Låsmutter, ventiljustering

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Klantade till det när jag skulle justera ventiler på min Xr650r för första gången. Allt gick bra, justerade lite på insugsventilerna men behövde inte på avgas. Justerade på justerskruven, spände med låsmuttern och satte på ventillocken, men kom genast på att jag glömt spänna muttern med moment. Av med locket igen och spände den ena med 25nm och sen den andra, men denna gången kände jag inget klick i momentnyckeln. Spände vidare lite till men kände genast att muttern bara gick segt utan att spännas mer. Drog alltså runt muttern på justerskruven. Skruvade av muttern från skruven (gick trögt men det gick med en nyckel) och provade att skruva på muttern på den andra skruven. Det gick inte. Tog sen av den andra muttern från den friska justerskruven och skruvade på den på den "dåliga" skruven. Det gick fint. Det är alltså bara mutterns gänga som är kass. Jag har redan beställt en ny mutter men frågan är om man vågar använda justerskruven som sitter kvar? Där är alltså inga skador i gängorna, och dessa är väl av en sådan kvalitet att dom knäcks om man överdrar dom? Härdade alltså. Skruven är större på undersidan där dom trycker på ventilen så dom går inte att skruva upp. Man får ta av ventilkåpa och vipparm och skruva ut dom baklänges om dom ska bytas.
Så vad sägs? Bita i det sura och byta både skruv och mutter eller bara mutter?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ingen fara byt bara muttern. Jag har två kompletta ventilkåpor med lyftare i om du drar sönder fler saker däri :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det står ju i manualen att man ska dra med 25 Nm. Förslagsvis med en hyffsat kalibrerad momentnyckel och inte en 300-kronors av valfritt märke.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jo jag vet att det står men det kändes helt fel att dra så mycket på dom små fingängade sakerna.. har en rätt fin momentnyckel men den är ju inte nykalibrerad. Den är nog ca 7-8 år gammal. Den går från 20-100 nm tror jag, kanske ska man köpa en mindre för mer finlir?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Men ska jag dra alla med 25nm? :va

Mät vad det är för dimension på skruven och kolla i tabellen i länken om det är rimligt. Det skulle ju vara tråkigt om det är ett feltryckta i boken.

http://www.swebolt.se/sv/node/57


EDIT: jag gissar att det är 12.9 kvalitet i den muttern så är skruven 8mm är det rimligt.

EDIT:2 Någon tidigare ägare kan ju ha monterat en "vanlig mutter" i 8.8 kvalité där fet borde sitta en 12.9.
 
Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Mät vad det är för dimension på skruven och kolla i tabellen i länken om det är rimligt. Det skulle ju vara tråkigt om det är ett feltryckta i boken.

http://www.swebolt.se/sv/node/57



EDIT: jag gissar att det är 12.9 kvalitet i den muttern så är skruven 8mm är det rimligt.

EDIT:2 Någon tidigare ägare kan ju ha monterat en "vanlig mutter" i 8.8 kvalité där fet borde sitta en 12.9.
Det ser absolut ut som original mutter men kan ju inte vara helt 100.
Detta är en m8 med väldigt fin gänga. Ska mäta gängan sen och se hur fin den är.

Nu är det ju inte riktigt samma sak men på XT600 ska låsmuttern dras med 11Nm (M6x1.0)
Intressant. Detta är en m8. Antagligen stämmer 25nm, det kan ju vara min momentnyckel som inte är pålitlig eller så har jag helt enkelt bara missat klicket...:död

Våt eller torr gänga? Smord gänga tar bort massor med friktion så drar man våt gänga med moment för torr så blir det för mycket.

Men det vore dumt att ha moment för torr gänga där det normalt finns olja...
Hmm.. hur vet man detta?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Intressant. Detta är en m8. Antagligen stämmer 25nm, det kan ju vara min momentnyckel som inte är pålitlig eller så har jag helt enkelt bara missat klicket...:död


Hmm.. hur vet man detta?

Ja eftersom du klarade att dra den första utan att den gick sönder så är åtdragningsmomentet antagligen inte orimligt högt även om det låter ganska högt. :tummenupp

För just ventiljusteringsskruven får man nog anta att det är våt som gäller eftersom man sällan torrtorkar dessa vid justering :)
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Våt eller torr gänga? Smord gänga tar bort massor med friktion så drar man våt gänga med moment för torr så blir det för mycket.

Men det vore dumt att ha moment för torr gänga där det normalt finns olja...

Självklart så ska man vid varje ventiljustering ta ur justerskruven och köra den i minst fyra timmar i en ultraljudstvätt fyllt med kokande trikloretylen innan man doppar den i syrabad så att man är säker på att alla spår av olja är borta innan man drar den med en nykalibrerad momentnyckel som är så dyr att man måste ha minst fyra kreditkort för att över huvud taget få komma in i affären där underverket säljs.

Så har alla mekaniker gjort i alla tider. Det är därför som det är så dyrt att lämna in på ventiljustering.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har alltid dragit muttern med 25nm enligt min Honda verkstadsbok men jag har en liten momentnyckel. Och de har alltid varit olja på skruven.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja eftersom du klarade att dra den första utan att den gick sönder så är åtdragningsmomentet antagligen inte orimligt högt även om det låter ganska högt. :tummenupp

För just ventiljusteringsskruven får man nog anta att det är våt som gäller eftersom man sällan torrtorkar dessa vid justering :)

Att den första inte gick sönder betyder inte att åtdragningsmomentet är rätt. Jag drog sönder den sista skruven till kamaxellageröverfallen för väldans många år sedan. Fel moment i Haynesboken! :mad: Nu dubbelkollar jag om jag använder momentnyckel.

I verkstadshandboken står det om det är torr eller våt gänga. Vanligtvis står det att det är torr gänga om inte annat anges. Och då anges också ofta vilken olja eller fett som ska användas.

För min del använder jag aldrig momentnyckel när jag ställer ventiler. Man behöver inte ens mäta spelet med shims utan kan skruva in skruven och sedan lossa till lämpligt spel. Men då skruvar jag inte för pengar heller... :D
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top