låsta bromsar

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
en lite olycklig sak inträffade med min rd350 på en gräsmatta. högra frambromsen har blivit helt fuckad. luftat den ca 4 ggr. tagit isär allt, smörjt upp. när man pumpar så åker det högra kolven framåt men man måste dock bända tillbaka det(riktigt tungt sitter den). kan det vara så dom att det är någon som är snett där inne och att det behöver riktas? eller kan det vara så simpelt som att slangaran har separerat men då borde väl båda nypa?

några förslag?

komigen nu någon måste väl veta!

Last edited:

davvep

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
ingen hoj just nu!
wizlow skrev:
en lite olycklig sak inträffade med min rd350 på en gräsmatta. högra frambromsen har blivit helt fuckad. luftat den ca 4 ggr. tagit isär allt, smörjt upp. när man pumpar så åker det högra kolven framåt men man måste dock bända tillbaka det(riktigt tungt sitter den). kan det vara så dom att det är någon som är snett där inne och att det behöver riktas? eller kan det vara så simpelt som att slangaran har separerat men då borde väl båda nypa?

några förslag?

komigen nu någon måste väl veta![/QUO

blocka isär hela oket och kleta på kopparpasta på alla rörliga delar... fungerade fint på min bil iaf, när jag hade det problemet!!

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Hade samma problem på min 125a. Jag fick ta isär och göra projsiskt rent ett par gånger. sen började den funka som den ska :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Använd inte kopparpasta vad du än gör! Vet du inte hur bromsarna på en modern hoj funkar ska du lämna över till nån som vet. För farligt att chansa med såna grejor. Vet du hur det funkar kan du ta dessa råden: Plocka isär, rengör, smörj alla packningar med Sil-Glyde eller nåt annat monteringsfett avpassat för bromsar, montera ihop. Lufta, lufta och lufta. Därefter provkör försiktigt.

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
Nr:18 skrev:
Använd inte kopparpasta vad du än gör! Vet du inte hur bromsarna på en modern hoj funkar ska du lämna över till nån som vet. För farligt att chansa med såna grejor. Vet du hur det funkar kan du ta dessa råden: Plocka isär, rengör, smörj alla packningar med Sil-Glyde eller nåt annat monteringsfett avpassat för bromsar, montera ihop. Lufta, lufta och lufta. Därefter provkör försiktigt.

det är sli-glyde jag har smörjt allt med. har redan provat allt som du skrivit+lite till men den vill inte gå tillbaka endå :mad:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jag kommer inte riktigt ihåg, är det en slang som går ner till en fördelare och vidare ut till resp ok eller går en slang mellan oken?

När du säger högra kolven, menar du att båda kolvarna i det oket går tungt eller är det bara den ena kolven i det oket som går tungt?

Om det är båda kolvarna, har du provt att öppna luftnippeln samtidigt som du försöker trycka tillbaka kolvarna? (Obs sätt på en slang på luftnippeln då det kan spruta ut vätska).

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har varit med om att slangarna när dom blivit gamla funkar som en backspärr!
Skangen har helt enkelt spruckit innuti och en "läpp" stängt möjligheten för oljan att flöda tillbaka!

Om du inte gjot det redan så byt till slangar från detta årtusende! :tummenupp

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
pratade med några på svenska rdklubben och det verkade som något inne i oket skulle vara snett då det va flytande bromsok och det kunde ha fått sig en smäll och vridit sig på glidaxlarna som skulle va väldigt sköra på rdn
och att det skulle behöva riktas och hornas. verkstad=tid :mad:

Så hittade jag ett begagnat ok med slangar för 200 kr som skulle funka bra, förmodligen billigare en att lämmna in den eller köpa reservdelar på butik. dessutom har jag nu väntat 2 veckor för att få ett jävla orginaltanklock helt otroligt! tror dom att man ska köra mc på vintern eller :confused: lika bra att slåtill på oket och hoppas att yamaha tar sitt förnuft tillfånga och inte skickar reservdelarna med flotte från japan som dom verkar göra. Vill ju ut på vägarna med en hojj som man kan bromsa med och som inte skvätter bensin i varje kurva

tack för alla svar :tummenupp

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...