Låt Den Rätte Komma In

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Markus skrev:
2454791
Dessa köpte jag:
John Grisham - Domarens Brev
John Grisham - Coachen
Stephen King - Om en Buick 8
John Ajvide Lindkvist - Hanteringen av Odöda
Jeffrey Deaver - Stenapan
Nora Roberts - Flammande Skyar
Stephen Horn - Till Hennes Försvar

...

Vad tycks, kan döda ett par regniga dar va?

Ge "Domarens Brev" och King-boken till någon du inte gillar. Känns som båda dessa författare bara maler ut "nya" böcker för att tjäna pengar på sina namn. Imho är Klienten Grishams bästa bok, även om han släppt ett par stople-in-böcker efter det.

Kings dryga böcker är bara för traukiga. Läs Koontz böcker ist isf.

Äditt: Jag är lite småtrött på samma gamla vanliga bokstorys där allt är så förutsägbart. Ge mig ett tips på en annorlunda _bra_ bok!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Zee skrev:
2457908

Äditt: Jag är lite småtrött på samma gamla vanliga bokstorys där allt är så förutsägbart. Ge mig ett tips på en annorlunda _bra_ bok!

Lehane, Patient 67. Är du missnöjd kan jag slanta boken i alla fall.
Tycker f.ö. Grisham är genial, han kan skriva en bok om ingenting men ändå urspännande, typ Domen och Målade Huset.
King har jag bara läst en bok av, inget vidare. Tror den hette Flkickan som älskade Tom Gordon, en unge som gick vilse. End of story. Tänkte han en chans till.
Koonts är riktigt sopig, alltid samma trams.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Böcker är sådana där tidningar utan bilder va? Måste lära mig läsa.

zopilote skrev:
2456566 Boken jag håller på att plöja mig igenom just nu kan jag verkligen rekommendera: "American Gods" av Neil Gaiman.
Vet inte om den är utgiven på svenska än, fast det är inte svårare engelska än att man klarar av den på orginalspråk heller.
Finns på svenska. Finns även en uppföljare som heter Anansi boys, har dock inte läst den. Gillar det mesta Gaiman gjort.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Markus skrev:
2457738 Kärleksstory? :mad: Jag trodde det var en deckare, men jag läser aldrig klart på baksidan för det förstör så mycket av läsningen. Har du läst den?

Det är en massa böcker via den där länken, vilken menar du? :confused:

På fråga 1.
Ja jag har läst den. Hyffsad, men som sagt lite för mycket kärlekstjafs. Nästan så jag skulle säga att deckartråden och kärlekstråden löper parallelt i boken.

På fråga 2.
"Fördömd" är boken jag menar.

//M

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Markus skrev:
2458000 Lehane, Patient 67. Är du missnöjd kan jag slanta boken i alla fall.
Tycker f.ö. Grisham är genial, han kan skriva en bok om ingenting men ändå urspännande, typ Domen och Målade Huset.
King har jag bara läst en bok av, inget vidare. Tror den hette Flkickan som älskade Tom Gordon, en unge som gick vilse. End of story. Tänkte han en chans till.
Koonts är riktigt sopig, alltid samma trams.

Ok, tänkcz. Får la tjöpa Patient 67.

Ang. Grisham har jag för mig att "Partners" är ett av hans bättre alster.

I de flesta av Kings böcker kan man rycka ut de 100 sidorna i mitten som bara innehåller karaktärsdravel.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
2458000 Lehane, Patient 67.

Jag läste "Gone Baby Gone" av Lehane i våras. Riktigt bra! :tummenupp
Giles Blunt är helt ok. "Fruset offer" är spännande.
"Berätta inte för någon" av Harlan Coben är ytterligare tips på en bra sträckläsar-bok.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Madhonda skrev:
2458415 På fråga 1.
Ja jag har läst den. Hyffsad, men som sagt lite för mycket kärlekstjafs. Nästan så jag skulle säga att deckartråden och kärlekstråden löper parallelt i boken.

På fråga 2.
"Fördömd" är boken jag menar.

//M

1. Hmmm, jag är klar med Hanteringen av Odöda nu (mycket riktigt var den väldigt orealistisk och faktisk inte heller särskilt bra, väldigt mycket miljöbeskrivning, onödigt äckel-päckel och flera drag av tonårsbok), vilken i min bunt ska jag ta först? Flammande skyar eller Stephen Horn står det mellan. :va Eller eventuellt King.

2. Jag har inte läst något av Johanne Hildebrandt, är hon bra? Tycker det verkar fånigt att hon poserar på omslaget på alla hennes böcker, det gör ju inte ens Guillou som är malligast i världen ungefär.

korvgubbe skrev:
2458656 Jag läste "Gone Baby Gone" av Lehane i våras. Riktigt bra! :tummenupp
Giles Blunt är helt ok. "Fruset offer" är spännande.
"Berätta inte för någon" av Harlan Coben är ytterligare tips på en bra sträckläsar-bok.

Jag har läst Fruset Offer och dess uppföljare, Fruset Offer var bättre.
Gone Baby Gone läste jag i somras, spännande men inte i närheten lika brutal som Patient 67. Det är ta mig tusan bland det bästa jag tagit mig igenom. :yoparty
Zee, hur går det med Patienten? Du försöker väl inte smita? :mad:

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Markus skrev:
2509293
Zee, hur går det med Patienten? Du försöker väl inte smita? :mad:

Haha. Nej, jag försöker inte smita. Bra boktips gillar vi alltid. Har frågat efter den två gånger i "min" bokaffär, senast idag, och den är fortfarande slut (inte fått in nya ex av någon outgrundlig anledningen enligt de i affären). Verkar vara en riktigt bestseller den där Patient 67.

Får la börja leta runt i andra bokaffärer. :mad:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad ska man välja från pocketshopen på centralen?
Vill ha spännande deckare alternativt bra och rå humor.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Trautlüft of the month

Har plöjt igenom Patient 67 nu, förresten. Den boken var helt.. galen. :) De första 300 sidorna tyckte jag dock den var lite strömlinjeformad men sen blev den riktigt crazy. :tummenupp

På tips från bokaffären om liknande böcker som P67 (krim-rom.) har jag precis börjat på Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor," funkar än så länge. Bättre än väntat. Min första svenska deckis.

Tänkte riva Dennis Lehanes 3-boksserie sen, någon som läst och vill kortrecensera?

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Madhonda skrev:
2455770 Det va en redig bokhög du hade där. :tummenupp

Hmm...men "Flammande skyar" du vet att det är lite kärleksromanstjafs i den va..!? För all del är det en hyffsat bra story, om man har lite överseende med amerikansk lovey lovey. :tungan

Jag hittade förresten denna http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137127721 vad tror du?? Det verkar vara någonting att fördriva höstmörkret med.
Inte skräck men bra iallafall:
Mads har du läst ngt av James Patterson (Cross, Womens murder club och hans fristående böcker) eller Kathy Reichs? Givetvis på engelska, annars missar man en hel del. Iallafall i Reichs böcker. Rekomenderas!
Lee Child är också bra..Reacher serien.

Last edited by a moderator:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
För den som vill läsa skräckböcker så kan jag tipsa om H.P Lovecraft, det ska villigt erkännas att det inte riktigt är min kopp te men vissa av novellerna är intressanta. Märkliga och skumma prylar skriven på bitvis obegriplig arkaisk engelska förstärker auran av mystik.

Vissa noveller är värdelösa, andra förmodligen skrivna under något drogrus, jag fattar ingenting i alla fall, och vissa är bra. Jag kan rekommendera At the Mountains of Madness, Rats in the Walls, The Music of Erich Zann och The Case of Charles Dexter Ward+några till jag inte kommer ihåg. Han skrev ett hundratal, deflesta bara något tiotal sidor långa.

Det finns översättningar till svenska, men de har inte i närheten av samma känsla som originalen.

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Grymt bra bok, garvade högt i vissa partier. Mycket cool tjej.

Ansiktet av Koontz tyckte jag var rätt bra. Lite roligt att just Koontz ska ge sig på att skriva en form av kriminalroman, fast med en övernaturlig twist då, naturligtvis. Funkade den boken tyckte jag.

Ska man läsa en bok av King så kan jag rekommendera Talismanen. Den är ju gammal som gatan nu, men i kort så har King skrivit en saga. Det onda och det goda och allt det där, fast det är ju knappast en barn saga när King har skrivit den.

Sedan för dem som inte har läst William Gibson. Snubben som så att säga uppfann VR. Forskare läste hans böcker och tyckte, fan låter som en intressant grejk, undra om det går. Klassas som cyberpunkens urfader. Dark Angel var inspirerad av en av hans böcker, som handlar om just en ung snygg tjej som är cykelbud.

Kan bara hålla med Madhonda. 5-6 böcker måste man bara ha hemma, får nästa panik annars. Vissa böcker hinner man ju på en kväll, andra tar 2 eller till och med 3, men läsa är kul. Håller på med Desperation av King just nu, men har inte bestämt mig om jag gillar den än. Typisk amerikans författare som får betalt per ord istället för bok. Blir lite för långrandig. Får han dessutom betalt för ordet "fnoskig" så har han tjänat 1.000.000 till nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänkte beställ lite och behöver lite tips. Vill ha deckare, inget annat trams. :fakta Eventuellt något skräck, men tveksamt. Fokus på deckare, amerikanska helst.

Funderar för övrigt på "Kalla Kriget" av Björn Kumm, någon som läst? Såg annons i senaste Populär Historia och den verkar lite intressant.

Recensioner:

Plöjde under mellandagarna igenom:
Lasermannen, Gellert Tamas - riktigt, riktigt, riktigt bra! Vissa urtöntiga och ointelligenta och långsökta slutsatser men i övrigt fenomenalt spännande, som en mix mellan fiktion, intervju, biografi, samhällsorientering. Rekommenderas starkt

Coachen, John Grisham - hyfsat meningslös, men lite småcharmig. Rekommenderas inte.

Fällan, Michael Connelly- MC levererar som vanligt spännande kvalitetsdeckare med högt tempo. Dock ännu en i raden av Bosch-deckarna, antingen gillar man eller så gillar man inte. Jag har haft MC-paus i något år nu för jag läste typ 5 på raken med honom förut och tröttnade lite på kalifornienskildringarna och det gamla vanliga, men nu är jag med på Connellytåget igen. :) Rekommenderas!

I veckan började jag med Stenapan, Jeffrey Deaver. Är i kapitel 3 och det verkar väldigt lovande.

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
VFR
Jag läser just nu "Ett enda ögonblick" av Harlan Coben. Mycket bra.
Innan den läste jag "Den sista frestelsen" av Val McDermid. Också mycket bra
Andra favoritförfattare just nu: Peter Robinson och Ken Follet

Angående King och Koontz tycker jag deras gamla böcker är bra men blivit besviken på de flesta av deras senaste.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På tips från bokaffären om liknande böcker som P67 (krim-rom.) har jag precis börjat på Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor," funkar än så länge. Bättre än väntat. Min första svenska deckis.

Var det alltså Män som hatar kvinnor som påstods likna P67 eller vilken?
Gillar inte svenska deckare heller, och har en stark känsla av att Stieg Larsson inte kan bli en favvo-författare, han ser ju ut som Mikael Wiehe ffs. :fakta

Ett enda ögonblick ligger i varukorgen nu. :)

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Var det alltså Män som hatar kvinnor som påstods likna P67 eller vilken?

Ja. Eller.. det var "också en väldigt bra deckare som du kommer att gilla om du gillade P67."

Så lik var den väl inte, men ändock läsvärd.

Själv har jag bl.a. plöjt Dennis Lehanes 3 böcker "En drink före kriget," "Gone, baby gone", och "Svart nåd." Alla var bra men de två sista var bättre än den första.

Har börjat på "Hämnaren" av Fredrick Forsyth, men hitentills är jag inte impregnerad. Fast den är väldigt lättläst.

Fick även tips om Kejsar-serien av Conn Iggulden som ska vara apbra enligt många. Köpte första boken i serien, som heter "Roms Portar." Vi får väl se om det är något att hänga i granen. Romariket, hm.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept