Låta pappa stå på försäkringen?

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
http://www.blocket.se/sodermanland/Sommarklipp_Suzuki_SV1000S_35151134.htm?ca=12&w=1
lite smyg reklam, men du berättar om dyra försäkringar, jag betalar 6500:- om året helförsäkring på denna med suzuki märkesförsäkring och har 5000:- vagnskada och jag är lika gammal som du men haft kortet snart 1 år.. pm:a om du är intresserad så får du reg nummer och kan kolla själv:)

Tack för erbjudandet men tyvärr inte intresserad av en sv, har inte de utseende som jag är ute efter :)

Hur gammal är du? 10100:- Helförs på en Retta är riktigt bra IMO
Undrar jag med... minst 28 år låter det som med den summan :confused:
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Min hoj står på farsan eftersom jag bara e 17 och får då inte teckna försäkringar osv. Vad händer när jag fyller 18? Kraschar jag så får vi inga pengar eftersom jag inte står på den? :va
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Så länge man är på det klara med försäkringsbolaget om att båda brukar fordonet är det inga problem!
Varför skulle man inte kunna köpa hojen tillsammans med sin farsa t.ex?
Alla kanske inte har varken ekonomin eller tid för att utnyttja en sporthoj fullt ut?

Och till er som skriver "har du inte råd att försäkra, har du inte råd att köra" kan ju bara gräva ner sig!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag hade R6 när jag var 18år och brukar bara ringa runt till alla bolag och fråga om både avställningsbar och icke. Man kan även prova slöa versionen och be insplanet ringa runt åt en. Detta fungerar bara om man har regnr.

Sen finns det ju ingen större anledning att helförsäkra sådär gamla hojar, men halvförsäkring är värt att ha. Du betalar ju annars av en sån hoj ganska fort med försäkringspremien. Försök istället spara till en krasch.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Två saker som kan vara bra att veta/tänka på:

1) vissa bolag kräver att det är den huvudsakliga brukaren som står på försäkringen (och därför även måste vara ägaren), vilket gör att de faktiskt kan bråka i efterhand om din pappa försäkrarar och äger "på pappret" vilket också har hänt. Fast jag tror det är ovanligt, speciellt om det gäller något annat än vagnskada.

2) den som säljer försäkringen har som intresse att du tecknar försäkringen (bonus). Lita därför inte 100% vad dom säger om vad försäkringen täcker, ska du vara säker på att en tolkning gäller så ska du få den skriftligt (eller kanske fråga en skadereglerare?). Finns ett antal trådar där folk har fått en uppgift när dom tecknar försäkringen och en annan när skada väl sker.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Min Retta står på farsan, klart jag skulle kunna ha den på mig då jag får betala 10.100:- helförsäkring men det blir ju ändå billigare på honom, dessutom får jag ställa av den.
Vi kollade givetvis med bolaget innan om det gick att göra så. Det som gäller är en bas försäkring. Kom ner till 6.700:- per år Helförsäkring.

Jag har Folksam.

so? min gamla R6a -01 går på 15K om året helförsäkrad jag har råd med det som 29åring..
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Vill ha fin hoj. Har inte råd med fin hoj. Resultat? Honda CB650 -81, 752:- helförsäkrad helår. Life's a bitch and then you die.
 

rasmussen

Guest
so? min gamla R6a -01 går på 15K om året helförsäkrad jag har råd med det som 29åring..

Bor du i en stor stad? För det lät dyrt med 15k för en 29åring. Jag var 20 när jag hade en R6a från -03 och då kostade försäkringen 21k hel/hel på mig.
 

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Varit i kontakt med insplanet idag i stort sett hela dagen och fått hjälp angående detta. Har precis skaffat mig en gixxer 750 -07'a och billigaste jag kunde få på halv försäkring var 32000:- om året. Frågade även honom på insplanet om man kunde ställa den på farsan och göra som du säger och tydligen finns det bolag som gör detta, han skulle kolla upp detta mer och återkomma till mig imorgon. Ska även tillägga att jag och far inte bor på samma adress men det skulle inte vara något hinder.
 

tkdrille

Guest
Varför ska jag betala försäkring på mer än mcns värde ? Då sparar jag hellre ihop pengarna en gång till och om jag då tabbar mig och skrotar hojjen och fb vägrar ersätta så kan jag köpa en likadan igen. Därmed slipper ju fb kladda med fordonet. Jag får sjukvården ändå och har likväl betalat försäkringen.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag hade min första zx6:a på farsan, med villkoret att jag fick köra (vi ringde försbolaget och kollade) enda kruxet var att självrisken höjdes med 3000 (helförsäkrat).
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Inga problem med Folksam om din farsa står för hoj och försäkring. Dock skall ni bo på samma adress.
Allt annat är skitsnack ifrån folk som TROR men inte vet.

Jag står för en av mina söners hojar och Folksam har inga problem med det. Dock en liten försumbar premiehöjning när han är under 24 år.

Lycka till med köpet:tummenupp
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag tror att trafikförsäkringen i alla bolag gäller även om du försäkrar den på din halvdöda mormor. Den ska tydligen regleras i lag så fb kan inte göra hur som helst där.
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
kolla suzukis märkesförsäkring, jag har dom själv och betalar 700/månaden hel/hel. Haft kortet ett år när jag tecknade den och är 25 år gammal.
Hojar som är mindre än 10 år gamla har 25.000 i självrisk men efter det så går dom ner till 5000 (förutom stöld-självrisken).

http://www.suzukimcforsakring.se/
 

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Du har fått ditt svar, men bäst är att kolla hos olika försäkringsbolag vad de säger om du far lånar ut hojen till dig. Många bolag brukar kunna ha förhöjda självrisker iaf när det gäller bilar så själva premien är densamma men självrisken kan vara dubbel.

Ett tips är att skaffa antigen en äldre sporthoj och enbart ha trafik eller köpa dig något okåpat som du kan ha helförsäkrat. Jag ger 9000 hel/hel för min superduke på mig 24 år...

Vilket bolag? Kollade bilspor o dom ville ha 18 hel/hel fast ja bor i en håla ^^
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
so? min gamla R6a -01 går på 15K om året helförsäkrad jag har råd med det som 29åring..

Hur känns det att betala 1250 kronor i månaden på försäkring när du inte kör hojen?

Spelar ingen roll hur rik man är, men det känns i plånboken.

Sen har vissa inte någon möjlighet alls, då gör man vad som krävs för att köra drömhojen.
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
min hoj står på min far, och så att alla får köra den. kvittar var man bor.
gjenside tror jag bollaget heter, riktigt billigt och ett bra bolag.
bara din far står som ägare e de inga problem.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top