Forzavale
Sporthojsnörd
Klantade till det när jag skulle justera ventiler på min Xr650r för första gången. Allt gick bra, justerade lite på insugsventilerna men behövde inte på avgas. Justerade på justerskruven, spände med låsmuttern och satte på ventillocken, men kom genast på att jag glömt spänna muttern med moment. Av med locket igen och spände den ena med 25nm och sen den andra, men denna gången kände jag inget klick i momentnyckeln. Spände vidare lite till men kände genast att muttern bara gick segt utan att spännas mer. Drog alltså runt muttern på justerskruven. Skruvade av muttern från skruven (gick trögt men det gick med en nyckel) och provade att skruva på muttern på den andra skruven. Det gick inte. Tog sen av den andra muttern från den friska justerskruven och skruvade på den på den "dåliga" skruven. Det gick fint. Det är alltså bara mutterns gänga som är kass. Jag har redan beställt en ny mutter men frågan är om man vågar använda justerskruven som sitter kvar? Där är alltså inga skador i gängorna, och dessa är väl av en sådan kvalitet att dom knäcks om man överdrar dom? Härdade alltså. Skruven är större på undersidan där dom trycker på ventilen så dom går inte att skruva upp. Man får ta av ventilkåpa och vipparm och skruva ut dom baklänges om dom ska bytas.
Så vad sägs? Bita i det sura och byta både skruv och mutter eller bara mutter?
Så vad sägs? Bita i det sura och byta både skruv och mutter eller bara mutter?