Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu står iaf motorn i ett hörn och skäms och på pallbockar står äntligen en tom och ren ram. Ska kapa/svetsa lite tror jag och börja slipa ...

Va ska man ha för färg på ram, de blir hammarlack, tänkte först mattsvart sen ändrade jag mig till silver/metallic eller liknandne, nu är jag inne på om jag inte skulle ha lite mer vågad färg. har sett både gula, och röda ramar till cb, rätt coolt. funderade även på guld/safran skulle va rått men svårt att få tag på kanske ....

Va tror ni ? enkelt och neutralt eller färglatt och uppmärksammande?

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hade planerat en heldag i garaget idag men när jag stod och kapade i ramen så drog vinkelkapen in i mitt finger och härjade så sitter med lite bandage runt fingret nu och är grinig över hur klantig man är och hur lite man hann få gjort fick ett stort jack i fingret men det är OK. Kunde bara inte fortsätta mekka. Hursomhaver, så här ser det ut idag:

Snyggade till baken lite grann, kapade bort diverse fästen och annat skrot.
Och eftersom tanken jag köpte billigt var en chansning ohc inte passade alls så provar jag banka om den lite på prov, får se om de passar och håller tätt när jag e klar =)

Bestämde mig även för silverram tillslut, ska börja slipa ner skiten så fort fingret e bra.

Bifogat

• IMG_0463(copy).jpg
    IMG_0463(copy).jpg
    103.7 KB · Visningar: 157
  • IMG_0466(copy).jpg
    IMG_0466(copy).jpg
    98.7 KB · Visningar: 167
  • IMG_0464(copy).jpg
    IMG_0464(copy).jpg
    138.5 KB · Visningar: 177
  • IMG_0461(copy).jpg
    IMG_0461(copy).jpg
    76.8 KB · Visningar: 148

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade planerat en heldag i garaget idag men när jag stod och kapade i ramen så drog vinkelkapen in i mitt finger och härjade så sitter med lite bandage runt fingret nu och är grinig över hur klantig man är och hur lite man hann få gjort fick ett stort jack i fingret men det är OK. Kunde bara inte fortsätta mekka. Hursomhaver, så här ser det ut idag:

Och eftersom tanken jag köpte billigt var en chansning ohc inte passade alls så provar jag banka om den lite på prov, får se om de passar och håller tätt när jag e klar =)

Bestämde mig även för silverram tillslut, ska börja slipa ner skiten så fort fingret e bra.

kan nog bli bra det där:tummenupp har du börjat fundera på hurdan bakdelen ska bli? hojens färg? tänk på att om du ska ha silverram är det inte alla färger som blir snyggt till alltid... händer att det gråa tar överhand liksom...

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
kan nog bli bra det där:tummenupp har du börjat fundera på hurdan bakdelen ska bli? hojens färg? tänk på att om du ska ha silverram är det inte alla färger som blir snyggt till alltid... händer att det gråa tar överhand liksom...

Bakdelen ska va smal men ganska lång, rund med avkortad bakdel med litet inbyggt lyse.

färgsättning vet jag inte riktigt. har två alternativ.

blir antingen, röd/vit/gul eller guld/silver/svart Inte bestämt mig än men det är långt kvar tills dess så tar en sak i taget nu

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

kolla så såret är rent.. vinkelslipen kan dra in mycket skit :näsblod

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
kolla så såret är rent.. vinkelslipen kan dra in mycket skit :näsblod

Ja usch, som tur är hade jag en ny kapskiva så den va inte så skitig. Och jag har utrustad garaget med en första hjälpen tavla så hade tillgång till sårtvätt och gaslinda så de löste sig. Det ser rent och fint ut nu iaf men de verkar svårläkt, händer inte mycket :va

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
slipat lite ram, kapat lite och tat bort lite skit. börjar snart bli dags för lite lackering ... har inköpt silver/grå hammarlack som skall penslas. dock först en metallgrund.

Bifogat

• IMG_0503(copy).jpg
    IMG_0503(copy).jpg
    130.7 KB · Visningar: 201

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Slipandet av sving och ram är typ klart.
Lagt på en grundlack på svingen. Ser ganska ballt ut i vitt måste jag säga?
Hammarlacken som skall på sedan blir som sagt silver.
Imorrn kommer jag nog påbörja lite grundlack på ramen också.

Bifogat

• IMG_0512(copy).jpg
    IMG_0512(copy).jpg
    87.7 KB · Visningar: 127
  • IMG_0511(copy).jpg
    IMG_0511(copy).jpg
    75.3 KB · Visningar: 140
  • IMG_0509(copy).jpg
    IMG_0509(copy).jpg
    131 KB · Visningar: 144
  • IMG_0510(copy).jpg
    IMG_0510(copy).jpg
    82.5 KB · Visningar: 145

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Imorrn kommer jag nog påbörja lite grundlack på ramen också.[/QUOT

Har för mig att det inte går att lägga hammarlack på grundfärg, skall läggas direkt på metall.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Imorrn kommer jag nog påbörja lite grundlack på ramen också.[/QUOT

Har för mig att det inte går att lägga hammarlack på grundfärg, skall läggas direkt på metall.

Det står på burken att man skall använda sig av metalgrundfärg. samt att killen i färghandeln sa att det var bästa alternativet.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
är inte hammarlack rostskyddsfärg på vars burk det uttryckligen står "direkt på rosten"?:va låter inte som om man ska ha grund... tycker inte jag iallafall:)
och angående att du ska banka till tanken: jag bankade in min för bara ett tag sen ocg det funkade bara bra:tummenupp kanske är bäst med en typ kulhammare eller nåt bara så att ingen "vass kant" går igenom plåten men annars ska det inte vara några problem:tummenupp

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
är inte hammarlack rostskyddsfärg på vars burk det uttryckligen står "direkt på rosten"?:va låter inte som om man ska ha grund... tycker inte jag iallafall:)
och angående att du ska banka till tanken: jag bankade in min för bara ett tag sen ocg det funkade bara bra:tummenupp kanske är bäst med en typ kulhammare eller nåt bara så att ingen "vass kant" går igenom plåten men annars ska det inte vara några problem:tummenupp

Hmm.. nu e ni ju två mot en här, nu börjar jag bli fundersam :p .
Ska upp till garaget senare idag och läsa på burken färg, men tyckte verkligen jag läste att de skulle grundas med metalgrundfärg. Och jag frågade killen i färghandeln om det verkligen va så och han "sa ja de ska funka ".

Ses vare lider, återkommer med resultat.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
På burken står det iaf att det ska grundas med metalgrundfärg.

Hursomhaver har jag lackat sving nu iaf, vet inte om jag är nöjd eller inte :va
får se hur de blir när de torkat.

nerslipad till grundmetal, ett lager grundfärg, nerlipad med 80 och 120 papper, 2 lager hammarlack lagd under loppet av 2 timmar.

blev några fula rinningar och de va allmänt jäkla svårt att få det snyggt kände jag men vi får se hur de blir när de e klart.

smakprov;

Bifogat

• IMG_0513(copy).jpg
    IMG_0513(copy).jpg
    89.3 KB · Visningar: 199
  • IMG_0514(copy).jpg
    IMG_0514(copy).jpg
    89 KB · Visningar: 179

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
slipat ner diverse rinningar och annat junk och lackat på nytt, nu blev jag riktigt nöjd med resultatet.

Bifogat

• IMG_0521.JPG
    IMG_0521.JPG
    90.1 KB · Visningar: 415
  • IMG_0523(copy).jpg
    IMG_0523(copy).jpg
    90.4 KB · Visningar: 206

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ser snyggt ut på de sista bilderna där iallafall:tummenupp hoppas att det håller bra sen bara!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det här blir nog bra tror jag, byta ut lite lager bara sen e svingen klar. Ska påbörja ramen till helgen om tid ges.

Bifogat

• IMG_0528(copy).jpg
    IMG_0528(copy).jpg
    108.6 KB · Visningar: 152
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION