Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du känner ingen duktig tunnplåtsvesare?
Skall man göra knäuttag på "rätt" sätt, så kapar man bort tunneln så att man kommer åt med ett mothåll på insidan.
Börja med att rita upp kanterna på tanken, i med mothållet och knacka lite åt gången så kan man få betydligt bättre resultat än man tror.
Är man riktigt nöjd, så skippar man spacklet och skryter med hantverkskänslan.

Som antagligen framkommit tidigare, så är jag barnsligt förtjust i modifierade originaldelar.
Hojjen skall se ut som innan - Men bättre!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Du känner ingen duktig tunnplåtsvesare?
Skall man göra knäuttag på "rätt" sätt, så kapar man bort tunneln så att man kommer åt med ett mothåll på insidan.
Börja med att rita upp kanterna på tanken, i med mothållet och knacka lite åt gången så kan man få betydligt bättre resultat än man tror.
Är man riktigt nöjd, så skippar man spacklet och skryter med hantverkskänslan.

Som antagligen framkommit tidigare, så är jag barnsligt förtjust i modifierade originaldelar.
Hojjen skall se ut som innan - Men bättre!



Mja, fast skryta om något hantverk kommer jag nog aldrig kunna göra. :D
Och känner nog ingen duktig tunnplåtsvetsare heller. men jag tackar för alla tips som kommer. Jag ska fundera på hur de blir med tanken. Öronen nertill borde man väl kunna kapa bort utan att den börjar läcka som ett såll va?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kapat ner fotpinneplattan där eftersom några skjutspinnar ej ska existera.
 

Bifogat

  • IMG_0599(copy).jpg
    IMG_0599(copy).jpg
    99.8 KB · Visningar: 82
  • IMG_0601(copy).jpg
    IMG_0601(copy).jpg
    111.3 KB · Visningar: 89
  • IMG_0598(copy).jpg
    IMG_0598(copy).jpg
    111.7 KB · Visningar: 82
  • IMG_0600(copy).jpg
    IMG_0600(copy).jpg
    91.8 KB · Visningar: 92
  • IMG_0426(copy).jpg
    IMG_0426(copy).jpg
    139.8 KB · Visningar: 188

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lite bättre bilder på de nylackade. Clipon och gaffelkronorna. Mattsvart, gjorde sig bra tyckte jag.
 

Bifogat

  • IMG_0596(copy).jpg
    IMG_0596(copy).jpg
    85.5 KB · Visningar: 111
  • IMG_0594(copy).jpg
    IMG_0594(copy).jpg
    117.5 KB · Visningar: 126
  • IMG_0593(copy).jpg
    IMG_0593(copy).jpg
    93.1 KB · Visningar: 108

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lackade stötdämparna bak, och monterade den där fotpinneplttan som jag har röd inringad ild på ovan så man kan jämnföra före och efter.
 

Bifogat

  • IMG_0607(copy).jpg
    IMG_0607(copy).jpg
    133 KB · Visningar: 110
  • IMG_0606(copy).jpg
    IMG_0606(copy).jpg
    121.6 KB · Visningar: 98
  • IMG_0605(copy).jpg
    IMG_0605(copy).jpg
    108.3 KB · Visningar: 89
  • IMG_0604(copy).jpg
    IMG_0604(copy).jpg
    125.2 KB · Visningar: 128
  • IMG_0608(copy).jpg
    IMG_0608(copy).jpg
    139 KB · Visningar: 125
  • IMG_0602(copy).jpg
    IMG_0602(copy).jpg
    134.9 KB · Visningar: 112

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bygg på nu så det blir några uppdateringar i tråden!!!!
 

Dr.Bike

Guest
Ser HUR coolt ut som helst! :tummenupp
Liknar gsx1100 bygget till vis del.
Jag kommer gärna över och snokar om det är ok?
:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ser HUR coolt ut som helst! :tummenupp
Liknar gsx1100 bygget till vis del.
Jag kommer gärna över och snokar om det är ok?
:)



Tack så jätte mycket, kul att höra! :)

Absolut, visst går det bra.

Bygg på nu så det blir några uppdateringar i tråden!!!!



Jag håller på, har kapat till framskärm idag och håller på att försöka bygga ett hus till varvmätaren men de blev ltie sisådär. Funderar på att lägga det åt sidan och börja bygga lite bakdel istället. Problemet är att jag vill göra ALLT på en gång och har dåligt tålamod så jag hoppar omkring mellan jobben hela tiden. Och sen har jag 3 hojjar till som kräver lite ombyggnation och onvårdnad =)


Thnx mate! :pannkyss
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ja, kapade alltså ner den 1 meter långa framskärmen till en liten sprut. Försökte mig på några snygga runda kanter med bänkslipmaskin men det blev väl sådär. Vill främst ha skrämen i syfte att ha som gaffelstabilisator och inte för framskärms syfte.

Funderar dock på om jag ska kapa ner den ännu mer så endast en liten båge kvarstår eller om jag ska ha en liten framskärm för syns skull.
 

Bifogat

  • IMG_0622(copy).jpg
    IMG_0622(copy).jpg
    81 KB · Visningar: 72
  • IMG_0621(copy).jpg
    IMG_0621(copy).jpg
    117.6 KB · Visningar: 81
  • IMG_0620(copy).jpg
    IMG_0620(copy).jpg
    131.7 KB · Visningar: 63

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Om man jämnför t.ex de här framskärmarna. Vet inte vad jag tycker ser snyggast ut. Vad tycker ni? En liten sprutt till framskärm eller bara en enkel båge mellan gaffelbenen?
 

Bifogat

  • 601f55a00da7ce872e54f9617d1483c4.jpg
    601f55a00da7ce872e54f9617d1483c4.jpg
    59.1 KB · Visningar: 264
  • 78cb550white.jpg
    78cb550white.jpg
    58.3 KB · Visningar: 274

Dr.Bike

Guest
Om man jämnför t.ex de här framskärmarna. Vet inte vad jag tycker ser snyggast ut. Vad tycker ni? En liten sprutt till framskärm eller bara en enkel båge mellan gaffelbenen?

Snyggt båda två, men ska det vara nån mening med en skärm så... ja då ska den iaf skydda motorn från sprut = den ska vara lång iaf baktill...
Och det kanske inte är SÅ snyggt?
Jag har en hederlig glasfiberskärm liggandes som slickar däcket (dunstallskärm) och de kan vara rätt diskreta.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Snyggt båda två, men ska det vara nån mening med en skärm så... ja då ska den iaf skydda motorn från sprut = den ska vara lång iaf baktill...
Och det kanske inte är SÅ snyggt?
Jag har en hederlig glasfiberskärm liggandes som slickar däcket (dunstallskärm) och de kan vara rätt diskreta.



Ah, nej nån lång skrärm är uteslutet då detta ser för taskigt ut.
Syftet jag tänkte var väl främst som stabilisator då vi upplevde kompisens cb900 utan framskärm som vinglig och fladdrig i kurvorna då denna var utan framskräm.

Ska snygga till denna lite och se hur det blir, arnars snickrar jag en egen båge.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skydda motorn från sprut kan du glömma.
Den nytta lillskärmen som du har nu gör, är att styra undan vattnet/gruset/koskiten som följer med däcket runt och kastas uppåt-frammåt.
Inte mycket men lite.
Vid vissa hastigheter kommer timingen och dynamiken i takt.
Sprutet kastas snett frmmåt uppåt.
Bromsas av fartvinden så att du får det i ansiktet när du hinner ikapp.
Ju kortare framstänka, ju bredare fartområde uppstår fenomenet i.
Lösning:
Undvik den aktuella hastigheten.

Tycker att det ser bra ut!
 

Dr.Bike

Guest
Ah, nej nån lång skrärm är uteslutet då detta ser för taskigt ut.
Syftet jag tänkte var väl främst som stabilisator då vi upplevde kompisens cb900 utan framskärm som vinglig och fladdrig i kurvorna då denna var utan framskräm.

Ska snygga till denna lite och se hur det blir, arnars snickrar jag en egen båge.

Ja, gamla Hondagafflar (och alla andra japsgafflar från anno dazumal) är som kokta spaghetti....
Det var vanligt förr att köpa gaffelstabilisatorer mod jättegrov.
Tarozzi var EN av leverantörerna.
Men gör gärna ett riktigt mallegrovt "skärmstag" i 10mm alu med förstärkningar på. Låt det gå så högt att du kan skruva en stänka under den.

Detta är vad JAG pysslar med just nu iaf (förutom de tre hojarna som står):

Lite vinterpyssel. En gammal hederlig tvåventilsstånka, och nu ikväll rök mödisen på den då jag begick "First Blood" med portningsverktyget ;)
I bakgrunden en färdigportad CB 750.
 

Bifogat

  • First Blood - Julpyssel i tomteverkstan.jpg
    First Blood - Julpyssel i tomteverkstan.jpg
    134.2 KB · Visningar: 137

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Skydda motorn från sprut kan du glömma.
Den nytta lillskärmen som du har nu gör, är att styra undan vattnet/gruset/koskiten som följer med däcket runt och kastas uppåt-frammåt.
Inte mycket men lite.
Vid vissa hastigheter kommer timingen och dynamiken i takt.
Sprutet kastas snett frmmåt uppåt.
Bromsas av fartvinden så att du får det i ansiktet när du hinner ikapp.
Ju kortare framstänka, ju bredare fartområde uppstår fenomenet i.
Lösning:
Undvik den aktuella hastigheten.

Tycker att det ser bra ut!

ja på schvarten min så går de o krypköra utan stänka.. omöjligt o köra i regn.
men de e ju bara en poser hoj iaf så :D
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Skydda motorn från sprut kan du glömma.
Den nytta lillskärmen som du har nu gör, är att styra undan vattnet/gruset/koskiten som följer med däcket runt och kastas uppåt-frammåt.
Inte mycket men lite.
Vid vissa hastigheter kommer timingen och dynamiken i takt.
Sprutet kastas snett frmmåt uppåt.
Bromsas av fartvinden så att du får det i ansiktet när du hinner ikapp.
Ju kortare framstänka, ju bredare fartområde uppstår fenomenet i.
Lösning:
Undvik den aktuella hastigheten.

Tycker att det ser bra ut!



Hehe ja de stämmer nog, men cb'n hade jag tänkt ha som en söndagsglidarhoj. D.vs Sol, fint väder, varmt, torr asfalt. Ja de perfekta väderförhållanden och endast glida nån gång då och då . Kommer därför inte behöva funtionen av en stänkskärm.

Ska upp och fortsätta idag, återkommer med pics. :)

Ja, gamla Hondagafflar (och alla andra japsgafflar från anno dazumal) är som kokta spaghetti....
Det var vanligt förr att köpa gaffelstabilisatorer mod jättegrov.
Tarozzi var EN av leverantörerna.
Men gör gärna ett riktigt mallegrovt "skärmstag" i 10mm alu med förstärkningar på. Låt det gå så högt att du kan skruva en stänka under den.

Detta är vad JAG pysslar med just nu iaf (förutom de tre hojarna som står):

Lite vinterpyssel. En gammal hederlig tvåventilsstånka, och nu ikväll rök mödisen på den då jag begick "First Blood" med portningsverktyget ;)
I bakgrunden en färdigportad CB 750.

Läckert! Kommer du plocka ur nå mer effekt ur den eller är det mest för sakens skull? lite bättre flöde och finare gång?

Vad är de för årsmod på din cb du har? ser äldre ut än min?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Läckert! Kommer du plocka ur nå mer effekt ur den eller är det mest för sakens skull? lite bättre flöde och finare gång?

Vad är de för årsmod på din cb du har? ser äldre ut än min?

Nja, den ska nog trimmas till litegranna denna motor!
Såvitt ägaren vill dunka i en bättre kam.
Men jag portar och förbereder den på att klara en shysst kam.
Det blir även grövre borr och en högkompkolv, samt planat.

CB-locket du ser i bakgrunden är till en Classicracer, och är ett ursprungligt topplock som satt på de första enkelkammarna CB750K0-K7 (69-78)

Flera av mina vänner kör numera i den serien så det blir till att fila lite såna oxå. De är tacksamma eftersom de är så kass original! :)

Min CB750 är en 71:a
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nja, den ska nog trimmas till litegranna denna motor!
Såvitt ägaren vill dunka i en bättre kam.
Men jag portar och förbereder den på att klara en shysst kam.
Det blir även grövre borr och en högkompkolv, samt planat.

CB-locket du ser i bakgrunden är till en Classicracer, och är ett ursprungligt topplock som satt på de första enkelkammarna CB750K0-K7 (69-78)

Flera av mina vänner kör numera i den serien så det blir till att fila lite såna oxå. De är tacksamma eftersom de är så kass original! :)

Min CB750 är en 71:a



Ballt! gamla räsers e coola, innan jag köpte min cb så letade jag efter en 70 talare, med kick och ekerhjul o hela baletten, dessa var dock så förbannat dyra så fick bli en 80talare till trotts.:D
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Bättre bild på framskärmen.
 

Bifogat

  • IMG_0624(copy).jpg
    IMG_0624(copy).jpg
    116.7 KB · Visningar: 107
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top