Lås som kärvar, tips?

Charlottat

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2017
Hoj
Ducati Monster
Har två lås som skärvar, ett vanligt skivbromslås som tyvärr legat ute under vintern och kan inte vrida runt nyckeln samt att ett annat lås Abus 8077, två år gammalt, som funkat felfritt(bott inomhus hela tiden) nu börjat skärva och kan inte låsa det. Provat med låsolja och Abus-låset blev lite bättre men går fortfarande inte att låsa.
Tips på andra låsoljor eller fett eller kan man lämna in sina lås på service?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag hade ett stöldförsök på min hoj. Gick förbi lokala låssmeden och de trollade 2 min med mitt skivlås och det var som nytt. Kostade inte många kronor.

Charlottat

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2017
Hoj
Ducati Monster
Tack, då ska de ena låset lämnas in redan imorgon!

Det andra skivbromslåset är fastsatt i en kätting som sitter fast i en stolpe.. så dumt, så det måste jag försöka få upp på något annat sätt om jag inte kan få med en låssmed till stolpen hehe.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack, då ska de ena låset lämnas in redan imorgon!

Det andra skivbromslåset är fastsatt i en kätting som sitter fast i en stolpe.. så dumt, så det måste jag försöka få upp på något annat sätt om jag inte kan få med en låssmed till stolpen hehe.

Det vanliga när saker kärvar för mig, typ kan inte få loss en skruv eller mutter är 5-56, Och vänta till nästa dag även om det kan gå fortare.
Och går det inte nästa dag, mera 5-56.
Hittils har det alltid lossnat den 4:e dagen eller tidigare.

Men ett vanligt ASSA dörrlås som sitter utomhus, när det började kärva tryckte jag in MC-motorolja i nyckelhålet och hällde på nyckeln.
Och det blev direkt lika enkelt vrida på nyckeln som att dra en kniv genom varmt smör.

Har använt samma metod på hänglås som börjat kärva, vanlig motorolja.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Låsolja kan ju hjälpa också, tanklockslåset på min ER6 var lite svårflirtat och efter att ha dränkt det i låsolja ett par gånger så lirar det igen

Smagatusk

Guest
Det vanliga när saker kärvar för mig, typ kan inte få loss en skruv eller mutter är 5-56, Och vänta till nästa dag även om det kan gå fortare.
Och går det inte nästa dag, mera 5-56.
Hittils har det alltid lossnat den 4:e dagen eller tidigare.

Men ett vanligt ASSA dörrlås som sitter utomhus, när det började kärva tryckte jag in MC-motorolja i nyckelhålet och hällde på nyckeln.
Och det blev direkt lika enkelt vrida på nyckeln som att dra en kniv genom varmt smör.

Har använt samma metod på hänglås som börjat kärva, vanlig motorolja.

Dock ska man passa sig för att trycka in det första man hittar i ett lås. Ett lås är finmekanik och vissa oljor blir kletiga med tiden och drar till sig smuts som får låset att kärva ännu mer.

Pissa på sig om vintern, du vet...

Smagatusk

Guest
Jag hade ett stöldförsök på min hoj. Gick förbi lokala låssmeden och de trollade 2 min med mitt skivlås och det var som nytt. Kostade inte många kronor.

Vissa kan vara lite dumsnåla. Hellre som du att lämna det till en expert så det blir ordentligt gjort på en gång.

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Lås olja , 5-56 och tunnflytande oljor torkar allt för fort ut enligt en mek gubbe som hjälpte mig för många år sedan med bilens tändningslås .
Allt jag provade funkade 1 vecka eller så men så sa han ta vanlig motorolja i låset och 2 år efteråt när jag sålde bilen funkade tändningslåset fortfarande efter 1 motorolja behandling :)
Så nu kör jag alltid bara motorolja i alla lås som börjar kärva och dom blir som nya efteråt och fungerar länge utan strul :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Låsolja med PTFE tycker jag alltid fungerat överlägset bra på kinkiga lås.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ibland. Testa att dränka skiten i vad du nu använder.gissar att du fortfarande"när du sätter in nyckeln" kan vrida det hela varvet eller till viss del. Ta bara o jucka bestämt. Men utan att använda för mycket kraft. Fram o tillbaks. Fick hålla på i 10 min med senaste låset. Det gav med sig o funkar ännú.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Först gör man rent låset med liberalt applicerande av låsrengörning, därefter applicerar man låsolja och inget annat. Som påpekats tidigare i tråden tenderar andra oljor att torka med tiden varmed problemet återkommer.

Alla lås behöver smörjas imellant åt. Sitter de så att det kommer in skit i dem behöver de även rengöras.

Pungkt!

Täppas

Guest
Som några andra skrivit, 5,56 löser problemet (och världen går inte under för att du löst problemet själv utan dedikerade special produkter för lås..)

Skickat med Tapatalk

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
5-56 är inte en smörjande olja, det är mer för rengöring och kanske krypande för att lossa fastrostade skruvar.
Om det används i ett lås måste man därför även se till att smörja efteråt.

Olika låsar är dock uppbyggda på olika sätt, och skall därför smörjas på olika sätt... vissa låsar skall tex absolut inte smörjas alls, vissa föredrar grafit... och det stora flertalet funkar med olja.
5-56 är dock ingen olja.
Vill man tvunget handla ur CRC:s sortiment så har de låsolja i sprayform, men se skillnad på de som smörjer och de som tinar tex...

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Hoj
2018 BMW S1000R
Prova med lite litiumfett eller grafitfett på nyckeln och lirka, det brukar funka.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati