Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har inhandlat en hoj som kommer gå till ett långtidsprojekt. vid sidan av projekt, jobba när jag orkar/ när jag har råd .

Hojjen är en Honda CB 750 -80 i lite halvrisigt skick, bl.a startmotor paj. men i övrigt fullt fungerande, inhandlades för 3500kr efter en hel del prut :D

Startade upp han med startkablar och ett enormt svart rökmoln. den har varit ståendes sedan -97.

Hur som hellst, kommer göra en tråd om detta med lite bilder och skriva vad som händer men det är alltså ett långtidsprojekt som är tänkt att inte skynda fram alltför mycket, men för er som orkar kika in lite då och då så komemrj ag uppdatera när något nytt hänt.

Idén är alltså café racer och jag tycker 60- tidigt 70-tals race hojjar är snuskigt coola.

Har bara spånat lite men alla typ av tips eller länkar till till salu grejjer eller bilder eller vad som hellst som kan vara matnyttigt för mitt projekt mottages gärna under tiden.

Bilder på hojjen:

Bifogat

• IMG_0347(copy).jpg
    IMG_0347(copy).jpg
    112.8 KB · Visningar: 489
  • IMG_0348(copy).jpg
    IMG_0348(copy).jpg
    128.5 KB · Visningar: 319
  • IMG_0356(copy).jpg
    IMG_0356(copy).jpg
    111 KB · Visningar: 318
  • IMG_0353(copy).jpg
    IMG_0353(copy).jpg
    108.6 KB · Visningar: 414

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Eftersom jag är kass på photoshop så har jag inte gett mig på någon bild.
kommer däremot kanske skissa förhand lite senare en ritning på hur det ska se ut.

Här är iaf inspirationskällan.

Bifogat

• anaconda_cb750_2.jpg
    anaconda_cb750_2.jpg
    70.5 KB · Visningar: 666
  • anaconda_cb750_1.jpg
    anaconda_cb750_1.jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,303

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ser ut som en vettig inspirationskälla, fortsätt så:tummenupp
fan vad alla ska bygga café nu plötsligt:hihi

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
70-tals suzuki
Fan vad läckert! Den som ändå hade tillgång till garage, ett liknande projekt är min dröm!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
ser ut som en vettig inspirationskälla, fortsätt så:tummenupp
fan vad alla ska bygga café nu plötsligt:hihi

Ja man är ju en i mängden i café träsket. Men det e skoj, har velat bygga café en längre tid nu men aldrig kännt att jag haft varken tid eller pengar, eller att det varit läge för det. Men nu stämde det rätt bra.

Fan vad läckert! Den som ändå hade tillgång till garage, ett liknande projekt är min dröm!

Hehe, ja det börjar dock bli rätt trångt i garaget med 3 hojjar. Man får skyffla undan två st när den tredje ska skruvas, får väl bygga ut nån dag :D

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ja det har ju egentligen inte hänt nånting, men jag har börjat strippa den på lite delar, usch va tanken känns stor :va vill ha något mindre, förslag?

Bifogat

• IMG_0358(copy).jpg
    IMG_0358(copy).jpg
    96 KB · Visningar: 239
  • IMG_0359(copy).jpg
    IMG_0359(copy).jpg
    107.7 KB · Visningar: 272
  • IMG_0360(copy).jpg
    IMG_0360(copy).jpg
    116.1 KB · Visningar: 249

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
lite mer bilder

Bifogat

• IMG_0361(copy).jpg
    IMG_0361(copy).jpg
    115 KB · Visningar: 234
  • IMG_0362(copy).jpg
    IMG_0362(copy).jpg
    127.4 KB · Visningar: 226
  • IMG_0363(copy).jpg
    IMG_0363(copy).jpg
    133.1 KB · Visningar: 251

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Hoj
ducati
GO!:tummenupp

Finns hur mycket inspirationkällor som helst...

http://www.cb750cafe.com/
http://www.japsirauta.fi/HONDACB750-72Caferacer.html

Beträffande tanken: Jag gillar lååånga racertankar.
Ett trick är ju att helt "enkelt" förlänga den med ett snitt från n likadan...
-fast det funkar nog bättre på den gamla "runda" cb-tanken.
Kanske kolla efter en cb 125 el likn... eller 2 och svetsa ihop...
Brukar annars dyka upp en del muggiga plasttankar på blocket eller ebay med jämna mellanrum.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja man är ju en i mängden i café träsket. Men det e skoj, har velat bygga café en längre tid nu men aldrig kännt att jag haft varken tid eller pengar, eller att det varit läge för det. Men nu stämde det rätt bra.

sant... japps, samma här:tummenupp
och du? angående stor tank... jag använde en tank från en cb750 på mitt cafébygge så... mitt utgångsprojekt var en honda cm 125 t:gnissla kolla gärna in min byggtråd för inspiration, eller nåt:tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164972

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kolla med "DM", jag tror han har, eller hade en CR750 tank liggandes.

:hej

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Kolla med "DM", jag tror han har, eller hade en CR750 tank liggandes.

Har haft en CR750-tank och sadel liggandes i flera år och försökt sälja dem här några gånger. Utan intresse från någon...

Så ur tomma intet ringer en stockholmare upp för ett par veckor sedan och vill köpa grejorna så de är nu sålda :)

Verkar som om cafetrenden blossat upp totalt. Trodde man skulle få vara lite ensam om att få åka ryggskottsräser ett tag iaf :tummenupp

Lycka till med bygget!
Danne

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Har haft en CR750-tank och sadel liggandes i flera år och försökt sälja dem här några gånger. Utan intresse från någon...

Så ur tomma intet ringer en stockholmare upp för ett par veckor sedan och vill köpa grejorna så de är nu sålda :)

Verkar som om cafetrenden blossat upp totalt. Trodde man skulle få vara lite ensam om att få åka ryggskottsräser ett tag iaf :tummenupp

Lycka till med bygget!
Danne

Så är det att vara tidningskändis!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Lycka till med bygget!
Danne

:)

Jag hade köpt dem tidigare om jag bara hade kunnat bestämma mig för vad jag skulle basera mitt bygge på.

Jag har bestämt mig för ... -- hemligt / censur -- . :hihi
Nu ska vi (jag...) bara bli klara med ritningarna och så. Hmm, och lära mig Catia bättre så jag kan få till något användbart... :gnissla

Kåplöst rockar fetast! och så slipper man köra i 250 för att det ska kännas snabbt, vilket är en fördel på så många plan att det nästan blir tråkigt och präktigt att räkna upp dem.... :blah

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12

Lycka till med bygget!
Danne

Tack! Men det var ju faktiskt just DITT bygge som faktiskt fick mig på detta köl. Som sagt alltid varit intresserad av gamla räcers, men när jag såg ditt bygge så bestämde jag mig för att göra nått liknande.

Jag satt och läste nån mc tidning i bussen på väg hem från tjejen, åkte buss eftersom jag förlorat körkortet och detta var höst/vinter? och jag var lagom less på det mesta, men hursom, så såg jag faktiskt ditt bygge och en liten glödlampa sken i skallen på mig :D

Ditt bygge är otroligt välgjort och jag kommer nog aldrig uppnå det, men det är bra att åtminstone ha ett mål och något att sträva efter så får vi se vad det blir av gammelhärken.

Ikväll var vi ute och provkörde skiten. Det går inte att svänga,bromsa och knappt starta men de gick fan bra rakt fram och till slutet av kvällen bjöd jag på lite svarva-bakhjul ;)

Peace out for now!

Bifogat

• IMG_0626(copy).jpg
    IMG_0626(copy).jpg
    65.5 KB · Visningar: 355
  • IMG_0627(copy).jpg
    IMG_0627(copy).jpg
    71.3 KB · Visningar: 312
  • IMG_0632(copy).jpg
    IMG_0632(copy).jpg
    72.3 KB · Visningar: 551
  • IMG_0634(copy).jpg
    IMG_0634(copy).jpg
    73.5 KB · Visningar: 410
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Inspiration

Coolt bygge, har själv fastnat i Caféträsket... Köpte en hoj för att bygga i vinter på, men kunde givetvis inte ge faan i att börja pilla...

Tänkte skicka med en inspirationsbild till dig.
Det är en 80-tals cb 900 som jag hittade på en Amerikansk sida jag hänger på, kanske det snyggaste bygget jag sett...

Bifogat

• cb900f.jpg
    cb900f.jpg
    85.2 KB · Visningar: 2,796
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Kan ju inte låta bli att skicka en bild på min räser oxå..

Bifogat

• 450cafe.JPG
    450cafe.JPG
    74.3 KB · Visningar: 1,369

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Coolt bygge, har själv fastnat i Caféträsket... Köpte en hoj för att bygga i vinter på, men kunde givetvis inte ge faan i att börja pilla...

Det är en 80-tals cb 900 som jag hittade på en Amerikansk sida jag hänger på, kanske det snyggaste bygget jag sett...

Oh jävlar, ja den där var sannerligen mycket speciel, riktigt coolt bygge! :tummenupp

det är dock för "nytt" för detta projekt, då mitt mål är att få min hoj att se äldre ut.

EDIT; jag var för långsam.

Coolt bygge nått sånt där vill jag också ha i slutändan, det gör fruktansvärt mycket med ekerhjul har jag märkt, man kanske skulel försöka få tag på det trotts allt. Det ser även ganska "rått" ut utan framskärm, det gillar jag, skall nog slopas på min.

Last edited:

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Hoj
ducati

:kär
Inte så mycket gjort... men faan va tuff den va!

Extra roligt att utgångsmaterialet är så lågstatus.
ska nog köpa en cb900 eller gpz900

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jahopp, har inte blivit många timmar i garaget då jag haft fullt upp med annat, sålt crossen och uuilllat med fzr'n mest hela dan :D .

men det har strippats lite mer för den som är intresserad så kommer lite pics.

Jag kommer som småning om införskaffa lite delar; clip on,tank, bygga lite instrumentering osv men återkommer om det.

Bifogat

• IMG_0399.JPG
    IMG_0399.JPG
    140.9 KB · Visningar: 260
  • IMG_0401.JPG
    IMG_0401.JPG
    127.4 KB · Visningar: 269
  • IMG_0402.JPG
    IMG_0402.JPG
    140.4 KB · Visningar: 276
Nyheter
Sena 60S intercom