På min YZ85 gick lagret i veven tror jag iallafall cylinder topp och vevstake är helt men veven låste sig
Iallafall idag va jag i garaget och skulle skruva loss hela motorn så när jag snurrade på tändningshjulet eller vad de kallas så gick veven runt precis som den skulle bara att den va trög som fan, tog lite 2T olja och smörjde nere där vevstaken sitter och efter de så gick den runt hur fint som helst när man snurrar på tändningshjulet, kickar man så går den runt hur mjukt och fint som helst kanske ett par tre kickar sen segar den ihop igen och man får trycka till lite extra på den och då går veven runt än en gång hur fint som helst sen upprepas processen dvs att den segar ihop och blir trögare så får man kicka hårdare för att den ska lossna, kan inte riktigt begripa vad som är fel, för när den blir segare så är de inte så att de är i något speciellt läge eller vad man ska säga, jag menar veven går ju runt tre fyra varv precis som normalt innan de kärvar ihop igen.
Någon som vet vad som är fel? Vågar man sätta på cylindern igen och prova starta? Eller är de risk att hela toppen ryker med då?
Är de ett lager i veven som gått åt skogen så är de väll bara att klyva motorn och byta hela vevpartiet?
Eller finns de något simplare sätt att fixa de? (Knappast troligt)
Värt att nämna med är att veven glappar inget alls och den var helt låst innan och kicken satt fast som berg.
Ber om ursäkt för särskrivningar och stavfel skriver från mobilen och är lite halvt stressad
Iallafall idag va jag i garaget och skulle skruva loss hela motorn så när jag snurrade på tändningshjulet eller vad de kallas så gick veven runt precis som den skulle bara att den va trög som fan, tog lite 2T olja och smörjde nere där vevstaken sitter och efter de så gick den runt hur fint som helst när man snurrar på tändningshjulet, kickar man så går den runt hur mjukt och fint som helst kanske ett par tre kickar sen segar den ihop igen och man får trycka till lite extra på den och då går veven runt än en gång hur fint som helst sen upprepas processen dvs att den segar ihop och blir trögare så får man kicka hårdare för att den ska lossna, kan inte riktigt begripa vad som är fel, för när den blir segare så är de inte så att de är i något speciellt läge eller vad man ska säga, jag menar veven går ju runt tre fyra varv precis som normalt innan de kärvar ihop igen.
Någon som vet vad som är fel? Vågar man sätta på cylindern igen och prova starta? Eller är de risk att hela toppen ryker med då?
Är de ett lager i veven som gått åt skogen så är de väll bara att klyva motorn och byta hela vevpartiet?
Eller finns de något simplare sätt att fixa de? (Knappast troligt)
Värt att nämna med är att veven glappar inget alls och den var helt låst innan och kicken satt fast som berg.
Ber om ursäkt för särskrivningar och stavfel skriver från mobilen och är lite halvt stressad
Last edited: