landet finns massor av kul hojvägar. Gott om krokiga 70-vägar i en blandning av jordbrukslandskap, sjöar, skogpartier mm. Har testat en del, bara kört "på känn", och det har i regel blivit väldigt bra.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Det är ju alltid ett jäkla gissel! Kan man uppfinna utstyrseln som är vattentät i skrevet kan man nog tjäna grova dollars!

Torra T-shirts och kallingar/trosor är "tha shit!". :)
Jag har ett Rukka Gore-Tex ställ med något upphöjd midja för hängselbyxorna, modell med Armacormaterial, och är hur tätt som helst.
Sen har den en vadderad sätesdel som förhindrar ev ledning av fukt inåt under baken.
Dyr som fan men guld värd.
Har åkt i mkt regn - bl a ca 80 mm på en dag i Polen.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Va bra allt att ni är nöjda.
Om rygga funkar beror på flera saker och kan inte direkt generaliseras.
Tyngden, kör/sittställningen, personens sittställning/kroppshållning, vinden runt personer och ryggsäck, din fysiska uthållighet.
Att ha några kilo "för mycket" kan vara förödande och upplevas snabbt plågsamt.
Jag har inga problem att åka med rygga på Europasemester om det bara är lättare grejer i den, ca 25-35 l. Kan t o m förbättra aerodynamiken, men man måste bara se upp med blixtlåsets placering.
Att åka med ca 10 kg orginalljuddämpare m m snett i rygg i 45 mil fungerar, men blir jobbigt!

Men jag rekomenderar tankväska i första hand, sedan lätt ryggsäck, sen packrulle eller sidoväskor.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning