Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett tips med hammarlack är att vispa den ordentligt, och helst att spruta den med en spruta med stort munstycke, man kan få rena mirra-finishen då.

Jag var överseriös med en av mina folkracebilar som var svart/silver när den var nybyggd, den glittrade så vackert så....

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ett tips med hammarlack är att vispa den ordentligt, och helst att spruta den med en spruta med stort munstycke, man kan få rena mirra-finishen då.

Jag var överseriös med en av mina folkracebilar som var svart/silver när den var nybyggd, den glittrade så vackert så....

Ja tack de ska jag tänka på. Någon spruta använder jag dock inte, detta penslas, billigt,enkelt och hyffsat resultat tycker jag

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fy fan det var mycket jobbigare att slipa ner ramen än jag någonsin förväntat mig, har blivit många många timmar nu. Stora ytor gick ju snabbt men alla jäkla skrymslen som jag inte kom åt med nånting.

Där ligger nu en grundlack iaf, ska ett lager till och finputsas lite men det går väl "frammåt" iaf....(Nätt o jämnt)

Bifogat

• IMG_0530(copy).jpg
    IMG_0530(copy).jpg
    108 KB · Visningar: 176
  • IMG_0529(copy).jpg
    IMG_0529(copy).jpg
    108.5 KB · Visningar: 153

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Ja tack de ska jag tänka på. Någon spruta använder jag dock inte, detta penslas, billigt,enkelt och hyffsat resultat tycker jag

Tyckte det blev fint, ser slitstarkt ut och redo för att användas. Har faktiskt undrat hur ytan blir när man penslar på hammarlack, och nu vet jag.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hmm, ja det har inte hänt ett skit på mitt bygge för jag gick och köpte mig en till hoj (nu har jag 4st och de börjar bli jobbigt). Hehe, men kunde inte låta bli då jag hittade ett bra projekt som var tokbilligt, och med min prutmån som alltid kommer till gjorde jag en riktigt bra affär.
Eftersom jag kört cross i 7år och nyligen slutat har jag tokig abstinens till crossåkandet så hittade därför en Kx125-02 med rasad växellåda och hål i blocket, samt hela hojjen var i princip i lådor.

Har jobbat på den i 8-9dar nu och så här ser det ut.

(Ps. Nu när kx'n har ett färdigt chassi och börjar ta ansikte så ska jag ställa den åt sidan och fortsätta med mitt cafébygge, ville bara dela med mig av senaste garagenytt :) )

Bifogat

• IMG_0534(copy).jpg
    IMG_0534(copy).jpg
    99 KB · Visningar: 104
  • IMG_0537(copy).jpg
    IMG_0537(copy).jpg
    95.6 KB · Visningar: 123
  • IMG_0571(copy).jpg
    IMG_0571(copy).jpg
    96.7 KB · Visningar: 100
  • IMG_0570(copy).jpg
    IMG_0570(copy).jpg
    106.1 KB · Visningar: 141

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Så, ramen är lackad, ska finputsa och lägga ett tunt lager till imorrn sen kommer nog bilder upp inom kort!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ram och sving e "typ" klara då. De e lite småfix kvar på lacken iaf trotts allt.
Det svåra med att penselmåla såhär är att man är jättenogran och lägger vad man tycker en bra lack i tunt lager, går därifrån och 2-3minuter senare har det börjat rinna. Man torkar bort rinningen och jobbar vidare, 5minuter senare har de runnit på nått annat ställe och samtidigt börjat torka, bara börja om ... ja sådär håller det på, så jävla svårt och energikrävande :huvet

Bifogat

• IMG_0575(copy).jpg
    IMG_0575(copy).jpg
    110.4 KB · Visningar: 148
  • IMG_0580(copy).jpg
    IMG_0580(copy).jpg
    92.8 KB · Visningar: 127
  • IMG_0576(copy).jpg
    IMG_0576(copy).jpg
    90.6 KB · Visningar: 117
  • IMG_0578(copy).jpg
    IMG_0578(copy).jpg
    90.4 KB · Visningar: 147

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Tycker fortfarande det ser skitbra ut, kan inte vänta på att du monterar ihop alla nya/nylackade delar till en snygg caféracer.

Blir det ny motor till crossen eller ska du fixa hålet o växellådan själv?

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tycker fortfarande det ser skitbra ut, kan inte vänta på att du monterar ihop alla nya/nylackade delar till en snygg caféracer.

Blir det ny motor till crossen eller ska du fixa hålet o växellådan själv?

Tack man! Kul att höra! :)

Det är som sagt svårt att få nån jätte finish på det men lägger man ner lite tid så funkar det.

ang kawan så, hittar jag billig motor beggat så köper jag, men risken är ytterst liten så jag hoppas att de kommer lsöa sig och kunna svetsa blocket (borde gå) i värsta fall blir det nya block. men som sagt, räknar med att de ska gå att svetsa, är ganska lite skadat egentligen.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hmm, ja det har inte hänt ett skit på mitt bygge för jag gick och köpte mig en till hoj (nu har jag 4st och de börjar bli jobbigt). Hehe, men kunde inte låta bli då jag hittade ett bra projekt som var tokbilligt, och med min prutmån som alltid kommer till gjorde jag en riktigt bra affär.
Eftersom jag kört cross i 7år och nyligen slutat har jag tokig abstinens till crossåkandet så hittade därför en Kx125-02 med rasad växellåda och hål i blocket, samt hela hojjen var i princip i lådor.

Har jobbat på den i 8-9dar nu och så här ser det ut.

(Ps. Nu när kx'n har ett färdigt chassi och börjar ta ansikte så ska jag ställa den åt sidan och fortsätta med mitt cafébygge, ville bara dela med mig av senaste garagenytt :) )

En KX500 motor kanske skulle vara intressant?
Bra pris på en komplett motor, med avgasrör, tändning och förgasare.
PM om intresse.

mats

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
En KX500 motor kanske skulle vara intressant?
Bra pris på en komplett motor, med avgasrör, tändning och förgasare.
PM om intresse.

mats

I ett 125 chassie?! hehe nej jag tror inte det är nån höjdare. då får jag snickra om ramen gansak radikalt. men tack ändå.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu har de hänt lite grejjer här iaf.
lackat lite styrkrona o clip on. och skickar med en sista bild på hur ramen blev. en bild på min hög med grejjer som kan få den bästa av tvivla på sig själv och en bild på hur jag tänkte kapa till fotfästena där.

mja, eh ... bilderna talar nog för sig själv.

Bifogat

• IMG_0581(copy).jpg
    IMG_0581(copy).jpg
    82.6 KB · Visningar: 143
  • IMG_0583(copy).jpg
    IMG_0583(copy).jpg
    123.6 KB · Visningar: 146
  • IMG_0584(copy).jpg
    IMG_0584(copy).jpg
    79.8 KB · Visningar: 133
  • IMG_0582(copy).jpg
    IMG_0582(copy).jpg
    88.8 KB · Visningar: 178

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
kastade ihop gaffeln,clip on och på med tanken för att få lite preview hur de ska se ut, lär nog dock plocka ner och renovera gaffeln snart men bara för att få lite känsla av en hoj. tanken vettefan vad jag ska göra med, kanske bara ha den som den är och kapa bort öronen? Har ju öven min andra andra tank men provade fram o tillbaka och kom fram till att jag väljer denna orginaltank trots allt.

Bifogat

• IMG_0591(copy).jpg
    IMG_0591(copy).jpg
    103.2 KB · Visningar: 155
  • IMG_0589(copy).jpg
    IMG_0589(copy).jpg
    126.7 KB · Visningar: 126
  • IMG_0588(copy).jpg
    IMG_0588(copy).jpg
    138.5 KB · Visningar: 125
  • IMG_0590(copy).jpg
    IMG_0590(copy).jpg
    72 KB · Visningar: 113

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
kastade ihop gaffeln,clip on och på med tanken för att få lite preview hur de ska se ut, lär nog dock plocka ner och renovera gaffeln snart men bara för att få lite känsla av en hoj. tanken vettefan vad jag ska göra med, kanske bara ha den som den är och kapa bort öronen? Har ju öven min andra andra tank men provade fram o tillbaka och kom fram till att jag väljer denna orginaltank trots allt.

Den där tanken skulle funka om du gjorde "knä-urgröpningar" eller IAF lackade sådana fält på den.

Själv har jag noll talang när det kommer till plåtarbete, men jag såg en kille som helt enkelt kapade ur exakt likadana knäurgröpningar på båda sidor, och helt enkelt bytte sida på den urkapade plåtbiten så att den blev konvex istället för konkav och sedan passade in en remsa framåt.

Efter en massa spackel blev det grymt bra, själv skulle jag spackla upp resten av tanken ett par cm bara för att slippa kapa/svetsa i den, problemet är bara att då får man börja med Jörgens pyttetank och spackla tills den ser ut som en bobber :D

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den där tanken skulle funka om du gjorde "knä-urgröpningar" eller IAF lackade sådana fält på den.

Själv har jag noll talang när det kommer till plåtarbete, men jag såg en kille som helt enkelt kapade ur exakt likadana knäurgröpningar på båda sidor, och helt enkelt bytte sida på den urkapade plåtbiten så att den blev konvex istället för konkav och sedan passade in en remsa framåt.

Efter en massa spackel blev det grymt bra, själv skulle jag spackla upp resten av tanken ett par cm bara för att slippa kapa/svetsa i den, problemet är bara att då får man börja med Jörgens pyttetank och spackla tills den ser ut som en bobber :D

Det är en mycket bra idé. har tänk på det själv för det gör väldigt mycket på intrycket av hojjen. Jag är ju dock inge baddare på plåtarbete heller så kommer nog inte att kapa och spackla upp en kant lät jobbigt. Men att lacka upp en kant eller göra nått rent grafiskt skulle kanske funka, en skarp dekal linje eller linkande som ramar in den på ett eller annat sätt kanske ...

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kolla om du inte kan hitta nån gammal skittank att testa på, och prova sedan att knacka in en "buckla" eller inbuktning, och sedan spackla upp, jag tror allt att det borde funka att göra så, hade dom tankarna på mitt projekt.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kolla om du inte kan hitta nån gammal skittank att testa på, och prova sedan att knacka in en "buckla" eller inbuktning, och sedan spackla upp, jag tror allt att det borde funka att göra så, hade dom tankarna på mitt projekt.

Jag har faktiskt övervägt just det där. Borde gå, kanske e svårt att få bulorna lika dana dock men om man målar upp någorlunda och gör lös med mycket spack/slipa efteråt så borde de funkar.
Jag har ju en till tank liggandes som jag hade tänkt bugga på men tror den blir liggandes och kan isåfall prova på den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har faktiskt övervägt just det där. Borde gå, kanske e svårt att få bulorna lika dana dock men om man målar upp någorlunda och gör lös med mycket spack/slipa efteråt så borde de funkar.
Jag har ju en till tank liggandes som jag hade tänkt bugga på men tror den blir liggandes och kan isåfall prova på den.

Jag vet ju inte om det är rätt/funkar, men borde det inte vara bra att fylla upp tanken med typ blöt sand eller något annat dämpande när man ska finknacka sedan?

En buckla i tanken åstadkommer man ju medelst stor slägga, men för att fintrimma sedan med mindre hammare?

Bara en tanke....

(EDIT) Sen har du en skit-tuff hoj som tar sig tre mil mellan soppafilterbytena, men det är ju en annan sak :D

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Smart med sand, fungerar säkert bra som "mothåll".

Man får vara noggran när det är dags för slutmontering bara! :va

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...