löda ett avgasrör, går det?

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Hej.

Från jag ställer mig är om det är möjligt att bygga ett avgasrör (från grenröret och hela vägen) i förslagsvis vanliga stål rör och plåt och sen löda samman de olika delarna.
Det kommer bli många skarvar då jag tänkt bygga ett aktivt avgasrör för 2-takt.

Givetvis vore det önskvärt att svetsa (TIG eller MIG) men då jag inte har någon möjlighet till detta undrar jag om man möjligen skulle kunna skaffa sig en gasbrännare och lite lod från t.ex. Biltema/Jula och fixa det på detta sätt?

Så går det?
Tål hårdlod värmen som blir i ett grenrör?
Vilket lod ska man använda för detta ändamål? Kan man t.ex. ha mässinglod?
t.ex. http://www.jula.se/massingslod-10-pack-125470

Gasolbrännare enligt t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Gasolbrannare/

Någon som gjort något liknande förut och har erfarenhet?

Att löda är väll ganska så stillsamt om man ser till brandrisk, dvs inget som kan spruta och stinka som när man svetsar och det far svetsloppor lite var som? Det är nämligen det som är anledningen till att jag inte kan köpa mig en svets idag. Ingen stans där jag får/kan använda den.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag rekomenderar du svetsar ist, och en bra tjocklek på plåten är 0,9 mm, har använt de ett bra tag och tycker de är lätt att forma men endån hållbart,

och antar stålröret ska bli stingern?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag är total amatör i frågan men jag tittade på det lodet du länkade till. Smältpunkt 720 grader.
Mitt spindelsinne ringer, högt.

Hitta en svetsare. Mitt tips.

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Jag tror nog att den stillsamaste och oftas bästa metoden heter: TJÖP ett FÄRDIGT!:tummenupp Brukar inte betyda så mycke problem med bestyckning och brända ventil o.dyl

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag tror nog att den stillsamaste och oftas bästa metoden heter: TJÖP ett FÄRDIGT!:tummenupp Brukar inte betyda så mycke problem med bestyckning och brända ventil o.dyl

men då försvinner pengarna och fördelen att välja vilket varv den ska arbeta bäst på! :tummenupp

(dock blir de lite trial and error för o få de perfekt)

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Okej så svets är det enda som gäller då?

Tack för snabba svar.

Det var ju tråkigt. Bor i lägenhet och har lite svårt att få till någon plats där jag kan/vågar svetsa.

Får väll helt enkelt avvakta lite då.

Men om någon känner till någon metod att löda så låt mig veta.

Och köpa är inte aktuellt, utan själva grejen var att experimentera och testa själv hur bra man kan stämma av ett avgasrör.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Tack för snabba svar.

Det var ju tråkigt. Bor i lägenhet och har lite svårt att få till någon plats där jag kan/vågar svetsa.

Får väll helt enkelt avvakta lite då.

Men om någon känner till någon metod att löda så låt mig veta.

Och köpa är inte aktuellt, utan själva grejen var att experimentera och testa själv hur bra man kan stämma av ett avgasrör.

vad för program räknar du ut röret med och gör konerna?

edit:
medans du avvaktar kan du pröva olika metoder att tillverka headern och få till konerna perfekt,

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
om du fixar böjar osv , markerar vid kanter , så kan jag svetsa åt dig ,, svetsa mkt rör förut o behöver öva upp mig igen

du kan ju skicka pm isf

Last edited:

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Tackar så jätte mycket

om du fixar böjar osv , markerar vid kanter , så kan jag svetsa åt dig ,, svetsa mkt rör förut o behöver öva upp mig igen

du kan ju skicka pm isf

Tackar för erbjudandet.

Jag går ännu bara i lösa tankar på att bygga ett avstämt avgassystem så det ligger troligen en bit fram i tiden.

Men jag tackar så jätte mycket för erbjudandet om eventuell svetshjälp. Om det blir aktuellt så ska jag skicka ett pm så får du ta ställning till om du fortfarande har lust/tid då.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept