2743581 Jag stänger fan inte av huvudströmmen så jag måste springa omkring och ställa om klockor sen
Det är för besvärligt att stänga av grejor som kyl och frys samt elvärme.
I mitt hus har jag då följande som skulle vara lätt avstängt:
Fönsterlampa i köket 3W lågenergi
Belysning i hallen 2x5W lågenergi
Belysning i bokhyllan 2x5W lågenergi
Fönsterlampor i vardagsrummet 2x3W lågenergi
Laptop och router ca 50W
TjockTV okänt antal W (350?)
Hela övervåningen mörk sånär som ljuset från min projektorklocka.
Med andra ord så tjänar jag absolut mest på att stänga av TV'n i fem minuter.
ÅAS så har jag sedan jag bytte alla smålampor som är på alla dygnets mörka timmar till lågenergi sparat mer än vad alla mina övriga förbrukare drar en hel timme, så jag kan med gott samvete skita i att släcka ner.
Att byta en vanlig glödlampa mot en lågenergi med samma ljusutbyte sparar 75%, jag har bara glödlampor kvar där det absolut inte går att klämma in en lågenergilampa av utrymmesskäl, och köper jag en ny fönsterlampa så kollar jag först att det går att ha lågenergilama i den.
Den senaste elräkningen jag fick var en återbetalning på 1300:- mot preliminärdebiteringen (som grundar sig på fjolårets förbrukning, då jag inte bodde ensam och hade bytt lampor).
Jag känner att jag redan har gjort mitt, hur många lampor skulle ni kunna byta ut mot lågenergi, och hur många lampor är på i onödan?
Släckte du i köket när du hämtade kaffe?
Är lyset på på muggen?
Det är det långsiktiga sparandet som gör skillnaden, inte om man släcker ner några minuter för ett jippo.