Låst Uppsalaforum?

Vill du ha ett slutet forum UaRR-medlemmar?

• Antal röstningar
    0

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Hej på er!

Vi har suttit och funderat lite kring hur smart det är att vi är så öppna med det vi håller på med. det är inte svårt för polisen tex att gå in och identifiera oss eller ta reda på när vi ska ut och busa och leka.
Vet inte om de redan håller på med det men de vore dumma om de inte gjorde det...

Ett förslag som finns är att vi skapar ännu en ett Uppsalaforum som då bara medlemmar har tilltäde till. För att få tillträde dit så måste man godkännas av övriga meddlemmar.
Ett sätt att sköta det är att vederbörande får ansöka om medlemskap och då skapar vi en poll om det för att se vad majoriteten tyckerl. Ett minimikrav tycker jag skall vara att det är en person som regelbundet åker med oss och att minst ett antal meddlemmar har träffat IRL. Allt för att inte någon som har skilda intressen från oss kan läsa vad vi håller på med.
En fördel med ett sådant forum är att vi kan vara ännu öppnare med vad vi gör och dela med oss av våra erfarenheter, bilder, historier osv.
Jag tycker även att telefonlistan och vem vi är trådar skall ligga i ett sådant forum.
Jag har frågat Swedie och han har inget mot att skapa ett sådant forum och det är inga problem att göra det.

Så vad säger ni? Rösta ja eller nej i pollen om ni har en åsikt. Motivera gärna nedan och kom med förslag!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Det är väl inte så mycket att fundera på egentligen. Om det går att ordna enkelt tycker jag att det är en lysande idé. :tummenupp Jag ansöker om medlemskap nu på direkten! =) :D

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Det finns Pm eller sms om man vill vara hemlig och bara blanda in folk som redan är bekanta.
Det trevliga med uppsalaforumet är ju att det är så öppet, och därför är vi också så många medlemmar.
Du får väl hålla dig i skinnet istället M:et.. :D Det enda lite "olagliga" som försigått här är väl info om torsdagstillställningarna, men det blir ju helt lagligt till våren (pepparpeppar).
Det är väl heller ingen som fått oönskad uppmärksamhet efter att ha skrivit här?

Kreuger

Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ugluk skrev:
Det finns Pm eller sms om man vill vara hemlig och bara blanda in folk som redan är bekanta.
Det trevliga med uppsalaforumet är ju att det är så öppet, och därför är vi också så många medlemmar.
Du får väl hålla dig i skinnet istället M:et.. :D Det enda lite "olagliga" som försigått här är väl info om torsdagstillställningarna, men det blir ju helt lagligt till våren (pepparpeppar).
Det är väl heller ingen som fått oönskad uppmärksamhet efter att ha skrivit här?

För oss som växlar ner och kör ifrån polisen istället för att snällt stanna och lämna över lappen kan det ju vara skönt att kunna skriva om dylika händelser utan att farbror blå sitter på stationen och läser om det och dessutom tittar på bilder på motorcykel, nummerplåt och ser min adress och mitt mobilnummer... :kocko

Nu kommer jag att ha ny hoj (utan synlig nummerplåt), nytt ställ och ny hjälm nästa säsong vilket känns rätt skönt. :arsele Med tanke på hur förra säsongen utvecklade sig och medias och polisens intresse för tex Fuelmedia så kan det nog vara läge att hålla lite lägre profil i fortsättningen. (För körningen kommer ju knappast att bli lugnare, eller hur M:et =) :D

PM och sms är ju bra men går inte riktigt att jämföra då de är personliga. Vill ju kunna skriva om olika saker så att alla kompisar kan läsa det men utan att obehöriga kommer åt det.

Den öppna delen kommer knappast att försvinna bara för att vi väljer att flytta in en del historier i ett stängt forum. Den som aldrig gör något ljusskyggt kan ju bara fortsätta att skriva i den öppna delen.

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
Tycker att det låter som en bra ide :D om inte annat så kan vi ju prova och se om det skulle funka med en sån sida för det finns ju som sagt ett antal gasglada :yoparty bikers som gärna kör lite "busigare" :rofl än andra och som gärna vill dela med sig till likasinnade men endå lite "privat" så jag tror helt klart på det :tummenupp :Bugar :tummenupp
JAG E PÅ........ :banana

(Dom som röstar nej får gärna skriva & motivera svaret,inte bara rösta!!)

Last edited:

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
En låst sektion ger intrycket av att det finns ett A och ett B-lag. Klart mer negativt för nykomlingar, så varför inte ge kommande medlemmar samma öppna bemötande som ni fått?
Att behovet skulle vara skrävel om buskörningar och smitningar är bara löjligt. Sånt hör moppeåldern till och jag tvivlar starkt på att det är i linje med Sporthoj.com.
Jag motsätter mig starkt en låst del i Uppsalaforumdelen, men utanför bryr jag mig inte.

Så, motiverat och klart.
Vill man absolut nämna någon olaglighet kan det ju alltid ha begåtts av "en kompis"..

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag tror inte på ett "hemligt"-forum. De bilder te.x. som kommer tas i sommar kommer de då bara läggas ut i den "hemliga"-delen? Eller skall bara de som visar oss på hojen ej visas för utomstående? Skall Kryptos (med fleras) bilder från Rörken ej kunna beskrivas med: -Jävlar vad Ugluk torpederade M:et i måndags i 180-gradarn. Kolla bilden!( :tungan )

Hur skall alla partajbilder hanteras? Namn får ju inte nämnas? Hur skall man veta vilken som är vem IRL. Via vem skall man kunna bli medlem i URR?

Det kanske skulle gå, men jag är skeptisk. Hela URR-grejjen har byggts på öppenhet. Kan vi inte prata om smitningar vid pumpen istället? (Fast där kanske Polisen hängt upp mikrofoner :D)

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
och här kommer jag och bara lägger mig i.....diskussionen.

Det finns ju ett annat forum för er raceputtar i uppsala. :)

De har redan allt som ni söker efter M:et och Kreuger.
Låsta sidor för medlemmar m.m. för en ringa årsavgift.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Gumman skrev:
och här kommer jag och bara lägger mig i.....diskussionen.

Det finns ju ett annat forum för er raceputtar i uppsala. :)

De har redan allt som ni söker efter M:et och Kreuger.
Låsta sidor för medlemmar m.m. för en ringa årsavgift.
Bra att du gjorde det! Du har ju helt klart rätt. Det finns ju ett rejsforum som uppfyller kraven. Använd det och låt Sporthoj vara öppet och vänligt mot alla. :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör alltid lugnt och städat. Om det är någon bild som ser ut som mig eller om det snackas om bus, så är det någon som lånat min identitet på SH eller någon som jag lånat ut hojen till. Så är det... :hej

Visst kan det finnas poänger med att kunna prata om saker utan att vem som helst i världen kan läsa om det, men frågan är hur stort behovet egentligen är ? Vi är ju ganska öppna ändå om vilka vi är och därmed går telefonnummer och adresser, fordon m.m. lätt att ta reda på. Ska man vara helt anonym, blir det svårt att ta del av diskussionerna.

Jag vet faktiskt inte om det är en bra eller dålig idé - kanske vi kan prova ett tag. Men att ha en separat forumdel lyser nog i ögonen på en del - går det inte att ha bara en tråd t.ex. som ligger under UaRR, som är låst till de användare som man har i en accesslista - för de saker som är små-hemula ?

Kreuger

Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Att inte ugluk, lotta, JoS och WestW förstår behovet av slippa all den där fina öppenheten ibland har jag full förståelse för. Därför borde inte ni ens ha rösträtt i frågan! Men för att ni ska slippa få veta en del saker och behöva göra den moraliska svåra bedömningen om ni ska varna polisen för vart vi som verkligen kör SPORTHOJ ska åka så behöver ni ju inte ansöka om medlemskap ens! Egentligen angår det ju inte er eftersom ni är så laglydiga jämt.

Vi vill inte stänga hela sporthojsidan, vi vill ha möjlighet att ha en liten avdelning där vi har tex telefonlistan och kan diskutera vilka vägar vi vill ut och busa på utan att riskera att polisen riggar en kontroll där just därför. Det kommer inte att göra sporthoj mindre attraktivt för nya medlemmar eller verka avskräckande och vi kommer inte att sluta skriva i den öppna delen.

Om Toms förslag med en speciell tråd med en kopplas accesslista till går att genomför tekniskt så fyller det funktionen utmärkt tycker jag.

Last edited:

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Min tanke med det hela är att vi även fortsättningsvis har alla våra allmäna disskusioer på den öppna delen. Så som festsnack, Rörken och andra saker som vi inte har någon anledning av att gömma.
Det som jag primärt vill hålla undan allmänheten är snacket om våra körningar på allmän väg och telefonlistan.
Inte någon som hänger här(eller väldigt få) kan påstå att vi är några änglar i trafiken och att skylta med det öppet kan vara direkt ödestigert. Det är ett flertal av oss som har tröjor där webadressen framgår klart så även en privatperson som ledsnat ur på oss kan med lätthet spåra upp vilka vi är, inte bara polisen med andra ord...
Och jag tycker att det kan vara kul att kunna disskutera vissa händelser lite mer ingående på forumet då det är vissa som inte hänger vid pumpen som man fortfarande vill kunna snacka med.
Det handlar inte om skrävel om smitningar eller vad det nu var för fåniga liknelser som användes. Bara att kunna snacka avslappnat utan att behöva tänka på vad man skriver ur laglighetssynpunkt....
Det är inte heller så att det blir ett A och ett B lag. Givetvis har alla medlemmar tillgång till den låsta sidan. Det är bara det att vi kan kontrollera vilka det är. Ett enkelt sätt är att sätta upp några enkla grundkrav, tex att minst 5 personer måste ha träffat personen i fråga så vi vet att det inte är någon som är ute för leta information eller jävlas på annat sätt.
Telefonlistan som ligger öppen idag är ju ett lysande sätt för folk som inte kan skilja på ditt och mitt att hitta var vi bor tex...
Detta kommer inte på något sätt hämma tillväxten av gruppen, snarare stärka den då vi kan disskutera ännu mer mellan oss.

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
:tummenupp Tycker att det låter väldigt vettigt det föregående talare uttryckte, mycket BRA... :tummenupp vem kan då känna sig utanför ??

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Hej igen.....

Min mening var nog mer att tala om att det finns ett annat forum bara....
ingenting annat.....

De kan behöva fler medlemmar, och de har allt som ni önskade.

Bli inte så arg........ :)

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Endast en låst tråd tror jag tyvärr inte på själv.
Det som troligtvis mest kommer att skrivas i ett sådant forum är eftersnacket efter körningarna och då kan det bli väldigt rörigt med en lång tråd...

Om det finns oro för att inte nya ska hitta till våra körningar så kan vi alltid lägga en tråd i den öppna delen och ta detaljerna i den stängda. Eller så lägger vi ut alla körningar som vill att det ska komma mycket folk på i den öppna delen och de körningar som vi bara vill ha med folk man känner i den stängda.
Sånt hittar vi vägar för att lösa men det är framförallt eftersnacket som kan vara skönt att gömma.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
En modell som skulle kunna anammas är ju som Radical Riders har lagt upp det. Gå in på deras sida här på SH så ser ni hur de har lagt upp det. Varför inte?

Min åsikt är att om den generella uppfattningen är att ett en privat sektion "behövs" och går lätt att ordna här på SH, så ska vi ha det. Om kriterierna för att få tillträde dit blir som beskrivits ovan så borde det väl inte sticka i ögonen på någon, och det mesta snacket kommer ju dessutom fortfarande att hållas i det allmänna forumet.

Den största fördelen som jag ser det är att vi om vi använder en privat sektion, med säkerhet kan koordinera våra åkningar utan att någon annan i förväg vet var och när vi kommer att åka, om det är planerat att bli en busig åktur.
Eftersom vårt gäng och vårt forum ständigt växer så kan det också någon gång komma till nytta i framtiden av andra anledningar.

Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Kreuger skrev:
Men för att ni ska slippa få veta en del saker och behöva göra den moraliska svåra bedömningen om ni ska varna polisen för vart vi som verkligen kör SPORTHOJ ska åka så behöver ni ju inte ansöka om medlemskap ens! Egentligen angår det ju inte er eftersom ni är så laglydiga jämt.
Jag tror någon blev putt? :D Tror du på det du skriver?

Btw så åkte både jag o Ugluk fast förra året... :gnissla

Edit: Penguin har en poäng
Edit 2: Kreuger, jag har inte röstat... Än.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Penguin skrev:
En modell som skulle kunna anammas är ju som Radical Riders har lagt upp det. Gå in på deras sida här på SH så ser ni hur de har lagt upp det. Varför inte?
Är det så att den låsta delen inte ens syns? Jag kan inte se något speciellt..
En sådan variant skulle funka. Det är just intrycket nykomlingar skulle få av en synlig men för dem sluten del jag motsätter mig.

Kreuger, tagga ner några snäpp va? Ingen har satt dit någon.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag vet inte hur det är tänkt, men jag såg att jag faktiskt kom in på deras privata forum! Verkar inte riktigt fungera som det skall. Borde nog kolla med någon av dem.

Men som du säger så borde ju det allra bästa vara om den privata sektionen inte ens syns om man inte har tillgång till den. Bra idé!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Penguin skrev:

Jag ser inte vad som är speciellt där. Något jag missat ? Är den delen gömd ? Klockren lösning i så fall :tummenupp

Om inte en enskild tråd räcker eller blir för stökig (det beror ju på hur välanvänd den blir), så kan man ju kanske göra som med "Datorcentralen" under "OT-diskussioner". Man lyfter in den delen av forumet som ett subset av UaRR. Bör ju även ha ett namn som är lagom diskret och polititskt korrekt (om den inte kan hållas gömd - för då ska den ha ett riktigt fint och passande namn :D )

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...