Lås? Biltema?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Nu när jag skaffat mc måste jag ha ett lås, iaf preliminärt då jag har den ute tills jag flyttar i början av maj.
En fördel hade varit om man kunde ta med det lätt.
Det jag sett nu är ett Gunnebo försäkringsklass 3 på clas ohlson för 489 kr plus ett hänglås abus grantit för 529. Min tanke är att detta blir rätt dyrt för att va en kedja plus hänglås och kanske inte det mest smidiga att ta med? Jag vet dock inte alls eftersom jag aldrig haft användning av såna lås förut. Vad rekommenderar ni? Vad använder ni hemma samt vad använder ni när ni ska ta en tur och parkera MC:n nån timme eller kanske till o med nån dag?

Kommentarer tack! :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Skivbromslås är ju det smidigaste om du ska ta med den. Vill du sen va extra säker över natten är ju en kedja bra.

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Jag tar med mig skivbromslåset om jag vet att jag ska stanna nånstans en längre stund.
I garaget låses dyrgripen med 2 skivbromslås, en kätting m. hänglås samt en lång kedja m hänglås. :)
Visst det är inte omöjligt att stjäla en hoj, men det kan vara olika svårt..

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Har ni tips på nåt lås som är bra? Både skivbromslås o kätting. Är det jag skrev om på biltema dyrt? Ser annars helt ok ut...

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag tror nästan mer på att köpa 6 skivbromslås eller kättingar från Biltema istället för ett Abus. Det borde ta längre tid för en skurk att bearbeta.

Slobodan

///Слобод&#107
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
CB 500
http://www.biltema.se sök på:" Hänglås för bromsskiva " kostar 139:-. Fungerat fint för mig. (lite klumpigt, men får plats i förvaringsutrymmet under sadeln så det stör inte mig så mycket)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tror nästan mer på att köpa 6 skivbromslås eller kättingar från Biltema istället för ett Abus. Det borde ta längre tid för en skurk att bearbeta.

Viktigaste är ju att det är godkänt av försäkringsbolaget. :tummenupp

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lågbudget men godkänt från biltema.
Låskätting Specialhärdad. För fastlåsning av t.ex. MC och båt. Längd: 120 cm. Ø 10 mm. Godkänd klass 3. SSF-märkt. Art nr 26-0007 289,00 kr
+
Security LJ-8025-RA SBSC-godkänd, klass 3. Art nr 87-183 199,00 kr

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Lite OT kanske men...

Vad jag emellertid finner lite ironiskt är hur ett flertal människor köpt svindyra hojar, pimpade för tiotusentals kronor, med hutlösa försäkringar. Sen drar dom och köper lågbudgetgrejer för att skydda sig själva eller/och sin dyrgrip.

Lite historiska missar:
- Biltemas ryggskydd va typ sämst i BIKE-testet (visst, storleken var fel men ändå).
- Deras takboks drogs in för att det var en trafikfara.
- 3st leksaker drogs in för att barn kunde kvävas av dom (2 "pyramider" och en skrallra).
- Röd etanol återkallades för den innehöll träsprit (metanol), vilket förklarar ökningen av antalet blinda alkisar i parken. :hihi

Det finns flera exempel, men drog bara fram de mest kända. Hursomhelst snackar vi om felkonstruktioner som leder till livsfara. Ska du tjacka grejer därifrån, kolla åtminstonde 2 gånger, då dom säljer väldigt mycket smörja.

Glöm inte heller att föräkringsbolagen sannoligen kommer att fråga efter märke och modellbetckning på ditt lås, om hojen skulle bli stulen. :)

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
Lite OT kanske men...

Vad jag emellertid finner lite ironiskt är hur ett flertal människor köpt svindyra hojar, pimpade för tiotusentals kronor, med hutlösa försäkringar. Sen drar dom och köper lågbudgetgrejer för att skydda sig själva eller/och sin dyrgrip.

Lite historiska missar:
- Biltemas ryggskydd va typ sämst i BIKE-testet (visst, storleken var fel men ändå).
- 3st leksaker drogs in för att barn kunde kvävas av dom (2 "pyramider" och en skrallra).
- Röd etanol återkallades för den innehöll träsprit (metanol), vilket förklarar ökningen av antalet blinda alkisar i parken. :hihi

Det finns flera exempel, men drog bara fram de mest kända. Hursomhelst snackar vi om felkonstruktioner som leder till livsfara. Ska du tjacka grejer därifrån, kolla åtminstonde 2 gånger, då dom säljer väldigt mycket smörja.

Glöm inte heller att föräkringsbolagen sannoligen kommer att fråga efter märke och modellbetckning på ditt lås, om hojen skulle bli stulen. :)

Alla ställen har problem med sina saker, men på bilsidor/mcsidor så känner många för att klaga på biltema. Visst det finns måndagsexemplar men det händer överallt.

Ett väldigt dumt exempel är om en stor MC butik t.ex Lelles skulle köpa in Kättingen och Låset från biltema, kättingen eloxerar man och sen en annan färg på plastöverdraget som sitter på och på låset ser man till att det inte står biltema längre. Nu tar vi 1599:- för det och hejhå hur bra som helst eller?

På ett sätt tycker jag väl att alla Klass 3 lås ska vara lika bra, är något mycket bättre ja då borde det väl vara ett Klass 4 istället? Någon standard måste det väl finnas för att få sätta att det är ett klass 3 lås och de har ju tydligen klarat det på biltemas lås och om man nu kan ta så lite betalt för det är det väl bara bra. Funderar själv på att köpa ett som ett extralås till min MC.

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Lite historiska missar:

Alltså, "typ sämst" var det INTE! Hade det slag som Biltema sa tog utanför skyddet korrekt placerat och varit inom gränsen, dvs 24 kN, så hade det haft bästa placeringen av Level 1-skydden, och därmed "spöat" bla Dainese Wave!

Takboxen hade inga medlevererade lastsäkringsremmar och testades därför utan att spänna fast lasten. Biltema drog in takboxarna och gav de som ägde boxen en gratis sats lastsäkringsremmar framtagna till boxen.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Viktigast är att låset är godkänt av f-bolagen,tjyven skiter i vad det står på låset när han snor hojen iaf.

Själv köpte jag ett dyrt abus med larm i,larmet skrämmer inte någon men efter ett litet missöde med ett skivlås och en framskärm så hjälper det min senilitet att komma på att ta av det innan avfärd,helt plötsligt var det billigt iaf.

Henrik

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Jo, jag kan ju hålla med om att idén med Biltema är bra. Vi behöver flera företag som konkurrerar med dom stora drakarna. Däremot tror jag man som sagt ska vara observant när man köper grejer från Biltema.

Sedan finns det ju även sådana som följer ditt exempel, dvs företag som målar skit rött och kallar det Chorizo.

Glöm inte heller att du kan köpa lås till MC även på andra ställen än MC-butikerna. Kunde se prisskillnader på 500-600 spänn bara genom att jämföra prist på ett ABUS-lås mellan olika butiker. Har du tur så äljer ditt försäkringsbolag ett till dig för en bra peng. Och då LÄR den vara godkänd. :D

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...