Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Håller på bygger på en liten instrumentpanel nu. Använder mig av gamla säkringsdosan som satt på styret. Blir en egen variant av hur dem såg ut på 70-talshojjarna. Kapade även bort fästet för chocken då denna kommer sitta nån helt annanstans (bild 1-4)

Bifogat

• IMG_0628(copy).jpg
    IMG_0628(copy).jpg
    104.2 KB · Visningar: 115
  • IMG_0627(copy).jpg
    IMG_0627(copy).jpg
    99.9 KB · Visningar: 83
  • IMG_0631(copy).jpg
    IMG_0631(copy).jpg
    96.7 KB · Visningar: 88
  • IMG_0630(copy).jpg
    IMG_0630(copy).jpg
    91.5 KB · Visningar: 88
  • IMG_0632(copy).jpg
    IMG_0632(copy).jpg
    125.8 KB · Visningar: 95
  • IMG_0637(copy).jpg
    IMG_0637(copy).jpg
    93.3 KB · Visningar: 134

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tanken är ju alltså att jag ska bygga in kontrollampor 4st, likt denna.

Bifogat

• 43-025_l.jpg
    43-025_l.jpg
    8.1 KB · Visningar: 58

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Bättre bild på framskärmen.

Nope, jag är ledsen men den där skärmen går bort för min del, sorry, kolla in hos "roffes" (annonsör på SH till vänster) och, "bläddra i katalogerna och du skall finna".

Jag tycker inte att det skall vara kortskärm, endera ingen alls och ett vobbelstag eller en långsmal variant typ den Jörgen monterat på Sothoran eller liknande.

Annars ser det bra ut, du verkar målmedveten, kör hårt.

God Hjul!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nope, jag är ledsen men den där skärmen går bort för min del, sorry, kolla in hos "roffes" (annonsör på SH till vänster) och, "bläddra i katalogerna och du skall finna".

Jag tycker inte att det skall vara kortskärm, endera ingen alls och ett vobbelstag eller en långsmal variant typ den Jörgen monterat på Sothoran eller liknande.

Annars ser det bra ut, du verkar målmedveten, kör hårt.

God Hjul!

Ja smaken är som baken. Inget konstigt med det. :) . Ska se hur de ser ut när man får på hjulet då får man lite bättre perspektiv. Har spanat in roffes för lite andra prylar, mätare t.ex. har en plan, tänkte prova något annorlunda, ni ska få se. Gillar dock inte deras kataloger, jobbiga att leta rätt på saker osv. svårhandlat även om jag torr de har mycket bra grejjor.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Så. Lite uppdateringar från garaget. Igår la jag ner ca 6-7h efter jobbet på att bygga vidare, försov mig därav idag och kom således försent till jobbet men de var de värt för nu har de tagit lite fart:tummenupp

Här är lite bilder på min grunkamoj jag byggde, i den här är de alltså tänkt att jag ska mekka in lite lysdiodrar/kontrollampor eller dylikt likt en display.

Jag hade även lite planer på det här med hastighetsmätare och varvräknare.
Då jag får hål över från där styret satt så går planerna så att jag tänkte sätta en rörbit ut där med en stump 40-50mm på vardera sida med varsin mätare på, då de säljer små mätare till styret på roffes.
Jag kommer alltså således få en rak linje med små mätare och intstrumentpanel. Detta gör att jag kan använda tändningslåset på orginalplats istället för att bygga något på ramen under tanken som jag tänkt från början. Jag tror även de blir en skönare linje på cockpiten också.
(återkommer mer ang detta när jag inhandlat delat).

Bifogat

• IMG_0650(copy).jpg
    IMG_0650(copy).jpg
    125.4 KB · Visningar: 89
  • IMG_0649(copy).jpg
    IMG_0649(copy).jpg
    95.4 KB · Visningar: 88
  • IMG_0660(copy).jpg
    IMG_0660(copy).jpg
    107.4 KB · Visningar: 93
  • IMG_0659(copy).jpg
    IMG_0659(copy).jpg
    108.2 KB · Visningar: 97

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sen passade jag på att fortsätta plocka ihop den lite grann. Eftersom jag har så jäkla mycket på gång just nu kommer jag inte ha varken råd eller tid att göra mitt drömbygge till den här sommarn, därav ett långtidsprojekt. Har därför bestämt att jag kommer bygga ihop en "demo hoj " till den här sommarn och vart eftersom jag har råd och tid köpa och byta ut delar (däck drivpaket, häftiga grejjer osv ) .

Hursomhellst hade jag tänkte börja pilla lite med bakdelen nu (har tonvis med styrofoam hemma) och vill därför ha ett rullande chassie, dels för att det blir enklare att skapa då, då man har en helhetsbild, och dels för att de e enklare att kunna flytta omkring den i garaget lite lättare för att kunna jobba med annat.

Lite mer bilder:
(Bild 5 är slutresultat på min fotpinneplatta, blev nöjd merd resultatet till slut, snyggare än orginal. )

Bifogat

• IMG_0645(copy).jpg
    IMG_0645(copy).jpg
    120.2 KB · Visningar: 96
  • IMG_0647(copy).jpg
    IMG_0647(copy).jpg
    115.1 KB · Visningar: 96
  • IMG_0652(copy).jpg
    IMG_0652(copy).jpg
    121.1 KB · Visningar: 125
  • IMG_0658(copy).jpg
    IMG_0658(copy).jpg
    115.1 KB · Visningar: 96
  • IMG_0654(copy).jpg
    IMG_0654(copy).jpg
    116 KB · Visningar: 110
  • IMG_0656(copy).jpg
    IMG_0656(copy).jpg
    112.4 KB · Visningar: 105

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ser bra ut, jobba på:tummenupp angående din framskärm, du tror inte att det skulle passa bättre med en liten "hel" skärm istället för bara ett litet fyrkantigt skärmsnitt mitt på?:va gjorde ju själv en lite snabbmixtur på området för ett tag sen, kanske nåt i den stilen?:tummenupp bifogar bild nedan.

Bifogat

• DSC00468.JPG
    DSC00468.JPG
    89 KB · Visningar: 97

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
ser bra ut, jobba på:tummenupp angående din framskärm, du tror inte att det skulle passa bättre med en liten "hel" skärm istället för bara ett litet fyrkantigt skärmsnitt mitt på?:va gjorde ju själv en lite snabbmixtur på området för ett tag sen, kanske nåt i den stilen?:tummenupp bifogar bild nedan.

Den skärmen var, den var, ja, eeh:va , hmm, lagom!:tummenupp

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12

Mnja, alltså jag var nöjd med framskärmen tills jag satte dit framhjulet och den fick en konstig vinkel. Jag gillar ju inte framskärmar överhuvudettaget och tycker de ser läckert ut utan, men den blir så svajjig då.

Kontentan är nog att jag kommer antingen köpa en båge/stabilisator eller bygga en diskret.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mnja, alltså jag var nöjd med framskärmen tills jag satte dit framhjulet och den fick en konstig vinkel. Jag gillar ju inte framskärmar överhuvudettaget och tycker de ser läckert ut utan, men den blir så svajjig då.

Kontentan är nog att jag kommer antingen köpa en båge/stabilisator eller bygga en diskret.

kan du inte sätta en sån där stabilisator som går mellan de övre gaffelbenen då? alltså, en sån där "tvärslå" som sitter en bit ovanför "dämparnibotten"-sträcket så att säga...:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen, jag har också snickrat till en ny lättare glasfiberframstänka till min hoj i vinter. Fick den från lack för ngn månad sedan, hemiorange som resten av hojen. Ovanför stänkan min så syns ett sånt wobbelstag jag tror ni menar. Den styvar upp min gaffel en hel del. De gamla plåtstänkorna hade nämligen ofta ett bastant plåtbeslag på insidan vilken har lite samma funktion som ett wobbelstag. På sista bilder ser ni plåtbeslaget där min gamla originalplåtsstänka ligger bredvid den nya glasfiberstänkan innan den lackades.

Dr Bikes förslag i inlägg #95 är ju annars en smart och snygg lösning. "Men gör gärna ett riktigt mallegrovt "skärmstag" i 10mm alu med förstärkningar på. Låt det gå så högt att du kan skruva en stänka under den."

Om man gör ett sånt beslag snyggt och sedan polerar aluminiumet så bryter det av på ett läckert sätt mot glasfiberstänkan som passerar under om man har en lackyta med lite lyster på stänkan.

/J

Bifogat

• IMG_5344.jpg
    IMG_5344.jpg
    82.4 KB · Visningar: 75
  • IMG_5504.jpg
    IMG_5504.jpg
    57.9 KB · Visningar: 89
  • IMG_5506.jpg
    IMG_5506.jpg
    44.2 KB · Visningar: 73
  • IMG_5323.jpg
    IMG_5323.jpg
    68.4 KB · Visningar: 74
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hej igen, jag har också snickrat till en ny lättare glasfiberframstänka till min hoj i vinter. Fick den från lack för ngn månad sedan, hemiorange som resten av hojen. Ovanför stänkan min så syns ett sånt wobbelstag jag tror ni menar. Den styvar upp min gaffel en hel del. De gamla plåtstänkorna hade nämligen ofta ett bastant plåtbeslag på insidan vilken har lite samma funktion som ett wobbelstag. På sista bilder ser ni plåtbeslaget där min gamla originalplåtsstänka ligger bredvid den nya glasfiberstänkan innan den lackades.

Dr Bikes förslag i inlägg #95 är ju annars en smart och snygg lösning. "Men gör gärna ett riktigt mallegrovt "skärmstag" i 10mm alu med förstärkningar på. Låt det gå så högt att du kan skruva en stänka under den."

Om man gör ett sånt beslag snyggt och sedan polerar aluminiumet så bryter det av på ett läckert sätt mot glasfiberstänkan som passerar under om man har en lackyta med lite lyster på stänkan.

/J

läcker stänka:tummenupp inte precis ett sånt wobbelstag jag menade men nu när jag ser det inser jag att det var ett sånt jag borde ha menat (häum?:va )! ett sånt hade sett sjukt snyggt ut på din räser skaD!:tummenupp så kan du skippa stänkan också:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur mycket wobbelstag kan det behövas på ett bambustaket från det århundradet, dom hade ju ändå midjestyrning... :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har en 83'a, då hade dom förfinat konsten, ramlacken är som ett gummiöverdrag :D

Äru tillbaka i svedala nu din tjärstrykare!

Ja jag kom hem igår em. Har inte visat passet så många ggr på länge :mad Ukrainska flygplatser.....

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12

/J

Riktigt snyggt jörgen! Gillar både stänkan och staget, det gör sig riktigt bra.
Ditt stag såg kraftigt och snyggt ut. sånt skulle jag helt klart kunna tänka mig, men de ser ju dyrt ut ... ska kika , bra förslag! :tummenupp

Hur mycket wobbelstag kan det behövas på ett bambustaket från det århundradet, dom hade ju ändå midjestyrning... :D

Många bäckar små! Allt annat är ju så gungigt och ostabilt så ju styvare den blir desto bättre. Kan jag få den lite mer körbar så kommer dne ge mig mycket mer glädje.

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har dragit lite el och monterat bromsar arnars har de inte hänt mycket.

Köpte ett par blinkers begangat från en gammal HD som jag tyckte såg gammeldags i stilen. Har putsat frenetiskt i timmar nu då dessa va skitiga,oljiga,rostiga och skabbiga men nu blänker de fin, tanken är att ja ska ha samma stil på fram o baklampa.

Va tycker ni? dessa borde kunna göra sig bra va? Istället för miniblinkers och annat sportigt som jag itne tycker passar in riktigt, och orginal e uteslutet.

Bifogat

• IMG_0661(copy).jpg
    IMG_0661(copy).jpg
    130.6 KB · Visningar: 83

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror att det blir snyggt!
Någon som vet hur man får igenom ett sådant bakljusarrangemang som det är på Sportster Nightster?
Använder blinkersen som (enda) baklyse.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...