Låt planeten andas ut!

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
Varför ska vi stänga av strömmen när våra grannländer fortsätter att elda med kol? Att värna om miljön i sverige är fel ände att börja i..:crash

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Eiffeltornet släcks

The Eiffel Tower is to turn its famous night-time illuminations off for five minutes on Thursday to help draw attention to energy consumption and the environment on the eve of the release of a U.N. report on climate change.

The 336 projectors that light up the tower at night will be switched off between 7:55 p.m. and 8:00 p.m. (1855-1900 GMT), a spokeswoman for SETE, the company that operates the 19th century metal tower in central Paris said.

http://edition.cnn.com/2007/TECH/science/01/31/climate.eiffel.reut/index.html

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu vet jag inte om jag är allmänt korkad eller om ni bara bor i fabriker. Men vafan har aluminiumverket i sundsvall att göra med

Jo mer eller mindre bor man på fabriken, jobbar minst 8h/dag och ofta 12h/dag i 14 dagar i sträck :näsblod

FreddaGädda

Guest
Vafan.. Alla klockor och videor och sånt kommer ju tappa inställningarna :gnissla

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Har kopplat ihop alla kuvöserna och respiratorerna på jobbet i gemensam förgreningsdosa, så det blir smidigare att dra ut dem samtidigt.
Smart va:tummenupp

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Som ozeo och mudder redan varit inne på...
Är det någon som vet hur regleringen på elnätet fungerar?

Plötsligt switchas det av en jäkla massa Ampere, någon som kan berätta vad som händer?

Har kopplat ihop alla kuvöserna och respiratorerna på jobbet i gemensam förgreningsdosa, så det blir smidigare att dra ut dem samtidigt.
Smart va:tummenupp
LYSANDE!! :tummenupp

FreddaGädda

Guest
Som ozeo och mudder redan varit inne på...
Är det någon som vet hur regleringen på elnätet fungerar?

Plötsligt switchas det av en jäkla massa Ampere, någon som kan berätta vad som händer?

De resterande anslutna enheterna tilldelas all ström från de som slogs av.
Förvänta dig ett floskler á la DynamitHarry. "Vilken jädr....!" :tummenupp

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ringde Forsmark, Oskarshamn, Porjus mfl. de kunde inte vara sämre än Eiffeltornet så de stänger helt enkelt av strömmen :rolleyes: :tungan

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nu vet jag inte om jag är allmänt korkad eller om ni bara bor i fabriker. Men vafan har aluminiumverket i sundsvall att göra med:

"Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre...
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss...
"

Tyvärr verkar det som du är allmänt korkad.:tungan
"Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55
- 20:00 den 1 februari 2007."
En fabrik är väl en energikonsumerande verksamhet??

På frågan om hur elnätet fungerar så kan jag svara att det inte skulle bli några problem i de flesta fall. Om belastningen sjunker höjs spänningen en del. Det kompenseras med lindningkopplare på transformatorerna i fördelningsstationerna. Det tar ett tag innan de reagerar men spänningen blir aldrig så hög att apparater förstörs. Det är ju en annan femma om exakt all elförbrukning skulle stängas av samtidigt. Det riktiga problemet skulle vara om man fick för sig att sätta på strömmen överallt samtidigt i hela Sverige, det skulle aldrig fungera.

Övrig reglering i kraftnäten förutom spänningsreglering i transformatorer är t.ex. frekvensreglering och effektreglering.
Skulle all last kopplas bort samtidigt så måste även all produktion upphöra. Vattenkraftverken kan stanna ganska snabbt. Gasturbiner, kärnkraftverken och andra kraftvärmeverk har en snabbstoppsfunktion som kan användas i nödfall. Även importerad el kan stoppas rätt snabbt. Men det skulle ändå bli en liten tid som det produceras mer effekt än vad som förbrukas. Var den effekten tar vägen vet jag inte men det skulle nog bli en del problem.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det roliga är väl att när alla startar upp sina aparater igen så tar det dubbel så mycket energi än vad som konsumerades under dessa 5 minuter.

Men jag håller med... jorden är på väg att gå under...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag stänger fan inte av huvudströmmen så jag måste springa omkring och ställa om klockor sen:huvet

Det är för besvärligt att stänga av grejor som kyl och frys samt elvärme.

I mitt hus har jag då följande som skulle vara lätt avstängt:

Fönsterlampa i köket 3W lågenergi
Belysning i hallen 2x5W lågenergi
Belysning i bokhyllan 2x5W lågenergi
Fönsterlampor i vardagsrummet 2x3W lågenergi
Laptop och router ca 50W
TjockTV okänt antal W (350?)
Hela övervåningen mörk sånär som ljuset från min projektorklocka.

Med andra ord så tjänar jag absolut mest på att stänga av TV'n i fem minuter.

ÅAS så har jag sedan jag bytte alla smålampor som är på alla dygnets mörka timmar till lågenergi sparat mer än vad alla mina övriga förbrukare drar en hel timme, så jag kan med gott samvete skita i att släcka ner.

Att byta en vanlig glödlampa mot en lågenergi med samma ljusutbyte sparar 75%, jag har bara glödlampor kvar där det absolut inte går att klämma in en lågenergilampa av utrymmesskäl, och köper jag en ny fönsterlampa så kollar jag först att det går att ha lågenergilama i den.

Den senaste elräkningen jag fick var en återbetalning på 1300:- mot preliminärdebiteringen (som grundar sig på fjolårets förbrukning, då jag inte bodde ensam och hade bytt lampor).

Jag känner att jag redan har gjort mitt, hur många lampor skulle ni kunna byta ut mot lågenergi, och hur många lampor är på i onödan?
Släckte du i köket när du hämtade kaffe?
Är lyset på på muggen?

Det är det långsiktiga sparandet som gör skillnaden, inte om man släcker ner några minuter för ett jippo.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
undrar hur mycket det gick åt för att tända tornet igen? förövrigt så ahde jag 3 datorer igång under dessa 5 minuter

leppe

Förvirrad
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
yz 250
2743581 Jag stänger fan inte av huvudströmmen så jag måste springa omkring och ställa om klockor sen:huvet

Det är för besvärligt att stänga av grejor som kyl och frys samt elvärme.

I mitt hus har jag då följande som skulle vara lätt avstängt:

Fönsterlampa i köket 3W lågenergi
Belysning i hallen 2x5W lågenergi
Belysning i bokhyllan 2x5W lågenergi
Fönsterlampor i vardagsrummet 2x3W lågenergi
Laptop och router ca 50W
TjockTV okänt antal W (350?)
Hela övervåningen mörk sånär som ljuset från min projektorklocka.

Med andra ord så tjänar jag absolut mest på att stänga av TV'n i fem minuter.

ÅAS så har jag sedan jag bytte alla smålampor som är på alla dygnets mörka timmar till lågenergi sparat mer än vad alla mina övriga förbrukare drar en hel timme, så jag kan med gott samvete skita i att släcka ner.

Att byta en vanlig glödlampa mot en lågenergi med samma ljusutbyte sparar 75%, jag har bara glödlampor kvar där det absolut inte går att klämma in en lågenergilampa av utrymmesskäl, och köper jag en ny fönsterlampa så kollar jag först att det går att ha lågenergilama i den.

Den senaste elräkningen jag fick var en återbetalning på 1300:- mot preliminärdebiteringen (som grundar sig på fjolårets förbrukning, då jag inte bodde ensam och hade bytt lampor).

Jag känner att jag redan har gjort mitt, hur många lampor skulle ni kunna byta ut mot lågenergi, och hur många lampor är på i onödan?
Släckte du i köket när du hämtade kaffe?
Är lyset på på muggen?

Det är det långsiktiga sparandet som gör skillnaden, inte om man släcker ner några minuter för ett jippo.
Är det än myt att låg energi drar mer när det tänds än vanliga?
Annars har jag hört att på tex toa å sånna ställen ska man ha kvar glödlampor för dom drar mindre i start ögonblicket.

Nej men jippot får folk att öppna ögonen (i ungefär en vecka)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu vet jag inte om jag är allmänt korkad eller om ni bara bor i fabriker. Men vafan har aluminiumverket i sundsvall att göra med:

"Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre...
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss...
"

Var tror du jag bor då ? :7peta ( :D )

Hushållen är en myggpiss i havet jämfört med annan energiåtgång och utsläpp. Om man nu *verkligen* vill låta "planeten andas"...

/O.B. Stinat

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det än myt att låg energi drar mer när det tänds än vanliga?
Annars har jag hört att på tex toa å sånna ställen ska man ha kvar glödlampor för dom drar mindre i start ögonblicket.

Nej men jippot får folk att öppna ögonen (i ungefär en vecka)

Jag har inte mätt, men eftersom det i praktiken är ett lysrör så bör det vara så.
Moderna snabbtändande glimtändare har minskat startströmmen rejält, men visst, dom tar mer i tändningsögonblicket än sen när dom lyser
Förmodligen kommer dom aldrig upp i förbrukningen hos en glödlampa med samma ljus.
Trapphus är typexemplet på vart man inte bör ha lysrör, dels hinner man ändå fram till dörren och låsa upp så innan man är inne i lägenheten lyser dom ändå inte, dels nöter man ut glimtändare och rör på ideliga tändningar.

Glömmer du lyset på på toan över natten en enda gång har du bränt en kilowatt, en kilowatt räcker till att tända och släcka lyset många gånger.

Enda stället där jag skulle avråda från lågenergilampor är utomhus i armaturer som tänds och släcks ofta, eftersom lågenergilampor tänds sakta (om alls) i kyla.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024