Långtidseffekter av kontaktlinser?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
FAn va läskigt med alla grejer man kan få av linser!!!
När jag inte har mina i ser det ändå ut så. HAr liksom en kant runt iris. ANtar att det är för att man haft dem så länge.

Här kan ni snacka blindstyre. Utan mina linser har jag -7,50 och -6,50.
Bläää!
Tack för linser och glajjer!

Vad är motiveringen till att använda dagslinser numera, när dygnet runt-linser ligger i samma prisklass, är skonsammare för ögonen och kräver mindre pyssel?

Vi har nog diskuterat det här ett par gånger tidigare och Polly lämnade en hel del bra uppgifter då.
Dygnet-runt linser är jättebra för de som kan ha dem. Jag har och ögonen mår mycket bättre för mig iallafall.

Mor min har använt linser sedan urminnes tider. Hårda, sådana som man har i dygnet runt i tre veckor, endagars, tvåveckors etc. etc. Själv har jag använt de i typ 10 år. Jag har sovit med de 2-3 nätter i rad. Använt 1 månadslinser under typ 4 mån tid. Har alltid i de typ 16h/dygn oavsett om jag e förkyld och så eller inte och har aldrig någonsin haft några problem (förutom att skaver när de börjar bli gamla...) Däremot så e jag noga med rengöring först av händer och sedan av linser och linsburk och allt sådant. Vissa personer har väldigt svårt för linser och kan bli irriterade i ögat med en gång och det strular massor, medans andra kan ställa till det typ hursomhelst och ändå går det bra. Vissa har det bättre, andra sämre.

Det är iallafall vad jag har hört och mina erfaraenheter. Någon vidare forskning ligger det inte bakom ;)

Ok Jin Chun skrev:
Vi har nog diskuterat det här ett par gånger tidigare och Polly lämnade en hel del bra uppgifter då.
Har också för mig det, men det går inte att använda sökfunktionen längre...

Last edited:
RocketQueen skrev:
När jag inte har mina i ser det ändå ut så. HAr liksom en kant runt iris. ANtar att det är för att man haft dem så länge.
Att mitten av ögat (pupill och iris och det) är mer koniskt än vitan är fullständigt normalt. Det är snarare högst onormalt att det inte skulle vara så. Det är också det som gör att kontaktlinsen sitter på plats.
Det är lätt att känna det. Blunda bara och rör ögonen från sida till sida samtidigt som du känner med fingertopparna på ögonlocken.

mb skrev:
Stod iofs inget om långtidseffekterna...
Oj då...jag orkade inte läsa igenom allt igen. Men...man måste naturligtvis sköta om linserna. Det finns diverse kända problem med syrebrist till ögonen. Bl.a. det här med blodkärlstillväxt och om man kan vända på övre ögonlocket så ser man ganska tydligt hur ögat mår. Det ska inte vara rött och irriterat. Min optiker vänder på ögonlocket varje gång jag är där på rutinundersökning. Det ska vara slätt och vitt (ung. som när du trycker på tandköttet) inte börja likna apelsinskal. Då börjar man få problem. Det är ungefär det som jag vet. Det finns säkert annat också.

Jag skulle gissa på att många skador har att göra med att man missköter dem, inte följer optikerns råd mm.

RocketQueen skrev:
Själv har jag använt linser i elva år.
Ingen aning om va de kan medföra för konsekvenser.
Använder bara endags linser. De är väl ändå lite bättre. Frächare.
De bästa vore helt klart en operation. Har man 30lax kanske man hellre lägger de på annat tyvärr. :(

Nya Ögon inne i stan tar 22000:- för att fixa 2 ögon med lasek/elsa. Kolla in http://www.lasek.se

Jag har dygnet-runtlinser som jag använder i ca 1 månad ... har gjort så nu i över ett års tid och är mkt nöjd med resultatet. Ögonen har inte vart lika irriterade och allt som behövs på morgonen är en ansiktstvätt eller dusch för att fukta silikonet i linserna.

Förhoppningsvis är dessa bättre än de linser som man får ta in och ut varje natt.

Ett ämne för sporthojs egen optiker! :hej

Ojojoj! Kan bara säga att kunskaperna hos er varierar väldigt mycket, så tro inte på vad alla skriver...

Angående långtidseffekter som ämnet är:
Det finns massor av forskning när det gäller långtidseffekter av kontaktlinsbärande. Ffa är det syrebristen som ger problem. Det känner man inte av själv tyvärr! Att man slarvar med skötsel och bärande och tycker att det funkar bra ändå betyder inte att man inte får nån negativ påverkan på ögonen. :fatta! Kom ihåg att kolla med din egen optiker vad som är bäst för dig!

Jaja, nu ska jag fortsätta ta hand om mina linskunder... :öga (haha, hittade en ny smajli!)

Polly skrev:
Ffa är det syrebristen som ger problem.
Har du någon kurva över hur syregenomsläppligheten till hornhinnan minskar med en vanlig månadslins ålder? Hur står sig en 6 veckors månadslins i relation till en två veckor gammal månadslins t.ex.?

De olika optiker som jag har haft genom åren har inte rynkat så mkt på näsan över att jag alltid använt månadslinser i två månader. De har förstås sagt att det inte kan rekommenderas, men har samtidigt inte kunnat ge någon konkret motivering till varför det skulle vara farligt. Optiker är lömska... man får intrycket av att de bara vill tjäna pengar :tungan

mb skrev:
Har du någon kurva över hur syregenomsläppligheten till hornhinnan minskar med en vanlig månadslins ålder? Hur står sig en 6 veckors månadslins i relation till en två veckor gammal månadslins t.ex.?

Nej, det har jag inte. Alla linser/märken har olika syrepermeabilitet. Syret får svårare att tränga igenom linsen ju mer belagd den är. Hur mycket beläggningar och vilken typ av beläggningar linsen får beror på bärarens tårfilm. Dessutom denaturerar ju proteinbeläggningarna och gör att linsen försämras successivt och detta påbörjas ju redan efter första användningsdagen. Därför kan man inte säga att man kan använda en månadslins två månader om man använder den varannan dag. Alla typer av linser testas individuellt och man bestämmer sen utifrån de gränsvärden som finns hur länge varje lins är godkänd att använda. T.ex. Acuvue som tidigare var en månadslins är numera en tvåveckorslins pga att man gjort nya tester och undersökningar.

mb skrev:
De olika optiker som jag har haft genom åren har inte rynkat så mkt på näsan över att jag alltid använt månadslinser i två månader. De har förstås sagt att det inte kan rekommenderas, men har samtidigt inte kunnat ge någon konkret motivering till varför det skulle vara farligt. Optiker är lömska... man får intrycket av att de bara vill tjäna pengar :tungan

Så du tycker att jag är lömsk? :va Om de optiker som du pratar om kan jag bara säga :kocko Byt optiker...

Fröken e knappast lömsk men det verkar lite farligt å ha en optiker som använder Polygrip och Silvertejp till å fixa det mesta ;)

Polly skrev:
Så du tycker att jag är lömsk? :va Om de optiker som du pratar om kan jag bara säga :kocko Byt optiker...

kiko skrev:
Fröken e knappast lömsk men det verkar lite farligt å ha en optiker som använder Polygrip och Silvertejp till å fixa det mesta ;)
Haha ibland kan jag vara lömsk men inte mot mina patienter :)
Faktiskt så tejpade jag ihop en båge nyss eftersom den inte gick å laga. En klutt med superlim och sen lite snygg svart tejp så blev det perfekt! Silvertejpen var tyvärr slut :(

Polly skrev:
Nejdå, du är säkerligen inte lömsk :)

Det jag syftade på var att mina optiker varit dåliga på att lämna ut den information som jag frågat om, så att jag ska kunna göra egna bedömningar. De vill gärna göra alla bedömningar själva. Det borde exempelvis inte vara så svårt att fixa fram en generell kurva över syrepermeabiliteten för en viss lins mätt över användningstiden, om nu syret är haken. Nu har jag visserligen förstått idag att jag borde bättra mig när det gäller användningstiden, men den slutsatsen hade jag kunnat dra mycket tidigare med bättre information.

Jag har nog bara allmänt svårt att blint lita på andras bedömningar när ekonomiska inressen är inblandade. När t.ex. körskolan har sagt till mig att jag behövt si och så många lektioner för de olika behörigheterna, så har jag struntat blankt i det och beställt tid själv hos VV när jag känt mig redo. En strategi som sparat åtskilliga tusenlappar :)

Jasså? Ser du inte sämre än så? Utan mina linser har jag -7,50 och -6,75. Sådetså ;)

- Johan

RocketQueen skrev:

Här kan ni snacka blindstyre. Utan mina linser har jag -7,50 och -6,50.
Bläää!
Tack för linser och glajjer!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S