Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jojuste, jag provade för skojskull hänga dit lite avgassystem bara för att se hur det ser ut, vet ju itne riktigt hur jag ska bygga det där.

Tanken var att ha 4-2 system med en ljuddämpare om vardera sida. Men har itne fått tag på något sådant grenrör för en vettig peng så har två stycken 4-1 grenrör liggandes och mina nyinköpta 2st ljuddämpare. Funderar på att försöka bygga nå eget rör för att få ihop ett 4-2 system. Hur de ska se ut eller gå till i praktiken vet jag inte. Men hursom, jag hängde på systemet som ett 4-1 enbart för att se hur ljuddämparna gjorde sig mot hojjen, såg hyffsat ut tyckte jag, och vill jag göra det enkelt för mig skulle jag kunan ha det såhär, åtminstone tills vidare om inte annat.

4-4 e ju klart snyggast, men svårt och dyrt att få tag på så komprimissar nog med 4-2.

Tips och förslag?

Bifogat

• IMG_1092(copy).jpg
    IMG_1092(copy).jpg
    160.6 KB · Visningar: 293
  • IMG_1094(copy).jpg
    IMG_1094(copy).jpg
    139.4 KB · Visningar: 191

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Blir det en dämpare på varje sida, eller 2 på högra?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jojuste, jag provade för skojskull hänga dit lite avgassystem bara för att se hur det ser ut, vet ju itne riktigt hur jag ska bygga det där.

Tanken var att ha 4-2 system med en ljuddämpare om vardera sida. Men har itne fått tag på något sådant grenrör för en vettig peng så har två stycken 4-1 grenrör liggandes och mina nyinköpta 2st ljuddämpare. Funderar på att försöka bygga nå eget rör för att få ihop ett 4-2 system. NEJ

Hur de ska se ut eller gå till i praktiken vet jag inte. Fundera inte ens på det

Men hursom, jag hängde på systemet som ett 4-1 enbart för att se hur ljuddämparna gjorde sig mot hojjen, såg hyffsat ut tyckte jag, och vill jag göra det enkelt för mig skulle jag kunan ha det såhär, åtminstone tills vidare om inte annat. Bra så

4-4 e ju klart snyggast, men svårt och dyrt att få tag på så komprimissar nog med 4-2. 2 fel

Tips och förslag? ?, vadå

Du skall ha avgaset sådär! Nu behöver du inte fundera mer och jag har aldrig haft fel,(fast det varit nära).

4-1 är dessutom ett måste för att det skall bli någon sång.

Varsågod!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Du skall ha avgaset sådär! Nu behöver du inte fundera mer och jag har aldrig haft fel,(fast det varit nära).

4-1 är dessutom ett måste för att det skall bli någon sång.

Varsågod!

Är det så? Sång vill man ju ha på en sån här gammal häck.
problematiken ligger väl i att jag har köpt 2st ljuddämpare men e för snål för att köpa ett tillhörande grenrör (folk tar hutlösa priser för begangat skräp)

däremot tycker ju jag de ser snyggare ut med 4-2 :confused:

Blir det en dämpare på varje sida, eller 2 på högra?

En på vardera sida. Hade velat ha 2st på vardera sida men eftersom jag köpte nya eftermarknadsdämpare för tusenlappen styck så sa plånboken att de fick räcka med 2st :D

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är det så? Så är det.(Iaf tycker jag att det blir lite "brötigt" ljud, ingen riktigt ren sång med två dämpare).

däremot tycker ju jag de ser snyggare ut med 4-2 :confused:

All I hear is.... Ledsen att behöva meddela att du har fel, tur i oturen att jag kunde styra upp det hela gnm att bekräfta att du redan var på rätt väg. Bry dig inte om att tacka, bara PMa för kontonr.

Mera allvarligt så blir det nog bra either way, tycker bara det blir så rätt med 4-1 kombinerat med ett klassiskt stuk på dämparen. Kan eventuellt vara spekulant på den andra, innerdiameter på anslutningen samt perforerade röret,(gärna längden på dämparen även om det väl finns lite info på den tidigare i tråden), isf?

s3an

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Speed Triple-00såld Ducati750ss-95såld Honda cb750k6 cafe
Var köpte du ljuddämparna? Pris?

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mera allvarligt så blir det nog bra either way, tycker bara det blir så rätt med 4-1 kombinerat med ett klassiskt stuk på dämparen. Kan eventuellt vara spekulant på den andra, innerdiameter på anslutningen samt perforerade röret,(gärna längden på dämparen även om det väl finns lite info på den tidigare i tråden), isf?

Haha, så det var det de hela bottnade sig i? att du var spekulant på min andra snygga dämpare? ;)
Ja vi får väl se hur det blir med det, du kan ju få byta den mot en snygg bakdel a la café eller nå annat häftigt till bygget. ( öppen för förslag)

stämmer bra det, köptes från touringbutiken för strax under tusenlappen ex.frakt (nu håller dom väl däremot på att konka så går väl inte att handla från dem så länge till? )

daytona nånting heter dem.

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jaha, dags att uppdatera lite. Har hänt en del men har inte orkat fota så mycket och de har inte hänt så mycket som är värt att se.
Jag stod i valet och kvalet att sälja hojen eller jobba vidare på den. Då min lågbudget har minimerats och gått till ingen budget alls i princip så valde jag att trots att behålla hojen och bygga klart. Inte klart med massa fräsiga delar som blänker och kostar i raceutförande som jag egentlgien vill. Men jag bygger klart skrothögen så den går att leka lite med i sommar iaf, en liten "demo-hoj" som jag vill kalla det så kan jag i ett senare skede bygga vidare och fortsätta ösa pengar över den när det finns till hands.
Nog om det.

Förgasaren rev jag ner i molykyler och gjorde rent, trottlarna öppnade knappt och hade 4cm tjockt lager med rost och ärgat material i botten kopparna.
putsade upp med lite svinto och satte tillbaka och även så luftburken.
Smörjde upp alla vajrar och stoppade tillbaka, koppling, gas, chocke.
All el är dragen snyggt och inkopplad, även så lyset som jag har fäst med universalfästen.
Köpte mig även ett nytt batteri på biltema, ett gel batteri 12v/14ah som hamnade i samma batterilåda dock lite uppfräshad.
Gått igenom motorn med lite svinto och diverse lösningsmedle för att få bort all ärgad skit och få lite glans i han.
Även slängt i lite nya filter olja&luft. Soppaslang blev en snygg fake stålomspunnen slang även den ifrån biltema. (micke som fick över ifrån sitt bygge).
Nästa steg blir nu att klippa till och bocka några snygga sidoplåtar i rostfritt framför batterit och all eldynga. Behöver även ett 4-2 grenrör och en bakdel. och såklart en massa små pyssel kvar.

Peace out!

Några dagsaktuella bilder:

Bifogat

• IMG_1148(copy).jpg
    IMG_1148(copy).jpg
    238.3 KB · Visningar: 177
  • IMG_1144(copy).jpg
    IMG_1144(copy).jpg
    221 KB · Visningar: 137
  • IMG_1146(copy).jpg
    IMG_1146(copy).jpg
    214.5 KB · Visningar: 121
  • IMG_1145(copy).jpg
    IMG_1145(copy).jpg
    203.3 KB · Visningar: 128
  • IMG_1147(copy).jpg
    IMG_1147(copy).jpg
    213.5 KB · Visningar: 121
  • IMG_1142(copy).jpg
    IMG_1142(copy).jpg
    222.2 KB · Visningar: 153

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kämpa på! Vet hur det är med tajt budget, man får bygga mer själv helt enkelt!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Update#

Har knåpat egna sidoplåtar några kvällar nu.
Blev rostfri plåt som jag gjort några knäckar på för att få att passa. Sen gjorde jag dristanser och la på baksidan så kunde jag använda mig av befintliga öron som fanns orginal. Räckte med två fästen så drog jag tredje kanten inanför ramkanten. Sitter stenhårt och vart snyggt tyckte jag så jag e nöjd. Kostnad 0:- .

Har slängt på nya renthal handtag och sänkt ner lyse 40mm samt clip on 55mm fick snyggare hållning tyckte jag. Kapat bort lite orginal öron och fästen på ramen och bättrat på med hammarlack.

Orginal avgas åkte på tills vidare, grenrör uppsprayat med zinkspray och ljuddämpare med svartspray. Ska kapa av ljuddämpare nån gång i framtiden och stoppa på mina nyköpta som legat ett år för 4-2 montering istället, när det nu blir av...

Startade nästan upp han för ett par dagar sen, den stod och harvade och hostade till några ggr, men slirade fortf på startmotorn och läckte från förgasaren så de blev ingen start men de var nära.

Nu håller jag på kapar ner orginalstödet, som e rätt fult så snyggar till det.
Sen får vi se vad jag hittar på. En bakdel vore ju skoj, hojjen ser förjävlig ut utan en när man ser den fula bakramen, men vet inte om jag ska invistera i en eller försöka mig på att bygga nå eget?

Peace out! :tummenupp

Bifogat

• IMG_1213(copy)6.jpg
    IMG_1213(copy)6.jpg
    229.7 KB · Visningar: 100
  • IMG_1215(copy)5.jpg
    IMG_1215(copy)5.jpg
    182.7 KB · Visningar: 100
  • IMG_1210(copy)4.jpg
    IMG_1210(copy)4.jpg
    211.5 KB · Visningar: 171
  • IMG_1208(copy)3.jpg
    IMG_1208(copy)3.jpg
    201.1 KB · Visningar: 124
  • IMG_1203(copy)2.jpg
    IMG_1203(copy)2.jpg
    179 KB · Visningar: 81
  • IMG_1198(copy)1.jpg
    IMG_1198(copy)1.jpg
    168.8 KB · Visningar: 81

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ser bra ut.
Men:
Tycker att sidoplåtarna ser lite klumpiga ut.
Du har inte underat på att lacka en liten "bård" runt kanterna på plåten i samma färg som ramen?
Borde få plåten att se mindre ut och ramen grövre.

Absolut inget fel som det är nu - Men jag tycker att det ser tungt ut.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ser bra ut.
Men:
Tycker att sidoplåtarna ser lite klumpiga ut.
Du har inte underat på att lacka en liten "bård" runt kanterna på plåten i samma färg som ramen?
Borde få plåten att se mindre ut och ramen grövre.

Absolut inget fel som det är nu - Men jag tycker att det ser tungt ut.

Jo jag håller med, ser lite krallig ut, funderade på att kapa ner den så den ligger mer innaför ramen. Ett annat alternativ var att göra några dekorativ hål så den ser "lättad" ut. 3st ~40mm hål och 3st ~30mm uppe i ett hörn eller nått funderade jag på.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fick den briljanta iden att lägga lite färg på tanken idag.
2 lager vit elementfärg är lagd efter lite maskering. Ska lägga ett sista lager imorgon. Återkommer med resultat. Tror det kan funka..

Bifogat

• IMG_1219(copy)1.jpg
    IMG_1219(copy)1.jpg
    131.9 KB · Visningar: 82
  • IMG_1223(copy)2.jpg
    IMG_1223(copy)2.jpg
    133.2 KB · Visningar: 138
  • IMG_1221(copy)3.jpg
    IMG_1221(copy)3.jpg
    121.2 KB · Visningar: 90

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Så, la ett lager till där på det vita och drog bort lite maskering, hade läckt igenom tejpen på några ställen så där blir de backjobb. Tror det kan bli snyggt annars efter ltie finputs, kanske lite klarlack över å bättra på det röda vi får se. Tänkte dra en liten kant mellan övergången från vitt till röd, typ en svart kant 1cm bred eller dylikt? kanske silver som ramen?

Vitt tanklock såg snyggt ut i mitt huvud men vette fan alltså? Kanske även där ska lägga i några detaljerm ed annan färg för att bryta lite.

Honda texten tänkte jag fylla i bakgrunden med svart med en liten pensel så att endast bokstäverna är vita

Bifogat

• IMG_1228.(copy)4.jpg
    IMG_1228.(copy)4.jpg
    202.2 KB · Visningar: 85
  • IMG_1227.(copy)3.jpg
    IMG_1227.(copy)3.jpg
    172 KB · Visningar: 108
  • IMG_1226(copy).2.jpg
    IMG_1226(copy).2.jpg
    149.5 KB · Visningar: 110
  • IMG_1225(copy)1.jpg
    IMG_1225(copy)1.jpg
    209.6 KB · Visningar: 94

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser mycket bra ut. En stripe (som du säger) skulle nog vara en bra idé. Bara vitt mot rött tycker jag blir en nog så stark kontrast, kan behövas något för att bryta av, svart som du säger, eller kanske en mörkblå. Ju mörkare färg desto bättre tror jag.

Vad gäller bredd på stripe så skulle jag nog satsa på en 4-6mm bred remsa, 10mm är nog så brett. I alla fall på en tank som har så pass fina och mjuka linjer.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ser mycket bra ut. En stripe (som du säger) skulle nog vara en bra idé. Bara vitt mot rött tycker jag blir en nog så stark kontrast, kan behövas något för att bryta av, svart som du säger, eller kanske en mörkblå. Ju mörkare färg desto bättre tror jag.

Vad gäller bredd på stripe så skulle jag nog satsa på en 4-6mm bred remsa, 10mm är nog så brett. I alla fall på en tank som har så pass fina och mjuka linjer.

Bra förslag! Tror du har rätt. Kanske en svart en, mörkblå vore ju snyggt för att få retro honda känsla men kommer inte ha nå annat i den kulören så får nog bli svart isf, enkelt o bra

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sådär nu har jag gjort lite vidare finputs, lite svart stripe, diverse färg och slipande senare. Nån skön retroklibba jag hittade i mitt skåp.
Honda märkerna gillade jag inte som helvita så jag slipade ner de igen och började om från början, la en svart grund och slipade upp bokstäverna till ren metall, tyckte de såg bättre ut.

Peace out!

Bifogat

• IMG_1280(copy)1.jpg
    IMG_1280(copy)1.jpg
    226.4 KB · Visningar: 123
  • IMG_1277(copy)2.jpg
    IMG_1277(copy)2.jpg
    157.2 KB · Visningar: 128
  • IMG_1274(copy)3.jpg
    IMG_1274(copy)3.jpg
    171.1 KB · Visningar: 136
  • IMG_1278(copy)4.jpg