Lås fråga (ABUS mm)

Nicotin

Guest
Undrar, ngn som kan rekomendera ett riktigt bra lås för att kedja fast hojen i typ lykstolpar osv..

Dom riktigt feta ABUS kedjorna, hur håller dom för bultsax osv ??

Och finns det ngn test på hur hållbara dom varit för yttre påverkan ?
Typ som det testet som gjordes på skivlåsen för ett tag sen.

// Tobbe
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Abus Detecto med kedja:tummenupp

detecto-8000-5023.gif
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där kostar väl 2500-3000 nånting? :va
Jag köpte en Gunnebokätting och ett Abus-värstinglås på CO, kostade strax under 800, samma klassning men inte lite coola = dyra logos. Vill dom ha hojen så tar dom den ändå, sånt där stoppar bara klåfingriga, tillfällestjuvar och okunniga :fakta
 

Nicotin

Guest
Det där kostar väl 2500-3000 nånting? :va
Jag köpte en Gunnebokätting och ett Abus-värstinglås på CO, kostade strax under 800, samma klassning men inte lite coola = dyra logos. Vill dom ha hojen så tar dom den ändå, sånt där stoppar bara klåfingriga, tillfällestjuvar och okunniga :fakta


Det är sant...

Fast med rätt prylar så tar det tid även för proffsen..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har inte koll på olika klassningar och liknande, men syrran fick en riktigt maffig Abus-kätting på köpet när hon köpte sin moppe. En bultsax rår knappast på den, och man har nog att göra en stund även med vinkelslip eller annat som för oväsen.

Dock väger den sina modiga kilon, och det är inget man gärna tar med sig varken i/på hojen eller i ryggsäck.

EDIT:
Tror det är den här modellen:
http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...6167220&select=0105b02&artikel=4003318201820m
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Jag har inte koll på olika klassningar och liknande, men syrran fick en riktigt maffig Abus-kätting på köpet när hon köpte sin moppe. En bultsax rår knappast på den, och man har nog att göra en stund även med vinkelslip eller annat som för oväsen.

Dock väger den sina modiga kilon, och det är inget man gärna tar med sig varken i/på hojen eller i ryggsäck.

EDIT:
Tror det är den här modellen:
http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...6167220&select=0105b02&artikel=4003318201820m


Mitt extremelås väger nog sina modiga men det var inget jag hade tänkt ha med mig på hojen utan bara ha det som nattlås på parkeringen...
Så desto fetare desto bättre var tanken...
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Förkortningen står för ??

Det där kostar väl 2500-3000 nånting? :va
Jag köpte en Gunnebokätting och ett Abus-värstinglås på CO, kostade strax under 800, samma klassning men inte lite coola = dyra logos. Vill dom ha hojen så tar dom den ändå, sånt där stoppar bara klåfingriga, tillfällestjuvar och okunniga :fakta

CO? :confused:
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Clas Ohlson?

HotRod Heaven (Biltema) har ju annars bra pris på klass 3 kätting.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Har du kollat Bikes test av skivbromslås? Det bästa klarade 45 sekunder! Det säger en del...


Clas Ohlson ja :)

Joo läste testet..

Inte direkt bra resultat för dom låsen...

Men frågan är, håller en kätting bättre ?
Ja menar, det krävs mer utrustning för att kapa en kättnig än ett skivlås då skivlåset bara verka kräva en fet hammare och don..

Mne skulle tro att med skärbrännare så håller nog inte kättningen speciellt bra heller..
Och låter mindre än en vinkelslip..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Joo läste testet..

Inte direkt bra resultat för dom låsen...

Men frågan är, håller en kätting bättre ?
Ja menar, det krävs mer utrustning för att kapa en kättnig än ett skivlås då skivlåset bara verka kräva en fet hammare och don..

Mne skulle tro att med skärbrännare så håller nog inte kättningen speciellt bra heller..
Och låter mindre än en vinkelslip..
Jag hade fel, bästa låset tog det 58 sekunder att få sönder, just Abus Detecto, men det är fortfarande skrämmande dåligt, men tänker man efter, hur svårt är det att såga sönder skivan om man går den vägen istället?
Å Bike sågade sönder låsen!
Å jag skulle nog vilja påstå att det krävs precis samma saker oavsett om det är kätting eller skivbromslås man sågar bort!
 

Nicotin

Guest
ja men vilket lås håller för en vinkelslip???



Precis..

Ingen igentligen oavsett material..
Men nackdelen är att vinkelslip lever om en del..
Speciellt då jag parkerat hojen utanför balkongen..

Gott om tid att släppa lös hunden !
 

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
Abus.

Nicotin.
Har ett Abus Extreme Plus(140cm), med maximumlevel, 25 köpt på MC-Varuhuset i Sthlm för 3000:- Är i kartong, med obruten förpackning du kan få det för 2500:- om du är intresserad? Har självklart kvitto.

MVH Roothen
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top